• juliaeb

20-årig hemmafru

Vad har ni för åsikter om unga tjejer i dagens samhälle som vill vara hemmafruar? Alltså inte arbeta (försörjas av mannen), vara hemma och fostra barn och göra hushållssysslor. 

Jag är en tjej på 20 år som inte kan tänka mig något bättre. Att få vara med sina barn varje dag från att de föds till att börjar skolan.   

• Svar på tråden 20-årig hemmafru
  • grind

Man-hemmafru är en av de konstillationer som fungerar för en familj i det samhälle vi lever i. Tycker att kvinnor borde uppmuntras att ta det steget.

• Karinso
    grind skrev 2012-09-04 15:11:40 följande:
    Man-hemmafru är en av de konstillationer som fungerar för en familj i det samhälle vi lever i. Tycker att kvinnor borde uppmuntras att ta det steget.

Om man trivs som yrkesarbetande kvinna då?
  • annmin
    annniel skrev 2012-09-04 14:29:36 följande:
    Klarar man inte av att planera sin framtid för att man är hemmafru? 

Som jag sa innan, min väninna får vårdnasbidraget och barnbidraget in på ett eget sparkonto som bara är hennes  (skyddad vid en ev skilsmässa) hon kommer ha närmare 800,000kr på detta konto när hennes barn är 18 år. Plus det som hon pensionssparar. 
    En mycket förenklad beräkning

Barnbidrag = 18*12*1050 = 226800
    Vårdnadsbidrag = 2*12*3000 = 72000
    Vilket ger per barn 298800

Så med  två barn = 597600 eller tre barn = 896400. 

Medellivslängd för kvinnor i Sverige är 83 år och garantipensionen för sådana som aldrig jobbat 7 810 kronor per månad för den som är ogift.

Det blir ca 10576 / 11960 per månad  fram till 83 vilket ger efter skatt ca 7500-9000.  Sen tillkommer eventuellt bostadstillägg.

Frågan är om man kan räkna med garantipension, skatt  och bostadstillägg på samma nivå som idag om 45 år.

Det är inte helt lätt att leva på en så låg summa så den som ska vara hemmafru borde begära mer än barnbidrag och vårdnadsbidrag som sparande till pension.
  • Froststar
    annniel skrev 2012-09-04 13:51:20 följande:
    Måste ambition alltid ha med arbete att göra? Har du inga andra ambitioner i livet än ditt jobb tycker jag på riktigt synd om dig. 

Många hemmafruar som jag känner lägger ner en hel det timmar på volontär arbete och dessutom samlar in pengar till välgörenhet...men du tycker att de inte bidrar med något? Bara om man jobbar 9-5? Jösses så inskränkt! 

Har ingen önskan om att vara hålldam. Tycker om att ha mina egna pengar, kunna ägna mig åt dyra hobbies som jag själv finansierar, kunna betala för min del av boende, bil, andra kostnader. Kan köpa det jag vill utan att behöva tigga pengar eller behöva känna att jag måste sära på benen för att få några. Behöver inte känna mig i underläge och behöver inte foga mig. Behöver inte acceptera att pengarna går till det min sambo bestämmer för att det är han som tjänar dem. Mina går till det jag bestämmer.

Vad är det för ambitioner man har när man jagar dammråttor (i bästa fall annars tycker man att mannen ska göra det efter jobbet) och ser sina ungar växa dagarna i ända? Och när man är beroende av mannens välvilja för att kunna köpa vad man vill, unna sig en hobby eller något annat som andra med egen lön kan själva bestämma.

Det du beskriver är hemmafruar i USA och diverse andra länder och inte vilken samhällsklass som helst heller. Du snackar ju inte om hemmafrun i trailor park utan om hon i det exklusiva villaområdet som får några mille vid en skilsmässa. Typiskt svenskt 20-årig outbildad hemmafru eller hur? Hur många hemmafruar i Sverige gör som du skriver? Snälla du, här gnäller ju kvinnorna för att inte mannen gör hushållsarbetet när han kommer från jobbet för kvinnan har haft såååå fuuuullt upp med barnet hela dagen. Sveriges samhällssystem, löner, etc är inte skapade enligt den amerikanska modellen. Frivilligt arbete kan man utföra även om man yrkesarbetar eller studerar, finns många som gör det.

