• Finbus

När slutar valpar nafsa?

Min mamma har en hovawart valp som är snart 6 månader, den bits och nafsar fortfarande. När borde valpar sluta bitas och nafsa? Valpen är inte rumsren heller och har den fula ovanan att hoppa upp på ens rygg.

Jag tycker att det är lite obehagligt med valpen eftersom jag har en 7 veckors bebis, när jag har bebisen i famen hoppar hunden och nafsar efter hans fötter. Min äldsta son är 4 år och han tycker också att det är jobbigt att hunden hoppar på honom och biter honom.  

Går det att få en hovawart att sluta hoppa och stämmer det att de är "valpar" längre än andra hundar? Är väldigt jobbigt med en så stor hundras när de inte kan uppföra sig.     

• Svar på tråden När slutar valpar nafsa?
  • Tant Herta
    Allvetaren skrev 2012-09-05 15:17:49 följande:
    Om det är andra hoffen och mamman tävlat så tror jag nog att hon vet vad det innebär att ha hund. Kurser har hon nog också gått, inte många som vågar ge sig ut och tävla annars.
    Hon tycker väl helt enkelt inte att den är någon big deal att valpen uppför sig som den gör. 
    Ingen big deal????? Det handlar ju om ledarskap och vanligt hyfs, enj mamma kan ingenting om hundar sen får hon ha tävlat hur mycket som helst! Har träffat den sorten som är jätteduktiga på appelplan men de kan ingenting om vardaglig fostran!

valpar ska aldrig nafsa och bita en människa, ingenting de slutar med direkt bara för att de blir äldre! Det lär man hunden från början om man har lite kunskap och inte vill ha en bitande och nafsande hoppande unghund och sedan vuxen hund!

Lär hunden ordet nej och tala sedan om för den att du inte accepterar detta beteende som är ett rangklättrande beteende, klättrar hunden på ryggen på dig är det för att sätta dig på plats och bestämma över dig! Om nu mamma är så duktig borde hon veta detta och ALDRIG acceptera ett sånt dominansbeteende, det blir farligt i längden, speciellt med en sån ras som gärna klättrar på rangstegen om de får en chans! 
  • Madeleonten

En hoffe? Tja, vid 2-årsåldern brukar de börja lugna ner sig lite. Cool
    Sen hjälper det om den får jobba tillräckligt mycket.

• Madeleonten
    Tant Herta skrev 2012-09-06 15:27:35 följande:
    Ingen big deal????? Det handlar ju om ledarskap och vanligt hyfs, enj mamma kan ingenting om hundar sen får hon ha tävlat hur mycket som helst! Har träffat den sorten som är jätteduktiga på appelplan men de kan ingenting om vardaglig fostran!

valpar ska aldrig nafsa och bita en människa, ingenting de slutar med direkt bara för att de blir äldre! Det lär man hunden från början om man har lite kunskap och inte vill ha en bitande och nafsande hoppande unghund och sedan vuxen hund!

Lär hunden ordet nej och tala sedan om för den att du inte accepterar detta beteende som är ett rangklättrande beteende, klättrar hunden på ryggen på dig är det för att sätta dig på plats och bestämma över dig! Om nu mamma är så duktig borde hon veta detta och ALDRIG acceptera ett sånt dominansbeteende, det blir farligt i längden, speciellt med en sån ras som gärna klättrar på rangstegen om de får en chans! 
    Jäkla trams!
    Kanske ska läsa på lite om forskning om hundbeteende som inte kommer från 70-talet?
  • Fanny b

Valpar kan nafsa av olika anledningar. En kan vara att de byter tänder, tänderna kliar då. Valpar kan också nafsa för att de blir uppspelta. Jag tror att valpen i ts nafsar för att den blir uppspelt.  Det är en sak om man som hundägare accepterar sådana nafs från sin egen hund men jag tycker man ska förhindra att den gör det på sina gäster. Det är samma sak med hoppandet, som hundägare kan man acceptera detta beteende men gäster som inte vill ha hoppande hundar på sig ska slippa det.

