• Jesdes

Taiwanlista

Hej!
    Jag och min man har nyss fått beskedet att det finns en liten pojke som väntar på oss i Taiwan. Därför är jag lite nyfiken på om Taiwanlistan fortfarande existerar och i så fall hur man blir medlem? 
    Främst vill vi var med på Taiwanlistan för få tips och råd om vad man bör tänka på inför resan och när man är där.

/Jesdes 

• Svar på tråden Taiwanlista
  • Jesdes

Jag har inte varit inne på familjeliv på ett tag, men såg nu att det var många som hade skrivit i min tråd.
    det var roligt =)

Jag har nu blivit med i taiwanlistan på yahoo.

Jag inboxade pulkåkarn, men det tog ett tag innan jag fick en inbjudan. Så ta och skriv ett meddelande till pulkåkarn om ni inte har gjort det redan så kommer ni säkerligen få en inbjudan snart.

• Cina72

Känns ju lite tråkigt då vi fick info först från BFA att det inte var någon väntetid alls för oss då vi är passade in för alla medgivanden - åldrar på barnet och då skulle det inte vara någon väntetid alls i registret i Sverige.
    Men pga av lag ändringar i Taiwan så går det lite trögare med att det kommer barnbesked till b la Sverige.

För oss tog det ca 4 månader att samla alla papper, göra fotobok, livsberättelse mm... men vi tog det rätt lugnt och stressade inte på. Mycket för att vi trodde att våra handlingar går ändå i väg med en gång... men tji fick vi :(

Så vi väntar vidare och hoppas att det snart rör på sig!
    Kul att följas här inne alla som samlar papper, väntar mm.

Chatz, bor ni i Göteborg?

/Cina     

• Cina72

Inte så mycket nytt som händer här inne...?
    Vår status är att BFA har meddelat oss att de har sänt ett förfrågan om de kan få skicka ner våra handlingar till Taiwan till en av organisationerna där det är väntande par redan, men ett av paren har i dagarna fått BB och då finns det ev plast för att låta våra handlingar få gå ner. Om organissationen inte redan tycker att de inte kan ta emot fler ansökningar. Så hoppas hoppas...

• swisch

BB till familj BFA?  Vet du något om vilken organisation? Håller också tummarna för er Cina!

• Cina72

Det är organisationen CWLF i Taiwan som det är ett par som fått BB på syskon och då finns det en "lucka" till våra papper att gå ner. Kruxet är bara att det är rätt många par på kö hos dem redan och BFA har ställt frågan till Taiwan OM de kan ta emot våra handlingar mot att det leder till ett BB så att det inte blir att våra handlingar blir "köandes" där allt för lång tid.

Då våra handlingar redan legat på BFA´s bord i snart ett år (i maj månad) från att de skulle gått ner med en gång utan väntetid här i Sverige till att det blev 3 månaders väntan till ett halvår... till till...  

Så vi väntar på ett besked just nu om att få skicka dem eller ej...

Tack för tummar som hålles  :)    

• Cina72
    Äntligen!
    Det rör på sig hos BFA!
    Eftersom det kom två matchningar med syskonpar till föräldrar så ställdes frågan om att få skicka ner nya handlingar till CWLF!
    Idag gick våra handlingar ner till CWLF i Taiwan! Nu väntar vi! :)

Någon annan som det rör på sig för?

/Cina72  
  • Mandarinmamma

Ni som adopterat från Taiwan nyligen, har kostnaderna stämt någorlunda överens med det som står på föreningarnas sidor? Hur mycket har resan och boendet gått på?

• TomMon

Kostnaderna har stämt bra, vi adopterade via bfa.

Flyget kostade 50000 (högsäsong Taiwan) och hotellet ca 10000. Vi stannade en vecka. Fickpeng ca 5000-7000.

Svar på tråden Taiwanlista