• Anonym (TRIST)

Då var det dags igen

Ja då var det dags igen...

Skulle varit på samarbetssamtal i förra veckan och blir uppringd av dem och x:et har skickat e-post till dem där det skrivs att jag inte avser komma på mötet och att jag önskar att all kontakt skall ske via juridiska ombuden.
    Förklarar för dem att så inte är fallet utan jag avser komma och genomföra det hela.

X:et anser att jag och familjerätten har brutit muntlig överenskommelse om helgumgänge - en överenskommelse som inte finns enligt mig och familjrätten. Så ja nu väntar jag bara på samtal/e-post från familjrätten OM det blir något nytt samarbetssamtal innan de skall åter rapportera till tingsrätten.

Vad krävs för att Tingsrätten skall se till att en vårdnadsutredning startar?

• Svar på tråden Då var det dags igen
  • Anonym (TRIST)

Är det verkligen ingen som kan tala om vad som krävs för att det skall öppnas en vårdnadsutredning?

x:et som stämt mig för umgängessabotage men tingsrätten och familjerätten har förstått att så inte är fallet och x:et gör själv bort sig genom att förtala inför tingsrätten och familjerätten.

• Anonym (a)

Har han stämt dig ang umgänge/vårdnad?

OM så är fallet, så kommer famrätten att återremitera ert "fall" till TR, därderas bedömning kommer att vara att sammarbete ej fungerar, isf om stämning ligger, så kommer TR att begära just en vårdnadsutredning.

Har du advokat?

Prata isf med denne, advokaten sitter med all info om just ert fall, och har erfarenheter att säga vad som troligen kommer hända nu.

Hoppas verkligen att allt ordnar sig för dig!

• Anonym

Missförstår jag eller nekar du umgänge?

Varför begär du inte själv en vårdnadsutredning?

• Anonym (TRIST)
    Anonym (a) skrev 2012-09-03 13:03:16 följande:

Har han stämt dig ang umgänge/vårdnad?

OM så är fallet, så kommer famrätten att återremitera ert "fall" till TR, därderas bedömning kommer att vara att sammarbete ej fungerar, isf om stämning ligger, så kommer TR att begära just en vårdnadsutredning.

Har du advokat?

Prata isf med denne, advokaten sitter med all info om just ert fall, och har erfarenheter att säga vad som troligen kommer hända nu.

Hoppas verkligen att allt ordnar sig för dig!

Ja x:et har stämt mig på umgänget. Vårdnaden vågar x:et nog inte ta upp eller har inte gjort än ialla fall.  Familjerätten skall svara till tingsrätten hur samarbetssamtal (blev bara ett pga av hans agerande) om ca 10 dgr sedan är det åter till tingsrätten.

Har en advokat och denne är övertygad om att det blir en vårdnadsutredning. Hur går då detta till? 
  • Anonym (TRIST)
    Anonym skrev 2012-09-03 13:05:39 följande:
    Missförstår jag eller nekar du umgänge?

Varför begär du inte själv en vårdnadsutredning?
    Har inte nekat umgänge men x:et anser det.  Detta för att det inte blev varannan helg med en gång som x:et önskade. Trots att umgänge eller kontakt inte skett på över 1 år. 

Mitt ombud har sagt att vi inte skulle trycka på om en vårdnadsutredning med en gång för det skulle inte leda till något. Ombudet mena på att x:et får "visa" vad han går för och "göra bort sig"

• Anonym (a)
    Anonym (TRIST) skrev 2012-09-03 13:06:06 följande:
    Ja x:et har stämt mig på umgänget. Vårdnaden vågar x:et nog inte ta upp eller har inte gjort än ialla fall.  Familjerätten skall svara till tingsrätten hur samarbetssamtal (blev bara ett pga av hans agerande) om ca 10 dgr sedan är det åter till tingsrätten.

Har en advokat och denne är övertygad om att det blir en vårdnadsutredning. Hur går då detta till? 

Vårdnadsutredning, i stora drag...

Samtal med dig, enskilt,

samtal med xcet, enskilt,

sedan några barnsamtal, om barnet är över 4år.

Samtal med skola/dagis/fritis

Hembesök hos er båda, helst ska barnet vara med.

