• Anonym

Hur ska jag som smal tjej träna bort min "ölmage" utan att andra delar av mig "försvinner"?

Hejsan!

Jag är tjej. Jag är smal. Längd 165cm, vikt ca 50kg.

Men mitt problem är att jag gärna vill gå upp i vikt. Men allt sätter sig fram på magen. Försöker jag träna bort min mage blir jag ju smalare på andra ställen vilket jag inte vill.
    Jag vill träna men samtidigt inte minska i vikt men ändå inte att allt sätter fett sig på min mage. Jag är smal för övrigt men skäms över min "ölmage"

Jag vet faktiskt inte hur jag bäst ska träna.

Kan ju tillägga att jag lider av PCOS vilket med mina höga testosteronvärden säkert gör att det fett som jag dock samlar på mig sätter sig på magen.

Vad kan jag göra? Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur ska jag som smal tjej träna bort min "ölmage" utan att andra delar av mig "försvinner"?
  • Träningsexpert Elmina

Hej

Hur tränar du nu när du skriver att du försöker träna bort din mage?

Är du ofta sötsugen pga PCOS?

vi hörs igen

Hälsningar Elmina

Föräldrafitness finns på Facebook
  • Anonym
    Träningsexpert Elmina skrev 2012-09-07 17:15:25 följande:
    Hej

Hur tränar du nu när du skriver att du försöker träna bort din mage?

Är du ofta sötsugen pga PCOS?

vi hörs igen

Hälsningar Elmina
    Hej!

Jag har tränat på lite olika sätt under åren. Jag har alltid tyckt mycket om att springa och jogga vilket jag tidigare har sysslat med. Men inser att det inte är den bästa träningen om jag inte vill försvinna helt

Under perioder har jag skaffat gymkort och försökt att satsa på lite muskelbyggande istället.. men det känns inte riktigt tillfredsställande.

Ja, jag är typ alltid godissugen, känns det som iallafall. Och äter nog en hel del "skit" som jag vet att jag borde undvika. Men under min uppväxt har jag typ blivit uppmuntrad att äta alla sötsaker och feta produkter jag kommit i närheten av. "Du som är så smal behöver inte tänka på sånt" brukar det heta. 
  • Träningsexpert Elmina

Jag skulle råda dig till att börja med styrketräningen igen men det är viktigt att du tycker att det är kul.

Kan du ta hjälp av någon instruktör på jobbet eller en vän?

Sätt mål för dig själv så kanske du känner  en större tillfredställelse? Tänk att istället forma kroppen och bygga muskler där du är smal så blir du mer proportionerlig

Sen kan du ju absolut fortsätta med löpningen men fokusera mer på korta och snabba pass.

Ät ofta och se till att din kropp får den bästa näringen, magert protein som ägg, fisk, bönor, linser, skaldjur magert kött och  fiberrika kolhydrater som grönsaker, grovt bröd, fullkornsprodukter, bär. Kanske kan det hjälpa dig med sötsuget?

• Anonym

Tack Elmina för dina svar!

Jag ska ta tag i träningen med att bygga muskler igen och försöka göra mig lite mer proportionerlig. Och tänka på det där med att ta kortare löprundor istället för längre. 

Och lite av det svåraste... jag har förstått att jag måste tänka mycket mer på vad och hur jag äter!
    Jag hoppas jag kan bli av med mitt sötsug.

Tack på förhand!

Svar på tråden Hur ska jag som smal tjej träna bort min "ölmage" utan att andra delar av mig "försvinner"?