• UWO BaraJag

Vad är det som gör att flaskmatningen ökar?

Läst och hört en del på sistone att "amningsfrekvensen minskar". Men om man vänder på det då? Och säger som det också är "-flaskmatningen ökar". Vad är orsakerna till det tror ni? Känns inte som det pratas något om det så undrar lite hur ni ser på orsakerna?

Så sätter du dig på ett cafe nånstans och bjuder dig själv på te... (Thåström)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-12 10:53
    Tack för alla svar! Jag har läst dem alla. :)

Orsaken till att jag ställde frågan som jag gjorde var för att man får svar efter hur man ställer frågor.
    Pratar man om att amningsfrekvensen sjunker kommer svaren koncentreras främst på amningen. Jag ville gärna även ha svar från den andra sidan för att få med icke ammande mammors syn på saken också. Kände att jag skulle få en bild som skulle vara mer rättvis mot föräldrar.
    Och det har jag fått! :)

Tusen tack alla!!

Svaren kommer, utan att varken citeras eller anges varifrån de kommer!!, användas för att se vilka aktiviteter föreningen Amningshjälpen eventuellt ska planera att göra under 2013.
    Våra aktiviteter kommer endast vara amningsfrämjande och _inte_ vara försök att motverka alternativa matningssätt.
  • Svar på tråden Vad är det som gör att flaskmatningen ökar?
  • sirisdotter
    Jag och mitt mammaliv skrev 2012-09-10 20:49:27 följande:
    Oh vad jag hatar dessa diskussioner och alla som hävdar hur viktigt amning är!!! Jag har två söner; första ammad 5 veckor, trygg, alltid sovit kanon, världens härligaste lille kille! Nr 2 - ammad och ammas än...sover dåligt, vägrar vagn, inte ett dugg trygg... Jag tror inte det handlar om hur man ger sitt barn mat utan barnen har personligheter bör de kommer!!!

Att ett litet människobarn vägrar att trivas  ensam  i en fyrkantig låda med hjul i varje hörn -  det är väl fullt förståeligt.
  • Idorf

VAD ÄR DE MAN INTE MÅR BRA AV ni som inte ammar o använder er av de skälet???

haha löjligt. ens egna barn kan man inte ta till sig och ge föda som man gjort alla tider. de kanske är nått fel där uppe på er då. förlossings deprission? 

• 2012mamma
    Idorf skrev 2012-09-10 21:51:11 följande:
    Länge leva ammningen!!!

Fattar inte hur man väljer bort de OM de inte är pga RIKTIGA skäl till varför man inte kan amma...
    Vadå må dåligt?? De är ens eget lilla nyfödda, egna kött och blod, alla vet att ammnin är det BÄSTA därför ammar man!

Ja har ammat i 9 mån och kommer helamma nässta barn och näsra och nästa och näta och nässta.... 
    Vad då sakna förmåga att förmåga att sätta sig in i andra människor situation eller känslor? Vad då sätta sig själv på höga hästar? vad då klappa sig själv på axeln?

Och vem är du och avgöra vad som är riktiga skäl? 
  • Sweno
    Idorf skrev 2012-09-10 21:51:11 följande:
    Länge leva ammningen!!! Fattar inte hur man väljer bort de OM de inte är pga RIKTIGA skäl till varför man inte kan amma... Vadå må dåligt?? De är ens eget lilla nyfödda, egna kött och blod, alla vet att ammnin är det BÄSTA därför ammar man! Ja har ammat i 9 mån och kommer helamma nässta barn och näsra och nästa och näta och nässta.... 

Hur kan det vara bäst om mamman inte vill. Tror en lycklig förälder är en bättre förälder och att det är det BÄSTA för barnet
  • 2012mamma
    Idorf skrev 2012-09-10 22:06:13 följande:

haha löjligt. ens egna barn kan man inte ta till sig och ge föda som man gjort alla tider. de kanske är nått fel där uppe på er då. förlossings deprission? 
    Något är antagligen fel på dig, kanske ditt självförtroende eftersom du verkar ha ett behov av att se ner på de som inte gör som du? Sen så är det inget fel "där uppe" på någon som råkar ut för en förlossningsdepression.

Hoppas du inte lär dina barn bemöta människor lika dömande och nedvärderade som du gör.
  • MalinEddie
    Idorf skrev 2012-09-10 22:06:13 följande:

Du borde fundera på vad som står till i ditt eget huvud. Jag har ammat men kan se längre än mig själv, något du uppenbarligen inte klarar av. Det kan finnas flera orsaker till att man inte vill amma. Bröstmjölk är bättre än ersättning men ersättning kan vara bättre för den enskilda familjen och då också barnet.
  • Pissenisse

Jag skulle tippa på att det beror på att vi lever i ett mer jämställt samhälle och många delar lika på föräldraledigheten och det finns ännu inget sätt att få mannen att producera bröstmjölk.

• Jag och mitt mammaliv

Sirisdotter - var exakt läste du att jag lagt ngt av mina barn i en fyrkantig låda? Det är så skönt att det finns folk på familjeliv som bättre kan analysera mina barn en vad jag själv kan!!! Allt jag ville få fram var att amning eller flaskmatning inte är det som påverkar hur barn blir!

• Madame Mom
    Jag och mitt mammaliv skrev 2012-09-10 22:18:12 följande:
    Sirisdotter - var exakt läste du att jag lagt ngt av mina barn i en fyrkantig låda? Det är så skönt att det finns folk på familjeliv som bättre kan analysera mina barn en vad jag själv kan!!! Allt jag ville få fram var att amning eller flaskmatning inte är det som påverkar hur barn blir!
    Nä....  och det finns säkert trygga barn som lever på McDonalds mat och en hel del otrygga barn som bara få hemlagat..  Det är ju inte riktigt det diskussionen handlar om...

• sirisdotter
    Jag och mitt mammaliv skrev 2012-09-10 22:18:12 följande:
    Du skrev väl att tvåan inte trivs i barnvagn?   Hur naturligt är det  att lägga ifrån sig en nyfödd så?
Svar på tråden Vad är det som gör att flaskmatningen ökar?