• Anonym (less)

Risk för tingsrätt

Efter ett år av ovisshet ser det tyvärr ut som att nu kommer det att bli rättegång. Sonens bio farmor håller på och jagar oss. Människan har hotat mig, varit extremt otrevlig osv. Jag är totalt livrädd för henne. Hon vill träffa mitt barn, så soc har dragit igång en utredning. Har varit på möte och ska snart dit igen. Problemet är att jag har försökt förtränga allt jobbigt som har hänt, så minns inte exakt vad "farmor" sagt till mig. Jag måste komma med ett bra argument för att hon inte ska få träffa barnet. 

"Farmor" är manipulativ och har suttit på soc och dragit snyfthistorier som de självklart har gått på. Jag anser att man inte ska ljuga och tänker hålla mig till sanningen. Men vad ska jag ta mig till när det inte verkar räcka? Ska jag sjunka till hennes nivå?

Biopappan finns inte med i bilden alls, och vill inte ha kontakt med barnet, utan detta är något som bara ligger i farmorns intresse.

Är det någon som kan ge mig tips och råd?

Och, - JA, jag vet att barnen har rätt till sin familj och släkt, MEN inte till vilket pris som helst. Så det behöver ni inte kommentera 

• Svar på tråden Risk för tingsrätt
  • Anonym (What?)
    Anonym skrev 2012-09-03 13:22:48 följande:
    Ts har också varit på samtal. Om hon undviker att prata om vissa saker så får hon stå sitt kast för det. Det är ts ansvar enligt lag att främja umgänget.

Vårdnadshavare kan vara olämpliga. Lagen styr över vårdnadshavare.Socialnämnden kan besluta att föra farmors talan om de anser att det är barnets bästa att det blir umgänge.

varför skall TS behöva främja umgänge med farmor, det är TS barn och inte farmors. Oavsett vad man kan tycka om det så anser jag att TS själv skall bestämma vilka som skall få träffa HENNES barn så länge pappan håller sig undan

Jag tycker sverige är ett konstigt land som skall lägga sig i såna här saker!! 
  • Anonym (less)

Men varför ska jag främja ett umgänge med farmorn? Biopappan bryr sig inte och vill INTE träffa sitt barn. Varför ska jag ta upp det då? Vill han inte så slipper han. Ett påtvingat umgänge blir aldrig bra i slutändan. Därför ser jag ingen mening med att ens ta upp det.

Nej farmor kan inte själv väcka talan, men eftersom hon har tjatat hål i huvudet på de på soc så har det startat en utredning. Om kommungubbarna (nej inte soc myndigheten) bestämmer att det kan vara för barnets bästa så blir det en rättssak, säger de nej, kan jag äntligen andas ut, då det beslutet inte kommer gå att överklaga.

Jag förstår inte varför en del här är så in i bomben enspåriga och bara tänker "bio" ska det vara, det är bäst.

Hade mitt barn haft en normal biopappa/ farmor skulle jag aldrig någonsin tvekat att få till ett umgänge.  

• Vinterglädje

Du säger man inte ska neka sitt barn sitt ursprung men det gör du när du nekar barnet sin farmor. Att faror är på ett sätt mot dig är inte lika med att hon är det mot barnet då du och barnet är olika individer. Jag har en kompis som fick gå till tr för soc väckte ug till deras barns farmor och det gick igenom dom på vh, så försök gå med på det lilla om du inte är beredd på mer, sen som nån innan antydde soc ser vad du gör så ofta behövs inga ord

• elmadumle

Far och morföräldrar borde inte kunna få rätt till umgänge, det är upp till föräldrarna att bestämma vilka deras barn ska träffa och inte socialens.

• Anonym (less)

Barnet kommer få veta allt om sitt ursprung när det är tillräckligt gammal för att ta ett sånt beslut själv. Men så länge som barnet är så litet och inte ens kan säga vad det vill, så ser jag ingen mening med att lämna det till en sån människa.

