• Anonym (vill jobba)

Ta ett jobb som innebär lite mer än 3 timmars pendling/dag?

Hej..

Jag kommer eventuellt få ett jobb som innebär att det kommer ta 1,5 timme TILL jobbet och 2 timmar FRÅN jobbet (kortare väntan mellan bussbytena på morgonen än på hemvägen).

Jag kommer förstås försöka få tag i ett nytt boende i den stad jag flyttar till men det kan ta några månader att få tag i en lägenhet.

Skulle ni då ta jobbet om det innebär sådan lång pendling varje dag i upp mot 3-4 månaders tid? Tar nästan exakt lika lång tid att köra dit som att ta kollektivtrafiken men jag äger ingen bil och har inte råd med det för stunden heller (Dessutom skulle det kosta dryga 4000kr mer i månaden att köra emellan).

Jag vill ha jobbet utöver det faktum att det inte lär inte komma ut några lediga jobb på hemmaplan men vet inte om jag kommer palla med trycket med dryga 3,5timmar pendling varje dag=/

• Svar på tråden Ta ett jobb som innebär lite mer än 3 timmars pendling/dag?
  • Marionettdocka

Ja. Jag har gjort det och det ledde till att jag blev attraktiv på arbetsmarknaden och kunde välja ett jobb som låg närmare.

Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
  • mpermper

Det beror på vad du har för familjesituation. Har du bara dig själv att ta hänsyn till eller finns det barn som ska tas hand om på morgnar kvällar? I det förnämnda caset, ingen tvekan - jag skulle hoppa på det och fixa nytt boende så snart det gick. Med barn hade jag struntat i det. Jag vet av erfarenhet att det är för jobbigt för mig.

• riboflavin

Ja, om det fanns rimlig chans att få boende på orten inom ett år. Har själv pendlat ca 4-5 timmar/dag under en period. Inte jätteroligt att åka hemifrån kl. 5 och komma hem kl. 8 men jag överlevde.
    Jag gillar att läsa och använde min tid på bussen väl :) 

Ett sätt att göra det hela uthärdligare skulle kunna vara att försöka jobba in en stund varje dag och på så sätt kanske skrapa ihop en ledig fredag varannan vecka om arbetsgivaren går med på det? 

Nu hade jag varken familj eller fast relation under den tiden vilket givetvis förenklade. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • JoBa

Ja, du skall tacka ja till jobbet. Pendling är drygt, men det går att hantera. Vissa arbetsuppgifter (beroende på vad det är för jobb, givetvis) liksom privata uppgifter (som att läsa bostadsannonser exempelvis) går dessutom ofta att sköta på tåg och buss, så transporttiden behöver inte vara helt bortkastad.

Jag pendlar själv ca en timme enkel resa, så jag vet vad jag pratar om.

• hannis

Ja absolut! Min man har pendlat så i 4 år nu. 3-4 månader är ju en förhållandevis kort tid.

• Bambi07

Jag skulle ha tagit det. Det tar en timme för mig att ta mig till stället där jag jobbar extra. Kan kännas lite drygt ibland, men det är bara att ta med sig sin iPod, iPhone och en bok så klarar man det lätt.

• Vitamin

Det handlar ju om en begränsad tid om du har för avsikt att flytta dit. Klart du ska ta jobbet.

• Ms H

Ja, jag hade tagit det om jag inte hade ett jobb. Jag hade dock valt att ibland stanna över natten tror jag.

• Roland 600

Skaffa dig ett mobilt bredband så går tiden fort-

• Anonym (vill jobba)
    mpermper skrev 2012-09-02 20:11:42 följande:
    Det beror på vad du har för familjesituation. Har du bara dig själv att ta hänsyn till eller finns det barn som ska tas hand om på morgnar kvällar? I det förnämnda caset, ingen tvekan - jag skulle hoppa på det och fixa nytt boende så snart det gick. Med barn hade jag struntat i det. Jag vet av erfarenhet att det är för jobbigt för mig.
    Jag har egentligen ingen att ta hänsyn till, har pojkvän på den här orten men vi kan träffas på helgerna tills vidare (kommer inte tacka nej till jobb för hans skull i alla fall i och med att det är så gott som omöjligt att få jobb inom mitt område på närmare håll än så här).

men orkar jag pendla på det här viset? det är det jag är orolig för, jag behöver mycket sömn och kommer garanterat sova på den lilla tid som blir över (dvs när jag inte befinner mig på jobbet eller på en buss - kan omöjligtvis sova på bussar då det skakar & låter för mycket annars hade det ju varit smidigt att sova bort tiden). 

Riboflavin - bra jobbat, starkt av dig att klara sådant lång pendlande varje dag! tur att du fick jobb på närmare håll till slut! 
Svar på tråden Ta ett jobb som innebär lite mer än 3 timmars pendling/dag?