• Anonym

Då var det dags igen

Missförstår jag eller nekar du umgänge?

Varför begär du inte själv en vårdnadsutredning?

• Anonym
    Anonym (TRIST) skrev 2012-09-03 22:54:38 följande:
    Ja då har de hört av sig från familjerätten och tydligen har x:et fått eld i baken för nu går det att ha samarbetssamtal (igen). 

Har även hört av sig om att ha barnet i helgen... och vill ha det helhelg även om det inte har kommit ens så långt i upptrappningen enligt det schema som tingsrätten satt upp.

Ja hur skall jag nu hantera detta?! 
    Hur gammalt är barnet? Hur länge sen var det de träffades en helg?

Gör det bästa av situationen- vad kan du tänka dig gå med på?
  • Anonym
    Anonym (TRIST) skrev 2012-09-03 23:03:23 följande:
    Barnet blir 3 och senast de träffades en hel helg var 1½ år sedan. Senast de träffades är 5 veckor sedan.

Vet inte riktigt vad som är lämpligt...... 
    Varför har de setts så lite? Vad har pappan velat och vad har du gått med på?

Låt honom träffa barnet några timmar fredag. Sen fler timmar lördag. På söndag kan de kanske ha umgänge en em själva?
  • Anonym
    Anonym (TRIST) skrev 2012-09-04 08:01:32 följande:
    X:et har varit frånvarande - sist de skulle träffas var barnet sjuk och X:et valde att inte ha barnet pga sjukdom. Sedan var inte fler tillfällen inbokade via familjerätten. X:et vill ha barnet hel helg direkt då x:et anser att det är vad som är överenskommet...

Nu har vi saker bokat i helgen. Så jag får kolla med de vi har bokat saker om det är ok att x:et och barnet ses där osv. 
    Har du inte kunnat erbjuda umgänge utan familjerättens inblandning menar du?

Jag kan nog tycka att du ska prioritera barnets umgänge med sin pappa. Det låter bra att du ska försöka lösa det.
  • Anonym
    Anonym (TRIST) skrev 2012-09-04 08:06:24 följande:
    Har erbjudit umgänge utan familjerättens umgänge. Dock hävdar x:et att det är överenskommelser via familjerätten som gäller (men det finns ingen sådan). Erbjöd först hel dags umgänge och sedan övernattning. Men det var tider som inte passade x:et enligt x:et själv. Anledningen att det inte var tider som passade var för att barnet skulle på barnkalas som det pratat om länge.
    Ni har inget avtal sedan tidigare då?

Fast, om du erbjuder umgänge, så kan du inte styra och ställa över vad barnet ska göra under umgänget. Om pappan inte vill ta barnet på kalas så behöver han inte.

Vad erbjöd du i kompensation? Får pappan vara med och bestämma dagar?
Svar på tråden Då var det dags igen