Inlägg från: vargaa |Visa alla inlägg
  • vargaa

Varför tror du att amningsfrekvensen minskar?

Hur man lever idag tror jag är en del. Ens bild av livet och livskvalite. Idag ska kvinnan (och män också iof) vara självständig, göra karriär, ha egentid, ta hand om sig själv och dricka vin i en annan utsträckning än förr. Man talar ofta om hur man längtar tills man får börja "leva" igen och kan lämna barnet till sin pappa - som minsann ska ställa upp och låta sin fru vara jämställd. Det är mycket prat om jämställdhet idag som inte tar hänsyn till att man i  perioder ÄR olika och har olika uppgifter i livet.

Människor är vana att ta enkla utvägar. Man kan tom bota sin stresshuvudvärk genom en tablett istället för att faktiskt vara hemma och vila några dagar. Nattamning går att "bota" genom att ge barnen paltkoma med ersättning eller välling. Plötsligt får man då sin skönhetssömn.

En annan auspekt är nog osäkerhet. Så många talar om mjölk som sinar och inte räcker till att man tvivlar på sin egen förmåga att räcka till för itt barn och man tar snabbt till ersttning för att vara säker, varpå bröstmjölken givetvis sina pga minskad stimulering.

Sen får man INTE kränka en flaskmatande förälder och dess val. Därför vågar inte ammande föräldrar försöka stötta och ge råd.        

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • vargaa

Jag tycker att det viktigaste syftet med amning är att barnet får en fullgod kost och alla antikroppar och liknande via den, närheten och det naturliga sugbehovet (barnets naturliga beteende och behov) tillgodoses på ett naturligt sätt, och dessutom skulle jag tycka att det vore fruktansvärt om mänskigheten slutade så tragiskt så att vi inte ens kan föda upp vår egen avkomma längre. För ingen vet vilka omständigheter vi kommer att leva under i framtiden. Kanske kan det vara bra om vi kan amma våra egna barn. Iaf tycker jag att det är en tragisk och väldigt obehaglig tanke att vi skulle förlora den förmågan.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Varför tror du att amningsfrekvensen minskar?