• Anonym (less)

Risk för tingsrätt

Efter ett år av ovisshet ser det tyvärr ut som att nu kommer det att bli rättegång. Sonens bio farmor håller på och jagar oss. Människan har hotat mig, varit extremt otrevlig osv. Jag är totalt livrädd för henne. Hon vill träffa mitt barn, så soc har dragit igång en utredning. Har varit på möte och ska snart dit igen. Problemet är att jag har försökt förtränga allt jobbigt som har hänt, så minns inte exakt vad "farmor" sagt till mig. Jag måste komma med ett bra argument för att hon inte ska få träffa barnet. 

"Farmor" är manipulativ och har suttit på soc och dragit snyfthistorier som de självklart har gått på. Jag anser att man inte ska ljuga och tänker hålla mig till sanningen. Men vad ska jag ta mig till när det inte verkar räcka? Ska jag sjunka till hennes nivå?

Biopappan finns inte med i bilden alls, och vill inte ha kontakt med barnet, utan detta är något som bara ligger i farmorns intresse.

Är det någon som kan ge mig tips och råd?

Och, - JA, jag vet att barnen har rätt till sin familj och släkt, MEN inte till vilket pris som helst. Så det behöver ni inte kommentera 

• Svar på tråden Risk för tingsrätt
  • Anonym (less)

Vad har det för betydelse om JAG försökt få till umgänget med biopappan? Inte för att jag vill diskutera det, så är han en olämplig pappa på många sätt (tänker inte gå in på det) Han har dessutom inte visat något som helst intresse för att träffa sitt barn. Jag vet att han sagt att han inte vill. (gemensamma vänner) Så varför skulle jag bry mig om det? 

Har sett alldeles för många barn fara illa och må dåligt pga att det finns en biopappa som bara bryr sig när den känner för.

Barnet har en bonuspappa, som tar hand om det som sitt eget barn. Jag anser att det är bättre med en pappa som faktiskt beter sig som en pappa, än att envisas med att bioföräldrar är bäst, när de inte ens bryr sig. 

• Anonym
    Anonym (less) skrev 2012-09-03 11:51:41 följande:
    Vad har det för betydelse om JAG försökt få till umgänget med biopappan? Inte för att jag vill diskutera det, så är han en olämplig pappa på många sätt (tänker inte gå in på det) Han har dessutom inte visat något som helst intresse för att träffa sitt barn. Jag vet att han sagt att han inte vill. (gemensamma vänner) Så varför skulle jag bry mig om det? 

Har sett alldeles för många barn fara illa och må dåligt pga att det finns en biopappa som bara bryr sig när den känner för.

Barnet har en bonuspappa, som tar hand om det som sitt eget barn. Jag anser att det är bättre med en pappa som faktiskt beter sig som en pappa, än att envisas med att bioföräldrar är bäst, när de inte ens bryr sig. 
    Därför att en av soc skyldigheter är att se till att barns bästa följs. Att barn har rätt till båda sina föräldrar är en grundläggande sak. Har man enskild vårdnad så har man ganska stort ansvar att erbjuda och försöka främja umgänge. Du borde bry dig för att det är din skyldighet som vårdnadshavare för ert barn.

Det är inte sin sambos barn, även om du önskar det. Gift er, fråga biopappan och han får adoptera. Lös problemen om det nu är så enkelt.
  • Anonym
    Anonym (less) skrev 2012-09-03 11:51:41 följande:

Precis, mamma och pappa kan vilken idiot som helst bli, men att VARA som en mamma eller pappa är mycket viktigare för barnens uppväxt.
  • Anonym (less)
    Anonym skrev 2012-09-03 11:55:01 följande:
    Därför att en av soc skyldigheter är att se till att barns bästa följs. Att barn har rätt till båda sina föräldrar är en grundläggande sak. Har man enskild vårdnad så har man ganska stort ansvar att erbjuda och försöka främja umgänge. Du borde bry dig för att det är din skyldighet som vårdnadshavare för ert barn.

