• mikroE

"lära" bebis sova själv?

Vår bäbis är 2,5 månad och inga metoder än för oss och troligtvis blir det inte några sådana heller mer än vårt eget förnuft. Hon är ingen storsovare men ändå ofta glad och nöjd under dagen och mycket vaken. Hon stiger upp med mig någon gång mellan 8 och 10 på morgonen. Går vi upp åtta sover hon någon gång vid 11 men om vi går upp tio vill hon inte sova förrän någon gång 13-15. Har hon sovit vid 11 vill hon ofta sova vid 15-16 igen. Sedan småsomnar hon hit och dit på kvällen ungefär mellan 19 och 22. Någon gång mellan 22 och 00.00 brukar hon somna för natt och inte vakna upp förrän vid 5. Då brukar hon amma, somna, vakna en timme senare, amma och hålla på så tills vi går upp igen. Jag är rätt nöjd med hennes sömn faktiskt ändå, jag skulle bara önska någon/några timmar till på kvällen. När hon blir 1 år ska vi nog skaffa en växasäng och någon gång innan dess ska vi börja försöka få henne att sova i vagnen i början av natten (vi har ingen spjälsäng och planerar inte köpa en) men inte just nu i alla fall, det orkar jag inte.

• mikroE
    AnnaLovisa skrev 2012-09-27 21:18:16 följande:
    Min son på 6,5 mån har fått somna i min eller sambons famn hela tiden tills nu för att han blir så ledsen annars. Det är väl läskigt att somna. När han var runt 4-5  månader fick vi nån liten broschyr av bvc där det  stod att det är bra att bebisen lär sig somna själv, och då fick jag lite panik.. kollade på olika "metoder" och tyckte alla verkade hemska och passade inte våran bebis alls.
    Så jag kände att nä det är faktiskt helt ok att han somnar i famnen om det är det som känns rätt för oss och det han uttrycker att han behöver!

Men nu till solskenshistoren: den senaste veckan har han somnat bara man lagt ner honom i sängen, helt själv och utan att minsta gnäll. Jag vill tro att det är för att  vi har gjort honom tryggare genom att lyssna på hans behov.

Så stäng öronen för allt som inte känns rätt för er, så blir det nog bra tillslut !
    Härligt!

Jag skrev i tråden tidigare och min dotter har börjat sova själv i sängen nu på kvällarna så vi har fått vår egentid nu. Hon har liknande mönster och tider än även om hon sover lite bättre på dagen nu. Inga metoder har det blivit än och hon sover heller inte i vagnen på natten som jag pratade om men ibland på dagen. Vi har fortfarande samma plan om växasäng när hon närmar sig året och det tror jag hon kommer gilla.
  • mikroE

Vi har en 9 månaders nu som just nu har en del problem med sömnen och kan vakna mycket men det är naturligt för den tid i livet som hon är i nu med separationsfas, lära sig krypa och gå, tänder och livet i allmänhet. Jag väntar mig inget annat även om jag hoppas på mer sömn när hon gjort lite framsteg i rörelsen, så har det varit för många av mina vänner. Hon sover inte enligt ett lika tydligt mönster som förr men kan fortfarande sova mellan 4 och 7 timmar i sträck och gör det ganska ofta men vissa nätter blir det uppvak med en timmes mellanrum men oftast är det inte så. Vi ammar än och jag hoppas fortsätta minst till ett år. Hon äter mat som en häst och älskar allt som är ätbart med nästan samma intensitet. Det är kul och jag hoppas det fortsätter även om jag hört om gnälliga tvååringar som bara äter gurka och pasta med fiskpinnar. Nåja, vi kan nog ta oss igenom det också som sömnen nu. Vi har ändrat oss lite om växasäng och det blir kanske madrass på golvet istället men vi är ännu inne på att göra denna förändring när separationsfasen lägger sig. Vi får se hur det går.

Svar på tråden "lära" bebis sova själv?