• Anonym

    Har du gjort något större misstag på ditt jobb? Vad i så fall?

    ardath bey skrev 2012-09-07 10:38:40 följande:

    Tur att det var felräknat åt det hållet i varje fall Jag har varit på en hel del sittningar där man misstänker att köket medvetet beställt för lite mat...
    Nja, jag vet inte. Jag tar nog hellre för lite mat än 50.000kr rakt i sjön faktiskt.
  • Anonym
    YokohamaNr2 skrev 2012-09-07 12:50:10 följande:
    Inget speciellt stort misstag alls men men ett av mina första jobb som 16 åring var på McDonalds, jag jobbade där i kanske 8 månader och sista månaden påpekar en chef som råkade stå bredvid mig i kassan att man slår in läsken separat vid ett happy meal. Det hade jag aldrig fattat och således sålt en massa happy meals med rabatt fattar inte heller att de inte hade någon som helst kontroll på diff i kassan för det var aldrig någon som uppmärksammade det
    Det är ju inte riktigt så diffar uppmärksammas. Det märks på att det går åt mer läsk än vad som är normalt. Men läsken går aldrig åt i den mängden som systemet tycker. Just på läsken är det alltid en stor diff, oberoende vilken restaurang man är på.
  • Anonym
    Anonym (sjuksköterska) skrev 2012-09-08 10:59:56 följande:
    Jag sög av en patient som låg länge på min avdelning för att jag tyckte synd om honom.
    Undrar vad du gör med döende patienter då, om du suger av någon bara för att de legat på avdelningen länge.
  • Anonym
    kapten howdy skrev 2012-09-08 18:01:54 följande:
    Är det bara jag som tyckte det var helt ok?
    Var du patienten?
  • Anonym

    Visade en film för eleverna (sv2, vuxna elever) och bad dem anteckna ord de inte förstod så skulle vi diskutera dem och filmen efteråt.

    Fick tips om en bra film att se- Kådisbellan. Svenskt och lite historia och ja..en trevlig "familjefilm" utan några värre scener.

    Aldrig mer, säger jag.

    När filmen var slut räckte en elev upp handen. "Vad betyder penis?". Jag fick förklara.

    Nästa fråga. "Vad betyder fingerpulla?".

    Nu vet jag att man kritiskt ska granska en film innan man visar den.

  • Anonym

    På ett lager där jag sommarjobbade för några somrar sedan, andra arbetsdagen: Jag körde trucken lite för snabbt och var tvungen att tvärbromsa vilket ledde till att jag tappade pallarna jag körde = en bra bit över hundra fina vinglas som for i backen...

    På ett annat sommarjobb lyckades jag, tillsammans med en kollega, slarva bort en stor nyckelknippa som var rätt viktig!!  Där fanns ALLA extra nycklar till hela huset i princip och den enda nyckeln till den gemnsamma företagsbilen. Den försvann på förmiddagen och jag tillsammans med närmsta kollegan letade ordentligt efter den hela dagen och när jag åkte hem och den ännu inte var hittad hade jag extrem ångest! Var glad att ingen hade behövt använda bilen den dagen och vi berättade inget utan höll tummarna och som tur var hittade vi den under morgondagen. Hade hamnat bakom en "byrå".

    Jobbade för drygt ett år sedan på en förskola där en kollega råkade stryka ett barn (en pojke som var precis undder tre år) på listan som inte alls hade gått hem. Jag var ansvarig för stängningen den dagen och kl 16.20 kom alla barn från hela stugan in på min avdelning där fröknarna lämnade av dem med alla skor, jackor osv och föräldrarna til de barn som var kvar hämtade sedan där. När klockan var 17.00 var hela huset tomt gick jag den vanliga rundan för att släcka och kolla att det såg bra ut överallt och på avdeningen brevid reagerade jag på att en av hyllorna var rätt full, skor, jackor, väska osv hängde där och då jag visste att det var en kille som ofta hämtades rätt sent blev jag lite nervös..... Hittade den lilla killen ganska omedelbart i en "kuddkoja" som de byggt under dagen där han låg i godan ro och bläddrade i böcker. Rringde genast den ansvarig på den avdelningen som fick extrem ångest och det kom fram att han måste ha legat där drygt en timme och hon fått för sig att han gått en hem med en annan förälder, vilket han brukar göra ibland när hans föräldrar jobbar extre sent. Men föräldrarna kom sedan och hämtade en glad och nöjd kille kl 17.15.. =)

  • Anonym

    Jag har strimlat 500 kr och ett brev från en cancersjuk mor som skulle gått till en intagen på det fängelse jag jobbade på. Det hela gick så långt att den intage fick själv rota i papperstuggen för han var helt säker på att brevet farit med resten av pappersskräpet.

    Han hittade sin strimlade femhundring och lyckades lappa ihop andra strimlor till delar av brevet. Så jävla pinsamt.... Anstalten ersatte pengarna, men brevet gick inte att få ihop och hans mamma dog kort efter. Kände mig verkligen rutten då.

