Inlägg från: Anonym (vill jobba) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vill jobba)

Ta ett jobb som innebär lite mer än 3 timmars pendling/dag?

Hej..

Jag kommer eventuellt få ett jobb som innebär att det kommer ta 1,5 timme TILL jobbet och 2 timmar FRÅN jobbet (kortare väntan mellan bussbytena på morgonen än på hemvägen).

Jag kommer förstås försöka få tag i ett nytt boende i den stad jag flyttar till men det kan ta några månader att få tag i en lägenhet.

Skulle ni då ta jobbet om det innebär sådan lång pendling varje dag i upp mot 3-4 månaders tid? Tar nästan exakt lika lång tid att köra dit som att ta kollektivtrafiken men jag äger ingen bil och har inte råd med det för stunden heller (Dessutom skulle det kosta dryga 4000kr mer i månaden att köra emellan).

Jag vill ha jobbet utöver det faktum att det inte lär inte komma ut några lediga jobb på hemmaplan men vet inte om jag kommer palla med trycket med dryga 3,5timmar pendling varje dag=/

• Svar på tråden Ta ett jobb som innebär lite mer än 3 timmars pendling/dag?
  • Anonym (vill jobba)
    mpermper skrev 2012-09-02 20:11:42 följande:
    Det beror på vad du har för familjesituation. Har du bara dig själv att ta hänsyn till eller finns det barn som ska tas hand om på morgnar kvällar? I det förnämnda caset, ingen tvekan - jag skulle hoppa på det och fixa nytt boende så snart det gick. Med barn hade jag struntat i det. Jag vet av erfarenhet att det är för jobbigt för mig.
    Jag har egentligen ingen att ta hänsyn till, har pojkvän på den här orten men vi kan träffas på helgerna tills vidare (kommer inte tacka nej till jobb för hans skull i alla fall i och med att det är så gott som omöjligt att få jobb inom mitt område på närmare håll än så här).

men orkar jag pendla på det här viset? det är det jag är orolig för, jag behöver mycket sömn och kommer garanterat sova på den lilla tid som blir över (dvs när jag inte befinner mig på jobbet eller på en buss - kan omöjligtvis sova på bussar då det skakar & låter för mycket annars hade det ju varit smidigt att sova bort tiden). 

Riboflavin - bra jobbat, starkt av dig att klara sådant lång pendlande varje dag! tur att du fick jobb på närmare håll till slut! 
  • Anonym (vill jobba)
    riboflavin skrev 2012-09-02 20:37:46 följande:
    Det är ju värt ett försök iaf? Vad skulle hända om du efter någon månad upptäcker att du inte orkar?

Dessutom, 3 timmar per dag är ju vad de flesta av oss lägger på att kolla tv, surfa och kolla nyheter, ha med dig dator och fixa sånt på bussen så kommer sömnen inte bli lidande.

Det var ju lite tufft men det var antingen det eller söka försörjningsstöd som gällde så valet var ganska enkelt.

Ett annat tips är ju att annonsera efter en bilpendlare som vill ha någon att dela bensinen med om det går lite fortare. 
    Det som skulle hända är att jag inte kan få a-kassa under ca 3 månaders tid ifall jag säger upp mig frivilligt, men å andra sidan så har jag ju för avsikt att flytta dit så behöver lyckligigtvis inte pendla mer än en begränsad tid (ifall jag har turen att bli erbjuden jobbet förstås).

tack, har inte ens tänk på att annonsera efter någon att bilpendla med, gör man det på blocket? 

Ja jag får nog sluta vara så knusslig och se möjligheterna istället för trötthet och liten fritid!  Känns bra att höra att det finns så många som pendlar långt varje dag och klarar det!
  • Anonym (vill jobba)
    Frosk skrev 2012-09-02 20:41:21 följande:
    Sån pendling har jag. Buss, spårvagn och båt... Har haft det så i ett år nu och sommartid är det ok, men vintern är riktigt jobbig. Det funkar eftersom jag trivs på jobbet, men när det dyker upp nåt jobb som ligger nära mig så byter jag. Kan ju säga att man hinner lyssna på många ljudböcker ;)
    Men hur är det med trötthet då? Känner du inte att du är kroniskt trött då din fritid tillbringas på bussen, spårvagnen eller båten? Har du tid och kraft över till att till exempel träna när du kommer hem från jobbet?
  • Anonym (vill jobba)

Om någon är nyfiken på hur det gick så tackade jag ja till jobbet och blev därtill erbjuden högre lön än vad jag någonsin hade kunnat förvänta mig:D

• Anonym (vill jobba)

tack snälla riboflavin och sihn och ni andra som delat med er av era erfarenheter!

Kändes bra att läsa att det gått så bra för er att pendla långt och att ni ändå känt att ni haft livskvalitet trots långa dagar:)

Jag är hoppfull, jag tror det kommer gå bra, arbetsgivaren verkar vara en riktig dröm med fina förmåner och bra lön, tror inte jag kommer ångra mig mer än en sekund (möjligtvis till vintern om det råder snöstorm med inställd kollektivtrafik när man ska bege sig iväg till arbetet, men den dagen, den sorgen)

Svar på tråden Ta ett jobb som innebär lite mer än 3 timmars pendling/dag?