Det är inte sin sambos barn, även om du önskar det. Gift er, fråga biopappan och han får adoptera. Lös problemen om det nu är så enkelt.
    Ja, alla barn har rätt till sina föräldrar, till sitt ursprung. Men inte till vilket pris som helst. Eller anser du att det är barnens bästa att tvinga till ett umgänge men någon som ändå inte bryr sig om dem? Som bara träffar dem på sina egna villkor? Jag håller inte med.

Anonym skrev 2012-09-03 11:57:25 följande:
    Precis, mamma och pappa kan vilken idiot som helst bli, men att VARA som en mamma eller pappa är mycket viktigare för barnens uppväxt.
    Precis vad jag menar. Tack :)
  • Anonym
    Anonym (less) skrev 2012-09-03 12:12:00 följande:
    Ja, alla barn har rätt till sina föräldrar, till sitt ursprung. Men inte till vilket pris som helst. Eller anser du att det är barnens bästa att tvinga till ett umgänge men någon som ändå inte bryr sig om dem? Som bara träffar dem på sina egna villkor? Jag håller inte med.

Precis vad jag menar. Tack :)
    Jag misstänker att det är det där resonemanget som fått soc att inte tycka att du har rätt avsikter för att undanhålla barnet från umgänge.

• Anonym (less)

Det där är inte ens något jag sagt till soc

• Anonym
    Anonym (less) skrev 2012-09-03 12:21:22 följande:
    Det där är inte ens något jag sagt till soc
    Man behöver inte alltid säga så mycket. De vet att pappan inte har umgänge, de har hört farmors version...
  • Anonym (What?)
    Anonym skrev 2012-09-03 12:40:18 följande:
    Man behöver inte alltid säga så mycket. De vet att pappan inte har umgänge, de har hört farmors version...
    Aha...så soc nöjer sig med farmors version här? Är det rätt tycker du?
    Pappan vet att han har ett barn då är det väl ändå hans sak att söka upp mamman o barnet för att träffas, det är väl knappast Ts sak!. Sen att svälja allt farmor säger med hull o hår fattar jag ej heller, om de nu gör det som du påstår.

Sedan tycker jag det är helt uppåt väggarna fel att TS som vårdnadshavare inte skall kunna själv välja vilka hon vill ha i sitt barns liv, det ska väl för böveln inte soc, tingsrätten eller farmor göra!! Det är hennes barn och hon skall själv få bestämma det. Vill farmor ha kontakt får honväl se till atthennes son träffar barnet som sedan ser till att farmor träffarbarnet!!!

• Anonym
    Anonym (What?) skrev 2012-09-03 13:19:37 följande:
    Pappan vet att han har ett barn då är det väl ändå hans sak att söka upp mamman o barnet för att träffas, det är väl knappast Ts sak!. Sen att svälja allt farmor säger med hull o hår fattar jag ej heller, om de nu gör det som du påstår.

Sedan tycker jag det är helt uppåt väggarna fel att TS som vårdnadshavare inte skall kunna själv välja vilka hon vill ha i sitt barns liv, det ska väl för böveln inte soc, tingsrätten eller farmor göra!! Det är hennes barn och hon skall själv få bestämma det. Vill farmor ha kontakt får honväl se till atthennes son träffar barnet som sedan ser till att farmor träffarbarnet!!!

Ts har också varit på samtal. Om hon undviker att prata om vissa saker så får hon stå sitt kast för det. Det är ts ansvar enligt lag att främja umgänget.

Vårdnadshavare kan vara olämpliga. Lagen styr över vårdnadshavare.Socialnämnden kan besluta att föra farmors talan om de anser att det är barnets bästa att det blir umgänge.

• Kjell2
    Anonym (What?) skrev 2012-09-03 13:19:37 följande:

I grunden bestämmer vårdnadshaver vem som ska få träffa barnet mm. Men om en domstol kommer fram till att det är bäst för barnet att tex träffa farmor 4 timmar i månaden är det det som gäller. Nu ska det mycket till att en dosmtol ska fatta ett sånt beslut men det har hänt. Inte heller helt lätt att få en domstol att över huvud taget ta upp frågan. Farmor kan t ex inte väcka talan i frågan.
Svar på tråden Risk för tingsrätt