• Anonym (a)

Då var det dags igen

Har han stämt dig ang umgänge/vårdnad?

OM så är fallet, så kommer famrätten att återremitera ert "fall" till TR, därderas bedömning kommer att vara att sammarbete ej fungerar, isf om stämning ligger, så kommer TR att begära just en vårdnadsutredning.

Har du advokat?

Prata isf med denne, advokaten sitter med all info om just ert fall, och har erfarenheter att säga vad som troligen kommer hända nu.

Hoppas verkligen att allt ordnar sig för dig!

• Anonym (a)
    Anonym (TRIST) skrev 2012-09-03 13:06:06 följande:
    Ja x:et har stämt mig på umgänget. Vårdnaden vågar x:et nog inte ta upp eller har inte gjort än ialla fall.  Familjerätten skall svara till tingsrätten hur samarbetssamtal (blev bara ett pga av hans agerande) om ca 10 dgr sedan är det åter till tingsrätten.

Har en advokat och denne är övertygad om att det blir en vårdnadsutredning. Hur går då detta till? 

Vårdnadsutredning, i stora drag...

Samtal med dig, enskilt,

samtal med xcet, enskilt,

sedan några barnsamtal, om barnet är över 4år.

Samtal med skola/dagis/fritis

Hembesök hos er båda, helst ska barnet vara med.

Sedan begär de utdrag ur soc och polis registret på er båda.

Låter som en klok advokat, det här med att "vänta ut xcet"

Håll bara huvudet kallt, var saklig, påvisa de brister hn har ur ert barns synvinkel, tänk frammåt, inte bakåt, så att säga.      

• Anonym (a)
    Anonym (TRIST) skrev 2012-09-03 14:03:47 följande:
    TACK! Ja vi får se hur det blir av det hela. Tråkigt att det skall behöva bli så här.

Ja verkligen...

Har själv vart "med i svängen" några ggr nu...

Jag separerade för 8a år sedan, nu för 3 dagar sedan "fick" jag enskild vårdnad om mina/våra 2 killar...

Pappan har inte ens något umgänge på papper...han har inte heller sökt vare sig mig eller dem för umgänge...

Verkar som att i mitt fall så var det ALLT eller inget för honom

Men för killarnas del var det nog, tyvärr, till å med det bästa....

• Anonym (a)
    Anonym (TRIST) skrev 2012-09-03 23:03:23 följande:
    Barnet blir 3 och senast de träffades en hel helg var 1½ år sedan. Senast de träffades är 5 veckor sedan.

Vet inte riktigt vad som är lämpligt...... 

om barnet är så litet, och bara har sett sin pappa en gång för 5 veckor sedan på den tiden, så hänvisa bara till att det skulle vara för traumatiskt, barnet KÄNNER inte sin pappa, och det finns ingen tillit från barnets håll.

Påpeka detta för pappan, det har inget med pappans "färdigheter" som far att göra, utan handlar om barnets trygghet.

Bor ni nära varandra så skulle ni kunna låta pappan ha barnet över dagen, säg från 10 till 18 både lördagen och söndagen, men att barnet får sova hos dig.

Tror du det skulle fungera för er?

Personligen skulle jag INTE gå med på det, en hel helg, bara så.

Skulle vara som att utan inskolning på dagis bara lämna barnet där säga hej då, och bara gå....*ryser*

Svar på tråden Då var det dags igen