• Jesdes

    Taiwanlista

    Hej!
    Jag och min man har nyss fått beskedet att det finns en liten pojke som väntar på oss i Taiwan. Därför är jag lite nyfiken på om Taiwanlistan fortfarande existerar och i så fall hur man blir medlem? 
    Främst vill vi var med på Taiwanlistan för få tips och råd om vad man bör tänka på inför resan och när man är där.

    /Jesdes 

  • Svar på tråden Taiwanlista
  • Umma

    Hej, vi håller precis på att sammanställa våra papper till Taiwan och skulle gärna gå med i listan också:) finns det nån som kan skicka länk/ inbjudan skulle vi bli såååå glada!

  • TomMon

    Och grattis förresten! Ligger just och nattar våra små syskon från Taiwan, så är lite förvirrad! :)

  • Umma

    Hej, vi går via BFA. TomMon, hur gamla var dina guldklimpar när ni kom hem och hur länge fick ni vänta på bb och rb? Å vad roligt att hitta fler Taiwan- föräldrar:)

  • TomMon

    De är 4 och 3 år gamla, 16 månader skiljer dem åt! Vi fick bb i augusti 2011 och vi var i Taipei nu i juli och hämtade dem, resebeskedet kom i juni 2012. Våra papper skickade vi till Taiwan i april 2011. Det är underbart att äntligen ha dem här, just nu sitter vi och pysslar vid köksbordet, reklamen blir klippt till småstrimlor och de letar efter bokstäverna i sina namn! :)

  • Umma

    TomMon, vad underbart! Vi har en kille från Korea som är 4, och det ska bli underbart att få ett litet syskon till honom. Oj vad jag längtar! Men först är det ju en triljard papper som ska fixas, och efter den kommer Den Stora Väntan.. Vi kommer troligtvis att få ett barn runt 3 år (i alla fall över 2) och funderar mycket på det här med språket. Hur har det gått för era guldklimpar? /umma

  • TomMon

    I början förstod vi inte varandra alls, bara genom kroppsspråk. Vi tyckte det var helt omöjligt att lära sig några ord på mandarin i förväg. När barnen sa något då så pratade vi bara på på svenska om vad vi trodde att de menade. I början kände jag mest för att säga att jag inte visste vad de menade, men det hade inte gett dem något så det var bara att prata på! :) Så småningom lärde vi oss några viktiga ord av dem på mandarin och de lärde sig några viktiga ord på svenska. Sedan blev de svenska orden fler och fler och nu har vi till och med börjat höra dem säga svenska meningar till varandra! :)
    Håller mina tummar att er väntan inte blir alltför lång!

  • Umma

    Hej igen alla,

    har inboxat Pulkåkarn men inte fått svar. Nån här som kan tipsa om någon annan som kan adda oss til listan?
    VI vill så gärna komma i kontakt med andra Taiwanfamiljer.  Tack! /umma
     

Svar på tråden Taiwanlista