annniel skrev 2012-09-04 13:51:20 följande:
Måste ambition alltid ha med arbete att göra? Har du inga andra ambitioner i livet än ditt jobb tycker jag på riktigt synd om dig.
Många hemmafruar som jag känner lägger ner en hel det timmar på volontär arbete och dessutom samlar in pengar till välgörenhet...men du tycker att de inte bidrar med något? Bara om man jobbar 9-5? Jösses så inskränkt!
Har ingen önskan om att vara hålldam. Tycker om att ha mina egna pengar, kunna ägna mig åt dyra hobbies som jag själv finansierar, kunna betala för min del av boende, bil, andra kostnader. Kan köpa det jag vill utan att behöva tigga pengar eller behöva känna att jag måste sära på benen för att få några. Behöver inte känna mig i underläge och behöver inte foga mig. Behöver inte acceptera att pengarna går till det min sambo bestämmer för att det är han som tjänar dem. Mina går till det jag bestämmer.
Vad är det för ambitioner man har när man jagar dammråttor (i bästa fall annars tycker man att mannen ska göra det efter jobbet) och ser sina ungar växa dagarna i ända? Och när man är beroende av mannens välvilja för att kunna köpa vad man vill, unna sig en hobby eller något annat som andra med egen lön kan själva bestämma.
Det du beskriver är hemmafruar i USA och diverse andra länder och inte vilken samhällsklass som helst heller. Du snackar ju inte om hemmafrun i trailor park utan om hon i det exklusiva villaområdet som får några mille vid en skilsmässa. Typiskt svenskt 20-årig outbildad hemmafru eller hur? Hur många hemmafruar i Sverige gör som du skriver? Snälla du, här gnäller ju kvinnorna för att inte mannen gör hushållsarbetet när han kommer från jobbet för kvinnan har haft såååå fuuuullt upp med barnet hela dagen. Sveriges samhällssystem, löner, etc är inte skapade enligt den amerikanska modellen. Frivilligt arbete kan man utföra även om man yrkesarbetar eller studerar, finns många som gör det.
Och om du nu ska vara så pass nedlåtande, varför tycker du att en arbetsskygg individ som sitter på sin breda a***le och inte främjar samhället den lever i utan bara sina egna intressen, ska dra nytta av de pengar som andra drar in?