• Anonym

Ni som förlovade er tidigt - hur tidigt förlovade ni er?

Jag och min sambo har lite smått börjat prata om förlovning. Vi vill, men han anser nog att det är lite för tidigt än, eftersom vi inte varit tillsammans så länge. Jag anser att tid inte har någon betydelse, men vi alla är ju olika.

Därför undrar jag hur tidigt ni förlovade er? Och hur gick det? 

• Svar på tråden Ni som förlovade er tidigt - hur tidigt förlovade ni er?
  • Anonym

sambon friade efter 1,5 månad och vi förlovade oss efter 3 månader. 12 år senare hänger vi fortfarande ihop.

• Anonym

Vi förlovade oss efter 7 månader och gifte oss 7 månader senare :) bu har vi varit gifta i ett år :)

• Anonym

Vi förlovade oss på vår 1års dag :)
    Jag & mitt x förlovade oss efter ca 11 månader :)

• Anonym

Vi förlovade oss efter 5 år, jag ville dock mycke tidigare men inte han ;)

Tillslut när jag slutade tjata så het plötsligt "fria" han i badkaret från ingenstans...

Vi har nu vart tillsammans i 6 ½ år

• Anonym

Tack för alla svar!

Vi har varit tillsammans i 2-3 månader och har nyss flyttat ihop. Vi har känt varandra i 3-4 år ungefär, så vi är inte nya för varandra! Allt känns PERFEKT! Har aldrig känt såhär förut. Skulle han vilja gifta sig imorgon så skulle jag inte tveka en sekund. Vill verkligen förlova mig med honom! 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-04 12:35:06 följande:
    Tack för alla svar!

Vi har varit tillsammans i 2-3 månader och har nyss flyttat ihop. Vi har känt varandra i 3-4 år ungefär, så vi är inte nya för varandra! Allt känns PERFEKT! Har aldrig känt såhär förut. Skulle han vilja gifta sig imorgon så skulle jag inte tveka en sekund. Vill verkligen förlova mig med honom! 
    När jag och min man varit ihop i tre månader så konstaterade vi att vi älskade varandra och gärna ville dela våra liv ihop. Men vi valde att vänta med förlovning. Vi insåg att ingen skulle ta oss på allvar om vi förlovade oss så tidigt. Så vi väntade 3 år (bodde ihop). 1.5 år efter förlovningen föddes vår dotter och vi gifte oss när hon var 4 mån.

Om det är rätt så är det. Men varför stressa om ni ändå vill leva hela livet ihop?
  • Anonym
    Sandiieliie skrev 2012-09-04 16:05:55 följande:
    Vi förlovade oss efter två månader och gifte oss 1½ år senare. Vi har snart vart tillsammans två år och väntar första barnet. 

Alla är olika men jag tror att man helt enkelt bara känner om det är rätt eller inte. :)  
    Det tror inte jag. Jag har känt att det har varit rätt med flera av mina ex. Mitt första ex förlovade jag mig med efter 6 mån, det sprack efter 2 år. Nästa ex förlovade jag mig med efter 3 mån, vi gifte oss var gifta i 3 år och fick ett barn.

Nu lever jag med en man sedan 10 år tillbaka. Inte förlovade och inte gift.
  • Anonym

Jag sa att jag inte ville förlova mig förrän han kunde tänka sig att vi skulle gifta oss ett år efter.

Detta pga att jag tidigare var förlovad med mitt ex, han ville efter 6 mån men jag sa ifrån, efter ett år "gav" jag mig o vi förlovade oss, efter 2 mån ville mitt ex ta en paus i vårt förhållande.....  ???   vi blev ihop osv... jag bröt den sk förlovningen efter ca 1 år.