• Anonym
    Anonym (less) skrev 2012-09-03 19:16:58 följande:
    Barnet kommer få veta allt om sitt ursprung när det är tillräckligt gammal för att ta ett sånt beslut själv. Men så länge som barnet är så litet och inte ens kan säga vad det vill, så ser jag ingen mening med att lämna det till en sån människa.
    Så vad planerar du att berätta? Och när är barnet gammalt nog enligt dig?
  • Anonym (less)

Exakt vad vet jag inte, men tänker svara på de frågor barnet har. Exakt ålder vet jag inte. Vet att det finns en ålder som barn har rätt att säga sin mening i umgängesfrågor, men det har jag faktiskt inte koll på

• Anonym
    Anonym (less) skrev 2012-09-03 13:39:02 följande:
    Men varför ska jag främja ett umgänge med farmorn? Biopappan bryr sig inte och vill INTE träffa sitt barn. Varför ska jag ta upp det då? Vill han inte så slipper han. Ett påtvingat umgänge blir aldrig bra i slutändan. Därför ser jag ingen mening med att ens ta upp det.

Nej farmor kan inte själv väcka talan, men eftersom hon har tjatat hål i huvudet på de på soc så har det startat en utredning. Om kommungubbarna (nej inte soc myndigheten) bestämmer att det kan vara för barnets bästa så blir det en rättssak, säger de nej, kan jag äntligen andas ut, då det beslutet inte kommer gå att överklaga.

Jag förstår inte varför en del här är så in i bomben enspåriga och bara tänker "bio" ska det vara, det är bäst.

Hade mitt barn haft en normal biopappa/ farmor skulle jag aldrig någonsin tvekat att få till ett umgänge.  
    Kommungubbarna= Socialnämnden.
    Anonym (less) skrev 2012-09-03 20:25:06 följande:
    Exakt vad vet jag inte, men tänker svara på de frågor barnet har. Exakt ålder vet jag inte. Vet att det finns en ålder som barn har rätt att säga sin mening i umgängesfrågor, men det har jag faktiskt inte koll på
    Aha, du tror att det finns en 12-års gräns? Ska du vara "ärlig" med hur farmor och pappa är så skrämmer du garanterat barnet från att vilja ha kontakt.

• Anonym (less)

Nej, det är inte social nämnden heller. (enligt chefen på soc)

Jag vet att det finns en ålder då barnen får bestämma. Om det är 12 år som du skriver eller inte har jag för tillfället ingen aning om.

Vad tycker du då? Att jag ska ljuga för barnet? Jag bor i en ganska liten stad, så det är ganska meningslöst att ljuga. Sanningen kommer fram ändå. Bättre att vara ärlig från början.  

• Anonym
    Anonym (less) skrev 2012-09-03 20:55:24 följande:
    Nej, det är inte social nämnden heller. (enligt chefen på soc)

Jag vet att det finns en ålder då barnen får bestämma. Om det är 12 år som du skriver eller inte har jag för tillfället ingen aning om.

Vad tycker du då? Att jag ska ljuga för barnet? Jag bor i en ganska liten stad, så det är ganska meningslöst att ljuga. Sanningen kommer fram ändå. Bättre att vara ärlig från början.  
    Men det är det.

Av 6 kap. 15 a § föräldrabalken framgår det att socialnämnden får väcka talan om umgänge mellan ett barn och en förälder. Enligt bestämmelsen får nämnden också väcka talan om umgänge mellan barnet och någon annan än en förälder.

Umgänge med en förälder

Innan socialnämnden väcker talan bör den verka för att föräldrarna kommer överens om en förändring av umgänget eller att någon av föräldrarna väcker talan i domstol.

Umgänge med annan än en förälder

Om socialnämnden bedömer att umgänge med någon annan än en förälder är till barnets bästa, bör nämnden försöka nå en överenskommelse om umgänge på frivillig väg innan den väcker talan vid domstol.

Svar på tråden Risk för tingsrätt