  • Anonym
    Anonym (Jag!) skrev 2012-09-05 17:06:40 följande:
    Jag har inte gjort några tabbar (är ung och har hittills bara haft pianistjobb, så spelat några noter fel på en konsert har jag väl gjort) Jag har dock blivit utsatt för en tabbe. Jag skulle bli suicid-bedömd (om jag var självmordsbenägen). Bara för att jag sa att jag (på den tiden) ville Li läkare så släppte de hem mig. Gissa vem som tog överdos av Alvedon med mera samma helg...
    Synd bara att man inte kan överdosera Alvedon...
  • Anonym
    Anonym (sjuksköterska) skrev 2012-09-10 17:57:20 följande:
    Det kan man visst! Det är dödligt i hög dos om man inte får behandling snarast!
    Nej. Du som ssk borde veta det... Alvedon ær på intet sætt farligt.
  • Anonym

    Även jag har gjort misstaget med att beställa fel, vid två tillfällen.
    Första gången missade jag ett komma, skulle skriva 10,00 liter grädde men blev beställt 1000 liter grädde... Väldigt glad att chefen på stället vi beställde från reagerade och precis innan de skickade beställningen, hade haft ganska svårt att göra av med allt på cafet jag jobbade! :P

    Andra gången var på ett lager/butik och vi beställde ofta rätt stora mängder och men skulle en dag även beställa in 10 st  "stora kuddar" som vi skulle använda vid en dekoration i ett skyltfönster. Skulle klä i olika tyger som vi sälde i butiken. Problemet var bara att jag råkade beställa in 10 pallar med 20 kuddar per pall av denna vara och plötsligt stod vi där med 200 gigantiska kuddar!! Att skicka tillbaka skulle bli för dyrt och kändes inte helt okej ur miljösynpunkt... De stod där och tog plats i dryg en vecka och sen tänkte jag tillsammans med två av cheferna om och kuddarna kläddes om i härliga tyger och nu finns det en stor och härlig kuddhörna i det tidigare så stela och opersonliga personalrummet. Vi gjorde det hela i smyg över en helg och personalen blev riktigt glatt överraskade när de kom till jobbet på måndagen.  =)

  • Anonym
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-11 11:53:40 följande:
    WOW Den butiken måste ha varit rik som hade råd med de 200 kuddarna! Vad kan de ha kostat? minst 40 000:- inkl tyget? Vilka butiker har råd med 40 000 till personalrummet?

    Men tack för att du delade med dig. Glad

    Kuddarna beställdes från leverantör utomlands och kostade inte allt för mycket då vi beställde stora kvantiteter av annat och det var "innerkuddar" men tyget var ju rätt dyrt, men även där hanterade vi ju rätt stora kvantiteter. Att skicka tillbaka kuddarna hade nästan blivit dyrare än att bara slänga dem. Företaget har några hundra anställda så det är inget litet företag..  Och personalrummet behövde fixas till sedan länge och de passade helt enkelt på. =) Slängde även upp lite färg på väggen i det "hörnet" och lite andra detaljer. 
  • Anonym
    Glädje58 skrev 2012-09-10 18:02:28 följande:

    Men om det står att man kan ta två tabletter och jag tar tio. Är inte det att överdosera? 
    Nej, det ær att ta mer æn rekomenderad dos. överdosera ær nåt helt annat
  • Anonym
    Loket skrev 2012-09-10 18:33:32 följande:
    alvedon (paracetamol) kan ge leverskador i inte allt för höga doser och kan vara dödlig i större doser det är kliniskt bevisat i olika studier
    det ær inte paracetamol som gør att man dør utan att man drabbas av leversvikt. Men det tar ett tag och går inte att utføra endas med alvedon (paracetamol)
  • Anonym

    Jag och en kille på jobbet fick fullt ansvar över fabriken (som tillverkar mat) en helg när chefens akut var tvungen att avvika för sjuka familjemedlemmar. Vi räknade fel på mjöl, rätt rejält fel, så det fick slängas en hel kontainer (900 kg) med mat och vi jobbade en hel natt för att täcka upp för misstaget. Tror aldrig chefen fick reda på det och kunderna fick sin mat levererat, i tid. Puh!

  • Anonym

    Jag jobbade min 4:e dag som servitris på en krog/resturang när jag insåg att jag blev tvungen att servera och serva en kvinna som gjort mig väldigt illa för länge sedan. Så jag gjorde det alla borde göra. "Råkade" spilla rödvin över heeeela henne. Fick stå i disken resten av passet och blev inte inringd mer efter det. :D SÅÅÅ värt det!

  • Anonym
    Litet My skrev 2012-09-13 11:02:32 följande:

    Kompisen som ärlärare berättade att en kollega till henne visat "Torkel i knipa" för en 2:a klass...blev inget bra och föräldrarna var minst sagt förbannade =)
    vad är det för film? aldrig hört talas om.
  • Anonym

                                                                                                        

Svar på tråden Har du gjort något större misstag på ditt jobb? Vad i så fall?