Inlägg från: barnpsykologen margit |Visa alla inlägg
  • barnpsykologen margit

Hur påverkar separationern vår dotter?

Hej!
    Nu har det gått några dagar av dotterns första separation från dig och du vet sannolikt mer om hennes reaktioner än dag 1.
    Men om man ska prata generellt om barn och separationer så brukar jag säga att ju mindre barnet är  desto kortare tids frånvaro tål det från den ena respektive den andra föräldern.
    I mina öron kan det låta som en lång tid att vara borta en hel vecka i taget ända från början. Om det av praktiska skäl är nödvändigt kan man se till att träffas då och då och äta middag tillsammans eller dylikt.
    Riktigt små barn har svårt att hålla kvar bilden av den frånvarande föräldern i sin inre föreställning någon längre tid. Små barn har heller ingen reell tidsuppfattning, så en vecka kan vara en evighet eller en omätbar oändlighet för dem.
    Allt detta behöver ändå inte betyda att barnet tar skada av växelvis boende. Det jag vill säga är att ni ska vara observanta på hennes reaktioner och hela tiden skapa så goda förutsättningar ni kan för henne. Detta kan innebära att ni har gemensamma middagar om det låter sig göra.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hur påverkar separationern vår dotter?