Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

"lära" bebis sova själv?

Var har du hört detta? Jag vet själv att denna myt sprids, gärna av skapare till olika sömnmetoder. Det är alltid "somnar barnet själv så somnar det också om själv". Behoven försvinner inte bara för att barnet somnar på ett visst sätt och så små bebisar är behovsstyrda, det handlar inte om vanor. Det är möjligt att barnet slutar uttrycka behov om det har ignorerats för att nå dit att det somnar på egen hand men det är knappast något att hurra för.
    Vårt första barn sov i vår säng i 13 månader. Det underlättade för alla. Hon sov bättre nattetid och så länge jag ammade kunde jag sova samtidigt istället för att vakna till. När hon var 3 månader somnade hon ganska tidigt kvällstid, runt 19.00 tror jag det var. Hon sov själv i vår säng tills vi la oss. Ibland vaknade hon till och då räckte det att amma, ge flaskan eller annan fysisk närhet så somnade hon om. Vårt andra barn skiljde sig ganska mycket från vårt första. Hade han ammat tills han var nöjd så somnade han gärna på egen hand. Han var bara 2 månader första gången och eftersom ha trivdes med att somna så fick han göra det. Han vaknade inte mindre än sin syster nattetid bara för att han somnade på egen hand kvällstid. Han var fortfarande hungrig och sökte närhet men diggade inte samsovning. För mig som kan liggamma och sover gott samtidigt hade samsovning passat bättre men han fick styra. I perioder av separationsångest ville ha däremot helst samsova.
    Jag tycker inte att det finns ett enda perfekt sätt att sova på. Barn och föräldrar är olika. Allt beror på den enskilda familjen. Se till barnet främst men hitta en balans som också fungerar för övrig familj utan att för den skull gå emot de behov som barnet uttrycker.

Svar på tråden "lära" bebis sova själv?