• Anonym (tunn)

    för lågt bmi för adoption?

    Jag et att man kan ha för högt mi för att få adoptera men hur funkar det på andra hållet?

    Jag har ett lågt BMI, 18,7 och har det pga att jag tränar mycket och lever hälsosamt. Har alltid varit väldigt smal och trivs bra med det. Är frisk som en nötkärna men är rädd för att mitt låga BMI ska ställa till det.
    Vår utredning är klar och vi gick igenom den med bravur, har dock tappat lite i vikt sedan hälsoundersökningen. Har hittat en träningsform jag tycket är väldigt rolig och tränar ofta. Äter bra men har svårt att hålla min vikt.

    Kan deta bli ett prroblem i landet? vill inte säga vilket land det är då jag inte vill avslöja mig. Men det är ett europeiskt land. Vi står i kö i landet nu.

  • Svar på tråden för lågt bmi för adoption?
  • Anonym (tunn)

    Ok, så länge jag hålle rmig över 18,5 så är det inga problem alltså?
    tack för ditt svar 

  • YummyMami

    Det står så här på sidan om läget under det du är.

      16 till 18,5 efter BMI test – undervikt
    16 till 18,5 i BMI ger dig en plats i kategorin Undervikt. Inte lika allvarlig undervikt som den förra kategorin, men du bör definitivt tänka på att stoppa i dig mer mat. Du vill lägga på dig ett par kilon för att kroppen ska komma i fas med längden. Skippa alla light-produkter och skaffa dig riktiga matvanor. Prata med läkare/hälsorådgivare för tips och råd. Exempel på underviktigas vikt och längd:


  • Anonym (tunn)

    Jag äter bra och allt jag vill ha. Har dock alltid varit rät tliten i maten, hela mitt liv. Att stoppa i mig mer kan jag inte men kanske jag får lägga in andra saker i kosten också så jag inte ligger för lågt när det är dax.

    Jag tränar ju mycket som sagt och uppenbarligengör min kropp av med mycket mer än jag trodde 

  • YummyMami
    Anonym (tunn) skrev 2012-09-04 11:37:23 följande:
    Jag äter bra och allt jag vill ha. Har dock alltid varit rät tliten i maten, hela mitt liv. Att stoppa i mig mer kan jag inte men kanske jag får lägga in andra saker i kosten också så jag inte ligger för lågt när det är dax.

    Jag tränar ju mycket som sagt och uppenbarligengör min kropp av med mycket mer än jag trodde 
    MEN KOM IGEN! Du är ju inte underviktig, så jag tycker du ska slappna av lite Flört
  • Anonym

    Det finns inget land som har en nedre gräns för BMI. Om du var anorektisk skulle du givetvis få problem med hemutredningen om det framkommer att du har dålig psykisk hälsa. Det är annars inget problem i adoptionssammanhang att vara smal. Om ni har gått igenom utredningen så förstår jag inte varför du oroar dig. Men visst, i adoptionssammanhang kan man inte ta något för givet!

  • Anonym

    Ingen kommer väl att stå och väga dig någonstans nu?

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-06 17:11:09 följande:
    Ingen kommer väl att stå och väga dig någonstans nu?
    När man skickar papper till landet genomgår man ytterligare en läkarundersökning och då både vägs och mäts man, så TS får nog räkna med att ställa sig på vågen igen på vägen till barn. Men det finns inget land som har en nedre gräns för BMI, bara en övre gräns. Inte heller alla länder som har BMI-krav. Men så gott som alla kräver bra hälsa.
Svar på tråden för lågt bmi för adoption?