Inlägg från: Eofrysina |Visa alla inlägg
  • Eofrysina

Renovera gammalt hus (del 3)

Ja, apropå renovering tjejer så har Fru Hilde idag sett världens hemskaste takkupa

Eller jag vet inte om jag kan kalla det så ens en gång för det var mer ett helt tillbyggt hus ovanför huset. Originalhuset var ett prefabhus från 1950-tal, med rött tegel och sadeltak... extrahuset som de klistrat på taket var en skogsgrön koja med stående locklistpanel och gigantpanoramafönster ala tidigt 1990-tal ... HUA... jag har faktiskt aldrig sett något sådan... om folk har märkliga tillbyggnader i vanliga fall så går de ändå inte att jämföra med detta.

Sedan har jag botaniserat på ett annat fint prefabhus som var helt kvadratiskt till formen och platt tak, där de gjort en tillbyggnad med sadeltak som skulle se lite allmogeaktig ut.... inte heller lyckat.

• Eofrysina

Ja, Bambigirl jag blir mest lite förvånad över att folk när de vill ha en tillbyggnad, då väljer att bara anpassa den delen efter sina önskningar och liksom glömmer utseendet på det gamla huset. Det hus jag nämnde som var kvadratiskt, där hade de mest tänkt på att husets panel och fönster skulle vara lika, men inte alls tänkt på att en envånings tillbyggnad med sadeltak helt förstör proportionerna. Hade de valt att ha ett flackt tak på det nya tillskottet, hade det sett helt annorlunda ut och troligen passat riktigt bra.

• Eofrysina

Vi har idag börjat processen med att bygga om ett av våra små sovrum till klädkammare. Maken har bl.a. för första gången fått användning av sin morgongåva... en DeWalt tigersåg... han såg väldigt lycklig ut när den användes så jag höll på att knäcka mig av skratt Nöjdare karl får man leta efter ... Tänka sig vad smarta prylar gör livet mer fullkomligt.

vårt hus har inte en enda garderob så det här kommer att bli toppen när det är klart!

• Eofrysina

Nyckelpigan80 när vi gjorde vårt badrum klarade vår katt av att hjälpa till lite han trampade i en behållare med fuktspärr och fick därmed fina turkosa gummistövlar på tassarna.

• Eofrysina

CeciliaBa, limrester och gummi får man bort med bensin. Kemiskt ren bensin är att föredra, men är ganska dyr. Att använda värmepistol funkar också. Ångorna är dock inte nyttiga så ha bra ventilering och använd bra munskydd.

• Eofrysina

Hoppas det funkar Limrester är hemskt. Själv har jag fem trappsteg kvar på min trappa... där behövde jag ta bort all gammal färg och lim med värmepistol. Nu när jag är gravid jobbar jag inte med detta längre, vill inte utsätta pyret för ångorna... väntar på att maken ska orka åtgärda resten.

• Eofrysina

Lim tar jag bort med bensin. Min trappa hade inte bara limrester, utan också flera lager gammal bedrövlig plastfärg. Giftig är den också när man värmer så jag har använt mask när jag jobbar. Ibalnd kan man använda aceton också... men för mig funkar det aldrig på gammalt mattklister.

• Eofrysina

aha.. nu fattar jag

Jag häller ingenting. Gnuggar med trasa indränkt i bensin, eller med skursvamp.

• Eofrysina

Man kan ju blanda kaostiksoda och såpa också och kleta på färg, vänta en stund och sedn skrapa. Funkar dock inte alltid och man behöver vara noga med att tvätta av det efteråt. Då måste man också eftertvätta med ättika annars kan nästa färglager missfärgas.

Svar på tråden Renovera gammalt hus (del 3)