Sedan begär de utdrag ur soc och polis registret på er båda.

Låter som en klok advokat, det här med att "vänta ut xcet"

Håll bara huvudet kallt, var saklig, påvisa de brister hn har ur ert barns synvinkel, tänk frammåt, inte bakåt, så att säga.      

• Anonym (TRIST)
    Anonym (a) skrev 2012-09-03 13:55:43 följande:

Vårdnadsutredning, i stora drag...

Samtal med dig, enskilt,

samtal med xcet, enskilt,

sedan några barnsamtal, om barnet är över 4år.

Samtal med skola/dagis/fritis

Hembesök hos er båda, helst ska barnet vara med.

Sedan begär de utdrag ur soc och polis registret på er båda.

Låter som en klok advokat, det här med att "vänta ut xcet"

Håll bara huvudet kallt, var saklig, påvisa de brister hn har ur ert barns synvinkel, tänk frammåt, inte bakåt, så att säga.      

TACK! Ja vi får se hur det blir av det hela. Tråkigt att det skall behöva bli så här.
  • Anonym (a)
    Anonym (TRIST) skrev 2012-09-03 14:03:47 följande:
    TACK! Ja vi får se hur det blir av det hela. Tråkigt att det skall behöva bli så här.

Ja verkligen...

Har själv vart "med i svängen" några ggr nu...

Jag separerade för 8a år sedan, nu för 3 dagar sedan "fick" jag enskild vårdnad om mina/våra 2 killar...

Pappan har inte ens något umgänge på papper...han har inte heller sökt vare sig mig eller dem för umgänge...

Verkar som att i mitt fall så var det ALLT eller inget för honom

Men för killarnas del var det nog, tyvärr, till å med det bästa....

• Anonym (TRIST)

Ja då har de hört av sig från familjerätten och tydligen har x:et fått eld i baken för nu går det att ha samarbetssamtal (igen). 

Har även hört av sig om att ha barnet i helgen... och vill ha det helhelg även om det inte har kommit ens så långt i upptrappningen enligt det schema som tingsrätten satt upp.

Ja hur skall jag nu hantera detta?! 

• Anonym
    Anonym (TRIST) skrev 2012-09-03 22:54:38 följande:
    Ja då har de hört av sig från familjerätten och tydligen har x:et fått eld i baken för nu går det att ha samarbetssamtal (igen). 

Har även hört av sig om att ha barnet i helgen... och vill ha det helhelg även om det inte har kommit ens så långt i upptrappningen enligt det schema som tingsrätten satt upp.

Ja hur skall jag nu hantera detta?! 
    Hur gammalt är barnet? Hur länge sen var det de träffades en helg?

Gör det bästa av situationen- vad kan du tänka dig gå med på?
  • Anonym (TRIST)
    Anonym skrev 2012-09-03 22:58:37 följande:
    Hur gammalt är barnet? Hur länge sen var det de träffades en helg?

Gör det bästa av situationen- vad kan du tänka dig gå med på?
    Barnet blir 3 och senast de träffades en hel helg var 1½ år sedan. Senast de träffades är 5 veckor sedan.

Vet inte riktigt vad som är lämpligt...... 
  • Anonym (a)
    Anonym (TRIST) skrev 2012-09-03 23:03:23 följande:
    Barnet blir 3 och senast de träffades en hel helg var 1½ år sedan. Senast de träffades är 5 veckor sedan.

om barnet är så litet, och bara har sett sin pappa en gång för 5 veckor sedan på den tiden, så hänvisa bara till att det skulle vara för traumatiskt, barnet KÄNNER inte sin pappa, och det finns ingen tillit från barnets håll.

Påpeka detta för pappan, det har inget med pappans "färdigheter" som far att göra, utan handlar om barnets trygghet.

Bor ni nära varandra så skulle ni kunna låta pappan ha barnet över dagen, säg från 10 till 18 både lördagen och söndagen, men att barnet får sova hos dig.

Tror du det skulle fungera för er?

Personligen skulle jag INTE gå med på det, en hel helg, bara så.

