• Apopan

"lära" bebis sova själv?

Min 9månaders sover, och har alltid sovit intill mig eller sin pappa. Är i princip omöjligt att få honom att somna själv, och sova utan kroppskontakt gör han inte några längre stunder. Har inte ens klarat av att vara ensam i en babysitter eller babygym, utan det var först när han började krypa som han inte behövde i princip konstant kroppskontakt. Han har somnat utan att vara i vår famn i bilen och i vagnen, men inte utan att skrika och göra allt för att inte somna i minst en kvart, och är inte bil och vagn i rörelse så vaknar han på studs.

Vi känner såklart att det är lite småjobbigt, men vi har försökt att se det positiva, han har nämligen alltid sovit bra när han väl fått sova nära, med få undantag. Men nu är vi igång med att introducera en "sovsnuttis", och det fungerar faktiskt rätt bra med den, han har somnat 2ggr gosandes med den. En gång smärtfritt i bilen, och en gång i vår säng.

Vi hade tänkt att rätt snart köpa en riktig barnsäng till honom (utan att spjälsängen kommit till användning) och så ligger någon av oss med honom i den tills han somnar, och sedan är det bara att bunkra upp med kuddar och smyga därifrån. På det sättet skulle vi nog smärtfritt få honom att sova ensam har vi tänkt :P

Vår sovrutin som den varit och är är som följer:

2st tupplurar per dag på ca 1,5-3h sammanlagt. En på förmiddagen, och en efter middagen. Nattning sker genom att sambon går omkring med honom i famnen och sjunger, eller att jag ammar.
    Nattning inför natten sker runt klockan tio, ibland senare beroende på vilket humör lillen är på. Vi håller i honom, eller går och lägger oss samtidigt som honom.
    Som vanligast vaknas det en gång under de första småtimmarna rätt odramatiskt. Oftast letar han bara upp bröstet, eller så har han hamnat själv och vill ligga nära, och somnar sedan om.
    Någon gång mellan 7-8 så vaknar han till och vill amma, efter att han ammat sover han ibland en timme eller två till

• Apopan

Nyfiken2012: låter nästan exakt som hos oss, men inget revolutionärt har hänt på sovfronten trots att lillen nu är 9månader :P Men kul att inte vara helt ensam, eller hur en skall säga ^^

• Apopan

Sedan jag skrev så har inget förändrats. Möjligtvis kan han ligga lite längre stunder utan kroppskontakt i sängen, och så är han inte hungrig på nätterna längre, men ammas lite ändå ibland om han inte lyckas somna om på annat sätt. ^^

Svar på tråden "lära" bebis sova själv?