• Anonym

Abortrådgivning? Berätta?

Det är inte ett lätt beslut att ta även om man innerst inne vet att man inte är redo. Jag har gjort abort två gånger, ena gången när jag var 29 och andra när jag var 31 även om jag åt p-piller. Vi var särbo och bodde långt ifrån varandra och båda var mitt upp i att bygga sin framtid och barn var och fortfarande inte är aktuellt. Kanske om ett år.

Det konstiga var att jag byggde upp argument för varför jag inte ville behålla barnet och skämdes när jag tog kontakt med en barnmorska och kurator. Även om det är lagligt att göra abort så är det inte alltid det är socialt accepterat, vilket är helt befängt. 

Första gången fick jag prata med en kurator som var jätte bra och vi pratade om för och nackdelarna. Det gick väldigt smidigt till och jag fick göra abort hemma men andra gången fick jag en massa komplikationer och det slutade med att jag vart inlagt 3 dagar och genomgick till slut en skrapning. Det har varit mycket psykiskt påfrestande för mig spec efter andra gången. Då hamnade jag i en svacka. 

Det jag vill säga till dig är att lyssna på vad du och din partner (om du har någon) vill och ge inte vika för dina känslor för i slutändan är det ni/du som kommer att uppfostra barnet och ingen annan. Jag förstår hur du känner och hoppas att allt löser sig bra oavsett vilket val du gör. 

Svar på tråden Abortrådgivning? Berätta?