• Anonym

Ni som förlovade er tidigt - hur tidigt förlovade ni er?

Jag och min sambo har lite smått börjat prata om förlovning. Vi vill, men han anser nog att det är lite för tidigt än, eftersom vi inte varit tillsammans så länge. Jag anser att tid inte har någon betydelse, men vi alla är ju olika.

Därför undrar jag hur tidigt ni förlovade er? Och hur gick det? 

• Svar på tråden Ni som förlovade er tidigt - hur tidigt förlovade ni er?
  • Anonym

Vi förlovade oss efter 3månader och hittills går det utmärkt :)

• FruLiNi
    Anonym skrev 2012-09-04 16:04:42 följande:
    När jag och min man varit ihop i tre månader så konstaterade vi att vi älskade varandra och gärna ville dela våra liv ihop. Men vi valde att vänta med förlovning. Vi insåg att ingen skulle ta oss på allvar om vi förlovade oss så tidigt. Så vi väntade 3 år (bodde ihop). 1.5 år efter förlovningen föddes vår dotter och vi gifte oss när hon var 4 mån.

Om det är rätt så är det. Men varför stressa om ni ändå vill leva hela livet ihop?
    Vad jobbigt att bry sig så mycket om vad andra tycker.

Om det är rätt så är det. Varför vänta om man ändå vill leva hela livet ihop?
  • clembke

vi förlovade oss inte så jätte tidigt. Vi hade varit ihop i ca 13 mån när vi förlovade oss på en semesterresa. Nu har vi varit tsm i drygt 6 år o har 2 barn.

Barnfrågan va uppe mkt tidigare än förlovningsfrågan.

• Anonym
    FruLiNi skrev 2012-09-04 16:14:17 följande:
    Vad jobbigt att bry sig så mycket om vad andra tycker.

Om det är rätt så är det. Varför vänta om man ändå vill leva hela livet ihop?
    Inte alls. Vi vill inte bli skämtet i vår bekantskapskrets (som man blir om man förlovar sig direkt när man träffats). Vi är vuxna och vi vet vad vi vill och vad vi känner. Vi behöver inte springa iväg och förlova oss för att bevisa det för någon.
  • Anonym (Fru M)

Jag och min man förlovade oss efter 5 månader och nästa vecka firar vi 4 år som gifta och har varit tillsammans i lite mer än 7 ½ år Och har en dotter och planerar syskon.

• Anonym
    Sandiieliie skrev 2012-09-04 16:05:55 följande:
    Vi förlovade oss efter två månader och gifte oss 1½ år senare. Vi har snart vart tillsammans två år och väntar första barnet. 

Alla är olika men jag tror att man helt enkelt bara känner om det är rätt eller inte. :)  

Jag har trott att de har känts rätt med mina ex men när jag träffade min sambo så kändes det rätt på ett helt annat sätt! Vi hade det halv bra till en början pga personliga skäl men sen ett år tillbaka är det som att gå på moln varje dag, vi förlovade oss i april i år, så alltså ca 14 månader efter vi träffades och ca 8 månader efter det blev bra. Här va även barnfrågan uppe först men vi valde att förlova oss först och barnen får vänta. Jag va även lite orolig för vad våran omgivning skulle säga när det kändes tidigt men jag har bara hört positiva saker.
  • Sandiieliie

Det är nog olika för alla men jag tror att man känner när det är rätt. 
    Man kan ju inte påverka allt som händer efter vägen i ett förhållande eller i livet,
    men just nu känns det rätt och då är det det jag lever på. :)

Om vi skiljer oss om fyra år så får vi ta det då.
    Här och nu är vi nygifta och lyckliga att ha varandra.  

• Anonym

Vi förlovade oss efter nästan nio år tillsammans, för att vi då ville gifta oss. Detta var bl.a. utifrån erfarenheter kring förlovningar i min omgivning. En systers väninna hade 4 brutna förlovningar bakom sig innan hon fyllde 21... En klasskompis var uppe i två brutna förlovningar innan hon tog studenten. O.s.v. Jag funderade mycket kring varför de förlovat sig, och i många fall var det för att försöka "forcera fram" en närhet, som de egentligen inte kände. De upplevde att förhållandet hade stagnerat, och ville ta "ytterligare ett steg", som de beskrev det. Men så blev det ju inte... Egentligen så tror jag ju att man tidigt vet att allt är bra i ett förhållande. Och skulle kunna förlova sig, gifta sig och skaffa barn tidigt. Men problemet är ju att även de förhållandena som inte håller, har ju känts precis lika bra där och då i början. Min tanke var alltså att inte förlova mig förrän vi skulle börja planera bröllop, och inget bröllop eller barn före två år då vi bott ihop. (Kan nog förkortas om man haft andra längre förhållanden tidigare, och vet vilka nitar man gå på...)

• Wench85

Vi förlovade oss inte förrän efter ett år, men flyttade ihop efter 3 mån. Hade känt varandra i många år och plötsligt upptäckte vi varandra och världen blev precis som den skulle vara.

Nu har vi 1,9 barn (BF okt), är gifta och fortfarande galet kära.

Är det rätt känns det. Det är åtminstone min erfarenhet. I mitt tidigare förhållande kämpade vi, försökte, diskuterade, kompromissade, pratade, letade lösningar etc i 5,5 år och jag tänkte aldrig tanken förlovning. I detta förhållande vågade jag börja försöka få barn efter 1,5 år.

Svar på tråden Ni som förlovade er tidigt - hur tidigt förlovade ni er?