• Finbus

När slutar valpar nafsa?

Min mamma har en hovawart valp som är snart 6 månader, den bits och nafsar fortfarande. När borde valpar sluta bitas och nafsa? Valpen är inte rumsren heller och har den fula ovanan att hoppa upp på ens rygg.

Jag tycker att det är lite obehagligt med valpen eftersom jag har en 7 veckors bebis, när jag har bebisen i famen hoppar hunden och nafsar efter hans fötter. Min äldsta son är 4 år och han tycker också att det är jobbigt att hunden hoppar på honom och biter honom.  

Går det att få en hovawart att sluta hoppa och stämmer det att de är "valpar" längre än andra hundar? Är väldigt jobbigt med en så stor hundras när de inte kan uppföra sig.     

• Svar på tråden När slutar valpar nafsa?
  • Finbus

Det är väl det som är problemet lite, så när skulle en väluppfostrad hund sluta nafsa? Vad kan jag göra när valpen nafsar efter min bebis fötter eller hoppar upp på min rygg? Valpen väger redan över 20 kg och jag ser inte framemot att få hunden hoppandes på min rygg när hon är fullväxt.

• Hannah76
    Finbus skrev 2012-09-05 10:46:46 följande:
    Det är väl det som är problemet lite, så när skulle en väluppfostrad hund sluta nafsa? Vad kan jag göra när valpen nafsar efter min bebis fötter eller hoppar upp på min rygg? Valpen väger redan över 20 kg och jag ser inte framemot att få hunden hoppandes på min rygg när hon är fullväxt.

Ge en valpkurs.. =)
  • Finbus

Mamma har börjat på någon klickerkurs. Hon har även lydnadstävlat med sin andra hovawart men den är också oändligt hoppig och inte enligt mig väluppfostrad. Så känns inte riktigt som det hjälper, är rådlös på hur jag skall förhålla mig till hennes hundar.

• lilleskutto

Vår hund slutade bitas och nafsa när hon var ca 16 v gammal. Visserligen hade hon lite tuggleksaker att bita på istället. Rumsren var hon vid 11 v :)

Håller med hanna76 att sånt där beror ju på om och hur man uppfostrar...

• dezibel

Stora raser är ofta valpiga och buffliga längre men visst går det att träna den till det bättre. Se till att din mamma avleder hunden när ni kommer och när hunden blir för intensiv får hon helt enkelt platslägga hunden i sin korg.
    Bara för att man har pli på sin hund på tränings/tävlingsplan är det ingen garanti för att din mor är konsekvent och  tränar på vardagslydnaden Flört
    Känner många hundar som vidriga hemma men är uppkörda högt i lydnad.

Det känns väl mest som det är din mor som är boven om hon tycker det är ok med en hoppande valp som naffsar och busar... 

• Tant Herta

Varför ska man acceptera ett sånt beteende bara för att hunden är valp? Varför har de inte lärt hunden att inte hoppa och nafsa än???? Hunden är ju sex månader!!!!!!!

Be genast dina föräldrar att läsa på vad som innebär att ha hund och be dem gå en hundkurs!

Valpar uppfostras från den dag de öpnnar ögon och öron! 

• Allvetaren
    Tant Herta skrev 2012-09-05 12:37:16 följande:
    Varför ska man acceptera ett sånt beteende bara för att hunden är valp? Varför har de inte lärt hunden att inte hoppa och nafsa än???? Hunden är ju sex månader!!!!!!!

Be genast dina föräldrar att läsa på vad som innebär att ha hund och be dem gå en hundkurs!

Valpar uppfostras från den dag de öpnnar ögon och öron! 
    Om det är andra hoffen och mamman tävlat så tror jag nog att hon vet vad det innebär att ha hund. Kurser har hon nog också gått, inte många som vågar ge sig ut och tävla annars.
    Hon tycker väl helt enkelt inte att den är någon big deal att valpen uppför sig som den gör. 
  • Allvetaren
    dezibel skrev 2012-09-05 12:26:48 följande:
    Stora raser är ofta valpiga och buffliga längre men visst går det att träna den till det bättre. Se till att din mamma avleder hunden när ni kommer och när hunden blir för intensiv får hon helt enkelt platslägga hunden i sin korg. 
    Fast jag tycker inte att det är rimligt att platslägga en valp.
    Men jag kanske missförstår hur du menar? 
    (Avledadelen är jag helt med på.) 
  • dezibel
    Allvetaren skrev 2012-09-05 15:21:19 följande:
    Fast jag tycker inte att det är rimligt att platslägga en valp.
    Men jag kanske missförstår hur du menar? 
    (Avledadelen är jag helt med på.) 
    Mina valpar har jag hänvisat till korgen när dom stissat upp sig och/eller är övertrötta dom har förstått att är man inte lugn får man inte vara med och gå och vila istället. Ser inget konstigt i det men stanna /stanna kvar är bland det första jag lär dom.
Svar på tråden När slutar valpar nafsa?