Skulle vara som att utan inskolning på dagis bara lämna barnet där säga hej då, och bara gå....*ryser*

• Anonym
    Anonym (TRIST) skrev 2012-09-03 23:03:23 följande:

Varför har de setts så lite? Vad har pappan velat och vad har du gått med på?

Låt honom träffa barnet några timmar fredag. Sen fler timmar lördag. På söndag kan de kanske ha umgänge en em själva?
  • Anonym (TRIST)

X:et har varit frånvarande - sist de skulle träffas var barnet sjuk och X:et valde att inte ha barnet pga sjukdom. Sedan var inte fler tillfällen inbokade via familjerätten. X:et vill ha barnet hel helg direkt då x:et anser att det är vad som är överenskommet...

Nu har vi saker bokat i helgen. Så jag får kolla med de vi har bokat saker om det är ok att x:et och barnet ses där osv. 

• Anonym (TRIST)

x:et tänker inte på barnets bästa - även om jag talat om att barnet är sjuk så kommer inga frågor om hur barnet mår eller likande och det är inte frågor som - kan jag träffa barnet  utan det är 
    Jag skall HA barnet!

suck alltså ska detta aldrig ta slut?! Känner mig oerhört jagad och trakasserad för jag upplever helt klart att det inte finns något intresse för barnet utan är enbart ute efter att jävlas med mig. 

• Anonym
    Anonym (TRIST) skrev 2012-09-04 08:01:32 följande:
    X:et har varit frånvarande - sist de skulle träffas var barnet sjuk och X:et valde att inte ha barnet pga sjukdom. Sedan var inte fler tillfällen inbokade via familjerätten. X:et vill ha barnet hel helg direkt då x:et anser att det är vad som är överenskommet...

Nu har vi saker bokat i helgen. Så jag får kolla med de vi har bokat saker om det är ok att x:et och barnet ses där osv. 
    Har du inte kunnat erbjuda umgänge utan familjerättens inblandning menar du?

Jag kan nog tycka att du ska prioritera barnets umgänge med sin pappa. Det låter bra att du ska försöka lösa det.
  • Anonym (TRIST)
    Anonym skrev 2012-09-04 08:03:43 följande:
    Har du inte kunnat erbjuda umgänge utan familjerättens inblandning menar du?

Jag kan nog tycka att du ska prioritera barnets umgänge med sin pappa. Det låter bra att du ska försöka lösa det.
    Har erbjudit umgänge utan familjerättens umgänge. Dock hävdar x:et att det är överenskommelser via familjerätten som gäller (men det finns ingen sådan). Erbjöd först hel dags umgänge och sedan övernattning. Men det var tider som inte passade x:et enligt x:et själv. Anledningen att det inte var tider som passade var för att barnet skulle på barnkalas som det pratat om länge.
  • Anonym
    Anonym (TRIST) skrev 2012-09-04 08:06:24 följande:
    Har erbjudit umgänge utan familjerättens umgänge. Dock hävdar x:et att det är överenskommelser via familjerätten som gäller (men det finns ingen sådan). Erbjöd först hel dags umgänge och sedan övernattning. Men det var tider som inte passade x:et enligt x:et själv. Anledningen att det inte var tider som passade var för att barnet skulle på barnkalas som det pratat om länge.
    Ni har inget avtal sedan tidigare då?

Fast, om du erbjuder umgänge, så kan du inte styra och ställa över vad barnet ska göra under umgänget. Om pappan inte vill ta barnet på kalas så behöver han inte.

Vad erbjöd du i kompensation? Får pappan vara med och bestämma dagar?
  • Anonym (TRIST)

Det är alltid x:et som bestämmer dag.....

• Anonym (TRIST)

Har definitivt inte styrt och ställt över X:et utan erbjöd umgänge så att det skulle passa barnet pga kalas. Avtal finns inte utan det har varit ett protokoll från Tingsrätten som x:et ändrat SAMTLIGA datum för. Har gått med på ändringarna även om vi haft annat inplanerat.  MAO verkligen prioriterat så att x:et och barnet kan ha umgänge.

Det trista i det hela är att det är barnets bästa som bör sättas i fokus men upplever att X:et sätter sitt eget FÖRST och kan inte prioritera barnets bästa.

Svar på tråden Då var det dags igen