• linneaja

"lära" bebis sova själv?

Hej!

Familjeliv är ett forum där det finns människor som står extremt mycket för det dom tror och tycker. Jag vill inte ha någon fight här utan jag frågar er på grund av att jag själv är osäker.

Min son är tre månader drygt och kan bara somna i vagn eller nära mej. Ibland måste han komma till ro genom att amma. Detta är egentligen ingenting som stör mej men överallt hör man (hör och hör.. jag tolkar väl en del) att alla bebisar som typ är äldre än en vecka måste lära sig att somna ensamma annars får man problem resten av livet med barnens sömn!!

Finns det någon här som vill berätta hur dom har det med nattsömnsrutiner, dagssömnrutiner (vilket vi typ inte har alls) och samsovning? Hur länge har ni samsovit? Sover ni bättre/sämre vid samsovning? När började ni med rutiner? Vad gör ni inför nattning på dagen/kvällen? Hur mkt och länge sover dom? 

/ Linnéa

• Svar på tråden "lära" bebis sova själv?
  • linneaja
    Winterfell skrev 2012-09-07 21:01:12 följande:
    När jag stöter på bebisföräldrar idag så tänker jag ofta "Tänk om man visste det man vet nu när ens egna var så små, vad lite bekymmer man hade haft!".

När bebisen kommer så fylls huvudet av såna frågor som du ställer. När ska de sova själva? Hur ska de sova? Ska man ta upp bebisen? Ska man göra si eller ska man göra så?

Jag liksom de flesta föräldrar har ställt mig samma frågor, har provat samma saker, har bekymrats över än det ena än det andra. Man har frågat sig "gör jag rätt?", man har varit glad när någonting fungerat och man har förtvivlat när någonting gått fel.

Nu, en handfull och några år efter bebistiden, så tänker jag bara "Om jag bara hade vetat hur det skulle bli!"
    Jag ser mig omkring bland mina egna barn, grannens barn, vänners och familjens barn. Jag ser skolklasser med 15-20 ungar med 15-20 uppsättningar föräldrar som haft 15-20 uppsättningar metoder och åsikter om hur just deras bebisar ska skötas.

Några har sovit som klockor från start, några har somnat med napp, några har haft kolik, några har krävt att bli burna, nån annan vill bli ammad och någon har somnat själv, några har använt metoder, några inte.
    Alla har gjort olika, ingen har gjort mer rätt än någon annan och varenda liten unge sover idag själva, i sina egna rum, i sina egna sängar, tryggt och gott natten igenom.  

Summan av kardemumman enligt mig är: Slappna av. Lyssna på varandra. Våga framförallt vara bekväm! Har man en bebis som sover bäst om den får sova nära så låt den sova nära. Gillar bebisen att sutta på bröstet så låt den göra det. Är det vagnen som gäller, så vagna osv. 
    Det blir folk av de små knytena tillslut, och det går fortare än man tror.
    Jag har bara ett ord att säga: TACK! Hjärta
  • linneaja

Oj vad längesen det var jag va inne på familjeliv!!! Jag har taggat ner lite med allt "det här ska man göra-snack" från allmänheten. Jag berättar gärna hur det är nu. Olle sover antingen i vagnen när vi är ute eller så somnar han i vår säng bredvid mej eller min sambo, alla sovstunder under dagen. Han somnar inte själv och vi samsover fortfarande. Vi slutade dock amma när han var 9 månader, nu är han snart 11, det gjorde att han sov bättre på nätterna visade det sej. Från att amma 3/4 ggr per natt vaknar han bara för nappen någon enstaka gång (han har till o med sovit hela nätter några gånger!!!! :D) Visst hade det varit skönt ifall han ville sova i sin egna säng och kunna somna själv - men det är inget som vi vill tvinga fram.. Ibland flyttar vi över honom till hans säng när han har somnat så vi kan få ligga bredvid varandra men oftast så är det skönast om han sover mellan oss.

• linneaja

Nu så här i efterhand är mitt råd till andra mammor och pappor i den sitsen att vänta. En bebis är så otroligt liten fram till året och borde inte bli "inlärd" att somna själv eller sova själv (om inte bebisen vill detta såklart). Vill bebisen somna i babysittern - TOPPEN! Vill bebisen somna i vagnen - TOPPEN! Vid bröstet, vid flaskan, gumpandes, sjungandes, sittandes.. You name it. Jag var jättestressad över att min son bara somnade vid bröstet och trodde att vi skulle få kämpa med det hur länge som helst men när han var sex månader slutade han kunna somna vid bröstet så då fick vi försöka med annat - och då önskade jag att han somnade vid bröstet igen, hehe :) Bara bebisen sover så är det bra, tycker jag :) Jag är inte så mycket för att "lära barnen sova/somna själva" utan det är nåt som kommer när dom är redo för det.

• linneaja
    Natulcien skrev 2013-04-03 21:26:16 följande:
    Visst är det så!
    Jag kom till precis samma slutsats som du vad gäller sonen. Man ska bara ta det lugnt, vara flexibel och köra på det som funkar för stunden, så faller alla andra bitar på plats av sig själva efter hand.
    Vår son slutade somna av amningen runt 5 månader, och vi fick istället ligga bredvid och buffa i rumpan, eller stryka över ryggen tills han somnade, vilket ju tog längre tid. Men när han var drygt 1 år så upptäckte vi, av en slump, att han kunde somna själv. Så sen följde en lång period då vi bara låg bredvid ett par minuter och sjöng lite, sen somnade han själv inom ytterligare några minuter. För då var han redo.
    Nu är han 2,5 år och vill återigen att vi ligger bredvid tills han somnar, och det är ju jättemysigt, så det gör vi gärna. Det är vad han behöver just nu. Men ett, tu, tre, är han redo att somna själv igen, och då får han det. Man får, helt enkelt, vara lyhörd och smidig... Glad
    Det är så upplyftande att läsa sånt här! Jag blir så varm i hjärtat för då vet jag att jag verkligen har gjort rätt - trots att andra tyckt att jag har gjrot "fel". Tummen upp för dina tankar!
Svar på tråden "lära" bebis sova själv?