• Anonym

Har du gjort något större misstag på ditt jobb? Vad i så fall?

Har världens ångest för ett misstag jag gjorde idag har inte haft mycket annat i tankarna.
    Hade tydligen snurrat till det helt på jobbet. Idag fick jag ta konsekvenserna av det och chefen var inte nöjd om man säger så... usch.

Snälla, finns det någon annan som kan bekänna något misstag dem gjort så jag slipper känna mig så ensam...?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-05 20:03
    Har läst och inser nu att jag inte är själv
    Det tragiska i det hela är att jag hade mitt lönesamtal (som ännu inte är klart) dagen efter mitt misstag. Tror ni det gick bra eller...?

• Svar på tråden Har du gjort något större misstag på ditt jobb? Vad i så fall?
  • Anonym (pillan)

Jobbat som sjuksköterska ganska länge och har varit väldigt nära att göra fel ett antal gånger, men oftast kommit på det innan det skett,  utom en gång då en patient fick för hög dos lugnande medel. Gav läkemedel som hävde det, övervakade och allt gick bra, men inom vården måste man anmäla allt man gör fel så det är liksom inte bara att dra ett streck över det som skett. Om nu allt går bra, det värsta är ju självklart om någon blir skadad, fy tusan vad hemskt!

En annan gång hade en läkare skrivit en tio gånger för hög dos läkemedel till ett litet barn, som jag såklart inte gav då jag upptcäkte det felaktiga, och det var väl en jäkla tur att man hela tiden kollar rimligheten i huvudet, för det hade kunnat gå riktigt illa. Men är man ny har man kanske inte alltid koll på vad som är rimligt, så det är hela tiden med en anings nervositet man arbetar.

Mina tidigare jobb är fsar i rymden i jämförelse när det gäller misstag man gjort. Jag har suttit i kassan och slagit i fel massor med gånger, jobbat på kontor och slarvat bort viktiga fakturor, men så länge inte någons liv står på fel kan man ju försöka tänka att det kunde vara värre :)

• Lucaz mamma

När jag jobbade i köket på ett ställe skulle jag göra grillad kyckling som de boende älskade. Det var bara det att jag tog fel och grillade höna i stället. Segt som 17 och gick ju inte att äta. På samma ställe smälte jag smör i en kastrull då jag skulle baka bullar. Telefonen ringde och jag går för att svara. Då tar det eld i smöret och fläkten ovanför börjar brinna. Så visst har jag råkat göra större misstag på jobbet.

• Anonym (uska)

är uska på ett sjukhus
    var väldigt nära att ta blodprov på fel person, hade kunnat få konsekvenser som inte va så roliga om värden registrerats på fel person 

• Finbus

Skickat ut fel kontonummer till ett dödsbo så de trodde att det fanns mycket mer pengar än vad det gjorde. Lyckades göra detta misstag under en lugn period också vilket jag tycker var konstigt, en sak om det hade varit ett stressfel. Hade kastat om två siffror.

• Anonym (reception)

Jag jobbade på hotell med konferensavdelning förr. En gång bad konferensvärdinnan mig att boka in en sista-minuten-konferens till morgonen efter, en lördag. Precis då ringer telefonen och jag glömmer bort det hela.

Stackars mina kollegor morgonen efter när det står ett gäng konferensgubbar och är måttligt roade av att inget är iordningställt. De fixade det ju såklart men frukostpersonalen fick det hett om öronen då de skulle ha fika och lunch också!

Gud vad jag skämdes när jag kom till jobbet på måndagen   

• Anonym (Lönetanten)

Jobbar med lön. För många år sen skulle jag skicka lönefilen till banken, men missade att göra ett slutgiltigt godkännande. Detta var sista lönen innan jul och som tur var upptäckte min chef att pengarna inte dragits i tid. Fick ringa banken och be dem manuellt knappa in alla löner som skulle ut, vågade inte gå ner på julfikat innan det var fixat men det slutade till min stora lättnad väl! Alla hade fått sina pengar att handla julklappar för. Tänk vad många barn som hade slutat tro på tomten annars...

• Anonym (städerskan)

Jobbade tidigare som städerska. Åkte runt till olika företag, och en dag fick jag åka till ett nytt ställde som jag aldrig varit på. Det var en fabrik där jag skulle städa kontoren. När jag torkade av skrivbordet med dammtrasan råkade jag komma åt en knapp på datorn som stod på, och ett jävla helvete bröt loss. Hela datorn började räkna om eller gå igenom massa siffror och det fanns ingen hejd på det hela. Jag vågade inte trycka på nåt med risk för att förvärra situationen, och det fanns ingen personal i närheten som jag kunde hämta för hjälp.
    Så jag låtsades som det regnade och städade helt enkelt vidare. Vet inte hur stora konsekvenser fabriken fick den dagen, men jag kan fortfarande ha lite ångest över det hela..! 

Svar på tråden Har du gjort något större misstag på ditt jobb? Vad i så fall?