I ts fall tror jag lösningen är att ts ber sin mamma att ta undan hunden när den nafsar/hoppar på henne och hennes barn    

• Mithra

Vår schäfervalp är 11 veckor och hon nafsar lite fortfarande, vi uppfostrar redan från början med att det INTE är okej att nafsa/bitas i händer/fingrar/tår/kläder etc, hon har tuggleksaker/ben att bita i. När hon nafsar så tar jag tag i hennes läpp och säger nej, då slutar hon snabbt. Vi har en 7åring + en bebis på väg så det är jätteviktigt! Min tidigare schäfer slutade snabbt med det och då körde jag exakt samma metod. Så enligt mig ska man börja uppfostra och lära bort det beteendet redan när man får hem valpen.

• Allvetaren
    Madeleonten skrev 2012-09-06 15:35:27 följande:
    Jäkla trams!
    Kanske ska läsa på lite om forskning om hundbeteende som inte kommer från 70-talet?
  • Allvetaren
    Fanny b skrev 2012-09-06 15:44:49 följande:
    Valpar kan nafsa av olika anledningar. En kan vara att de byter tänder, tänderna kliar då. Valpar kan också nafsa för att de blir uppspelta. Jag tror att valpen i ts nafsar för att den blir uppspelt.  Det är en sak om man som hundägare accepterar sådana nafs från sin egen hund men jag tycker man ska förhindra att den gör det på sina gäster. Det är samma sak med hoppandet, som hundägare kan man acceptera detta beteende men gäster som inte vill ha hoppande hundar på sig ska slippa det.

I ts fall tror jag lösningen är att ts ber sin mamma att ta undan hunden när den nafsar/hoppar på henne och hennes barn    

Håller helt med Glad
  • Finbus

Hunduppfostran är så känsligt, påpekar jag problem blir min mamma väldigt upprörd och klagar på min hund som jag hade för 20 år sedan och på hur jag uppfostrar mina barn. Vet inte hur jag skall hantera situationen. Är ju länge sedan jag hade hund och då nöp jag stackarn i tungan och knäade honom när han hoppade. Han slutade direkt och gjorde aldrig om det vilket var skönt men är inte rätt sätt att behandla en hund. Vet inte alls vad jag skall göra...

• Fanny b
    Finbus skrev 2012-09-06 21:03:18 följande:

Hunduppfostran är så känsligt, påpekar jag problem blir min mamma väldigt upprörd och klagar på min hund som jag hade för 20 år sedan och på hur jag uppfostrar mina barn. Vet inte hur jag skall hantera situationen. Är ju länge sedan jag hade hund och då nöp jag stackarn i tungan och knäade honom när han hoppade. Han slutade direkt och gjorde aldrig om det vilket var skönt men är inte rätt sätt att behandla en hund. Vet inte alls vad jag skall göra...

Hur tror du din mamma skulle reagera om du bara sa åt henne att du inte vill att hunden ska hoppa/nafsa på dig eller ditt barn? Det vill säga, genom en sådan replik kritiserar du inte öppet hennes sätt att uppfostra hunden utan bara att du inte vill att hunden ska hoppa på dig.

Om hon reagerar negativt på denna replik kan du svara med att hon får uppfostra sin hund på det sätt hon vill men du har också rätt att bestämma om hundar ska få nafsa eller hoppa på dig.  
  • dezibel
    Finbus skrev 2012-09-06 21:03:18 följande:

Du får väl helt sonika strunta i att hälsa på om hon inte förstår eller vill förstå att du inte vill bli hoppad/naffsad på. Mina hundar är bortskämda och det är mitt val men jag tvingar ju inte mina gäster att ha hundarna i sängen eller knät när dom är här.
    Det är ju normalt bondförnuft att man ser till att besökare trivs! 
Svar på tråden När slutar valpar nafsa?