linneaja skrev 2012-09-03 18:16:59 följande:
Hej!
Familjeliv är ett forum där det finns människor som står extremt mycket för det dom tror och tycker. Jag vill inte ha någon fight här utan jag frågar er på grund av att jag själv är osäker.
Min son är tre månader drygt och kan bara somna i vagn eller nära mej. Ibland måste han komma till ro genom att amma. Detta är egentligen ingenting som stör mej men överallt hör man (hör och hör.. jag tolkar väl en del) att alla bebisar som typ är äldre än en vecka måste lära sig att somna ensamma annars får man problem resten av livet med barnens sömn!!
Finns det någon här som vill berätta hur dom har det med nattsömnsrutiner, dagssömnrutiner (vilket vi typ inte har alls) och samsovning? Hur länge har ni samsovit? Sover ni bättre/sämre vid samsovning? När började ni med rutiner? Vad gör ni inför nattning på dagen/kvällen? Hur mkt och länge sover dom?
/ Linnéa
Jag köpte boken Somna utan gråt. Den är jättebra. Har jättebra tips.
Jag samsov heltid fram till ett års ålder. Nu när hon är ett håller jag på att vänja henne med sin egen säng. Jag började med rutiner när min dotter var 5 månader. Hon hade själv inrutat en dygnsrytm som såg ungefär såhär:
07 vaknade
9 somnade och sov i två timmar.
11 vaknade
15 sov i en till två timmar. Sedan var hon alltså vaken till 3 på morgonen!!!!
Till slut orkade inte jag mer så jag började hålla henne vaken så hon bara fick sova middag en gång på dagen och hon behövde inte mer sömn dagtid utan sov då bättre på natten. Så nu ser våra dagar ut såhär:
5.50 jag går upp, gör iordning mig, lägger fram kläder till dottern och gör iordning välling
6.05 väcker jag dottern och ger henne välling, byter blöja och klär på henne.
6.45 lämnar jag henne hos dagmamman.
7.45 frukost för henne
12 Lunch
ca 12.15 middagslur fram till max kl.14. Sover hon efter 14 så är hon vaken till 23 och sover skitdåligt på natten.
Jag hämtar henne före 15 och vi går hem och äter mellis.
Vid 18 ungefär får hon sin kvällsmat och kvällsvälling. Sedan är det natti natti någon gång mellan 18.30-19. Och då sover hon ett par timmar, oftast 5 innan hon vill ha mer välling. Sedan sover hon resten av natten.
Mattiderna stämmer rätt bra överrens med hur vi åt innan hon började hos dagmamman också fast lunchen åt vi oftast vid 11 eller 11.30.