Och om du nu ska vara så pass nedlåtande, varför tycker du att en arbetsskygg individ som sitter på sin breda a***le och inte främjar samhället den lever i utan bara sina egna intressen, ska dra nytta av de pengar som andra drar in?
  • Lavish
    PumpkinQueen skrev 2012-09-04 15:04:03 följande:
    Brukar det vara ett kriterium för att få pengar av dem? Var bor du, egentligen? o.0

Men du gör ju ett helt vansinnigt felslut i att tänka att sex är ett kriterium för hemmafrun att bli försörjd.
  • PumpkinQueen
    Tygtiiger skrev 2012-09-04 15:04:26 följande:

Nej - om du får pengar av den som du har sex med som betalning för sexet så är det prostitution. Likaså om du har sex med den andre för att få andra materiella saker, och om det är villkoret för att du ska få pengarna eller presenterna.

En hemmafru är inte prostituerad om inte det är klart uttalat att antingen ställer hon upp oavsett om hon vill eller ej eller så blir det skilsmässa. Våldtäkt är fö förbjudet inom äktenskapet oavsett parternas ekonomiska beroendeförhållanden.

Jag skulle inte vara bekväm med att vara hemmafru och skulle tycka det var obehagligt att vara beroende av min man, men hemmafruar är inte prostituerade. Att säga så tycker jag är att marginalisera och förminska de problem som prostitution innebär. Det är stor skillnad på att vara hora och ta emot främmande män som kunder flera gånger om dagen under hot av en hallick och att vara gift med någon som man älskar, gärna har frivilligt sex med och där man har en gemensam överenskommelse om att han yrkesarbetar och hon sköter markservice men de delar på pengarn.      
    Normalt sett är det väl rätt självklart att sex är något som man har i förhållandet? Så på vilket sätt är det INTE prostitution, när man får betalt av mannen för att "vara hemmafru" (det vill säga en kvinna som tar hand om hemmet och man dessutom har sex med)? Tror du verkligen att dessa förhållanden skulle hålla om kvinnorna lät bli att ha sex med männen? Antagligen inte. Alltså är sexet ett vilkor för att de ska få fortsätta sin "anställning".

Jag tycker att du generaliserar kring prostituerade, som om alla kvinnor som säljer sex skulle vara exakt likadana och uppleva exakt samma problem. Det stämmer ju så klart inte, eftersom alla människor är individer, även de som arbetar med att sälja sina kroppar.
  • Lavish
    PumpkinQueen skrev 2012-09-04 15:01:01 följande:

Vad är det som du inte begriper med att om man tar betalt för sex så är man prostituerad?

Ja, något som den genomsnittliga hemmafrun garanterat inte gör.
  • Froststar
    annniel skrev 2012-09-04 14:29:36 följande:
    Klarar man inte av att planera sin framtid för att man är hemmafru? 

Som jag sa innan, min väninna får vårdnasbidraget och barnbidraget in på ett eget sparkonto som bara är hennes  (skyddad vid en ev skilsmässa) hon kommer ha närmare 800,000kr på detta konto när hennes barn är 18 år. Plus det som hon pensionssparar. 

Och hur ofta får man förklara för folk att barnbidraget är barnens? Egentligen borde det utnyttjas till barnet eller så ska hälften in på mannens konto.. D.v.s. hon lever inte enbart på sin man utan sitt barn också. Verkligen beundransvärt och något att avundas.
  • grind
    Karinso skrev 2012-09-04 15:12:56 följande:

Om man trivs som yrkesarbetande kvinna då?
    Då borde man nog inte skaffa familj eller skaffa en man som jobbar lite, vill ta hand om barn men som ändå är rik. 
  • sextiotalist
    grind skrev 2012-09-04 15:11:40 följande:
    Är det, jag är omgiven av långa förhållande och där har det inte funnits några hemmafruar, tänk att man har så olika erfarenhet.

Svar på tråden 20-årig hemmafru