En förlovning är inte bara en grej o man blir inte kärare för att det finns en ring etc etc.

min nuvarande man o jag förlovade oss efter lite drygt 3 år o varit gifta i 7 år o har 3 barn idag.  Glad

• Anonym

Vi förlovade oss efter 3månader och hittills går det utmärkt :)

• Anonym
    FruLiNi skrev 2012-09-04 16:14:17 följande:
    Vad jobbigt att bry sig så mycket om vad andra tycker.

Om det är rätt så är det. Varför vänta om man ändå vill leva hela livet ihop?
    Inte alls. Vi vill inte bli skämtet i vår bekantskapskrets (som man blir om man förlovar sig direkt när man träffats). Vi är vuxna och vi vet vad vi vill och vad vi känner. Vi behöver inte springa iväg och förlova oss för att bevisa det för någon.
  • Anonym
    Sandiieliie skrev 2012-09-04 16:05:55 följande:
    Vi förlovade oss efter två månader och gifte oss 1½ år senare. Vi har snart vart tillsammans två år och väntar första barnet. 

Alla är olika men jag tror att man helt enkelt bara känner om det är rätt eller inte. :)  

Jag har trott att de har känts rätt med mina ex men när jag träffade min sambo så kändes det rätt på ett helt annat sätt! Vi hade det halv bra till en början pga personliga skäl men sen ett år tillbaka är det som att gå på moln varje dag, vi förlovade oss i april i år, så alltså ca 14 månader efter vi träffades och ca 8 månader efter det blev bra. Här va även barnfrågan uppe först men vi valde att förlova oss först och barnen får vänta. Jag va även lite orolig för vad våran omgivning skulle säga när det kändes tidigt men jag har bara hört positiva saker.
  • Anonym

Vi förlovade oss efter nästan nio år tillsammans, för att vi då ville gifta oss. Detta var bl.a. utifrån erfarenheter kring förlovningar i min omgivning. En systers väninna hade 4 brutna förlovningar bakom sig innan hon fyllde 21... En klasskompis var uppe i två brutna förlovningar innan hon tog studenten. O.s.v. Jag funderade mycket kring varför de förlovat sig, och i många fall var det för att försöka "forcera fram" en närhet, som de egentligen inte kände. De upplevde att förhållandet hade stagnerat, och ville ta "ytterligare ett steg", som de beskrev det. Men så blev det ju inte... Egentligen så tror jag ju att man tidigt vet att allt är bra i ett förhållande. Och skulle kunna förlova sig, gifta sig och skaffa barn tidigt. Men problemet är ju att även de förhållandena som inte håller, har ju känts precis lika bra där och då i början. Min tanke var alltså att inte förlova mig förrän vi skulle börja planera bröllop, och inget bröllop eller barn före två år då vi bott ihop. (Kan nog förkortas om man haft andra längre förhållanden tidigare, och vet vilka nitar man gå på...)

• Anonym

har varit förlovad två ggr, och ingen var bra=( den ena när jag var runt 20 och den andra 24

• Anonym

För att ge svar på det här med att vara döpt och svenska kyrkan. 
    Min man var inte med i svenska kyrkan eller döpt.
    Jag är med i svenska kyrkan och frågan om jag var döpt kom inte ens på tal.

Man behöver inte vara döpt och det räcker att en av er är medlem i kyrkan,
    vissa mindre kyrkor är inte lika hårda med det så då beror det ju självklart på vart ni vill gifta er.  

• Anonym

Har läst varenda svar och tänkte att ni säkert kan hjälpa mig lite :)

Jag vill förlova mig men min kille vill vänta. Han säger att han vill men att det måste bli bättre mellan oss.. kan nån förklara hur man kan vilja då men inte göra det?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-05 09:34:52 följande:
    Har läst varenda svar och tänkte att ni säkert kan hjälpa mig lite :)

Jag vill förlova mig men min kille vill vänta. Han säger att han vill men att det måste bli bättre mellan oss.. kan nån förklara hur man kan vilja då men inte göra det?
Svar på tråden Ni som förlovade er tidigt - hur tidigt förlovade ni er?