• bambigirl

Renovera gammalt hus (del 3)

Här samlas vi som kämpar på och renoverar hemma. Här kan vi beklaga oss och (förhoppningsvis) glädjas någon gång också! När vi behöver hjälp ber vi om den och får oftast svar.

Du behöver inte ha renoverat massor för att vara med och du behöver inte bo i ett riktigt renoveringsobjekt heller!

Välkomna alla nya och gamla hemmafixare!

• Svar på tråden Renovera gammalt hus (del 3)
  • bambigirl

Shit! Bara kollat in första datumet än, men tror att jag måste lägga mig för annars kommer jag sitta hela natten. och dessutom må dåligt över hur långsamt vi renoverar jämfört ed alla andra. Vi flyttade in den 1 oktober, snart 4 månader sen och har hittills renoverat trappan och börjat vitmåla paneltaket inne, vilket tar en evighet med alla misstag vi gör...

Update på taket: Skrapade klart idag, den mesta färgen nere. Nu ska vi dammsuga av det innan vi torkar med våt trasa. I helgen kan vi nog grundmåla Det tar nog bara drygt en månad för oss att måla ett tak på 10 kvm vitt

• Kurreburre

Ibland när man håller på med bygge o renovering så stöter man på oväntade problem som gör att en sak tar mycket längre tid än planerat. Men andra gånger så går en sak mycket fortare än vad man hade trott. Det e väldigt frustrerande när man inte kommer nån vart, känns som man står på samma stäle o trampar. Men det brukar lossna och sen efteråt när det e färdigt så har man glömt hur mycket jobb o hur lång tid det tog.

Vi började riva vår gamla utbyggnad i maj -04, nu har vi bara målning av innertaket och uppsättning av taklist kvar i vår nya utbyggnad. Det har tagit mer än 1 1/2 år från start. Det har måpnga gånger känts väldit frustrerande, men nu e vi supernöjda o har glömt det mesta som va jobbigt o tråkigt.

Kämpa på alla renoverare

• Eofrysina

Ja, apropå renovering tjejer så har Fru Hilde idag sett världens hemskaste takkupa

Eller jag vet inte om jag kan kalla det så ens en gång för det var mer ett helt tillbyggt hus ovanför huset. Originalhuset var ett prefabhus från 1950-tal, med rött tegel och sadeltak... extrahuset som de klistrat på taket var en skogsgrön koja med stående locklistpanel och gigantpanoramafönster ala tidigt 1990-tal ... HUA... jag har faktiskt aldrig sett något sådan... om folk har märkliga tillbyggnader i vanliga fall så går de ändå inte att jämföra med detta.

Sedan har jag botaniserat på ett annat fint prefabhus som var helt kvadratiskt till formen och platt tak, där de gjort en tillbyggnad med sadeltak som skulle se lite allmogeaktig ut.... inte heller lyckat.

• bambigirl

Fru Hilde: Varför köper man ett hus om man inte kan ta det som det är???

Ikväll har vi dammsugit och torkat av taket och imorgon grundmålar vi! Känns bra, ber en liten bön bara att färgen fastnar och att vi skrapat bort mycket nog så det inte börjar flagna. Gör det det så är det nog bara att riva och sätta upp ny panel...

• Eofrysina

Ja, Bambigirl jag blir mest lite förvånad över att folk när de vill ha en tillbyggnad, då väljer att bara anpassa den delen efter sina önskningar och liksom glömmer utseendet på det gamla huset. Det hus jag nämnde som var kvadratiskt, där hade de mest tänkt på att husets panel och fönster skulle vara lika, men inte alls tänkt på att en envånings tillbyggnad med sadeltak helt förstör proportionerna. Hade de valt att ha ett flackt tak på det nya tillskottet, hade det sett helt annorlunda ut och troligen passat riktigt bra.

• Minja

Hittat hit jag med
    Nu försöker jag frammana krafterna till att renovera ,under tiden så betämde jag mig för att börja sätta upp tavlor i barnens rum eller i allafall kolla vad som skall upp på deras väggar igen..
    Orken tryter väldigt just nu

• Eofrysina

Vi har idag börjat processen med att bygga om ett av våra små sovrum till klädkammare. Maken har bl.a. för första gången fått användning av sin morgongåva... en DeWalt tigersåg... han såg väldigt lycklig ut när den användes så jag höll på att knäcka mig av skratt Nöjdare karl får man leta efter ... Tänka sig vad smarta prylar gör livet mer fullkomligt.

vårt hus har inte en enda garderob så det här kommer att bli toppen när det är klart!

• Nyckelpigan80

Min dumma katt sprang precis igenom flytspacklet.... smart?
    Imorgon skall klinkers in i hallen! Nice!
    Bilder kommer sen....

• Eofrysina

Nyckelpigan80 när vi gjorde vårt badrum klarade vår katt av att hjälpa till lite han trampade i en behållare med fuktspärr och fick därmed fina turkosa gummistövlar på tassarna.

Svar på tråden Renovera gammalt hus (del 3)