• Finbus

När slutar valpar nafsa?

Min mamma har en hovawart valp som är snart 6 månader, den bits och nafsar fortfarande. När borde valpar sluta bitas och nafsa? Valpen är inte rumsren heller och har den fula ovanan att hoppa upp på ens rygg.

Jag tycker att det är lite obehagligt med valpen eftersom jag har en 7 veckors bebis, när jag har bebisen i famen hoppar hunden och nafsar efter hans fötter. Min äldsta son är 4 år och han tycker också att det är jobbigt att hunden hoppar på honom och biter honom.  

Går det att få en hovawart att sluta hoppa och stämmer det att de är "valpar" längre än andra hundar? Är väldigt jobbigt med en så stor hundras när de inte kan uppföra sig.     

• Svar på tråden När slutar valpar nafsa?
  • Finbus

Fanny b: tyvärr blir hon upprörd om jag "kritiserar" hundarna också. Blir bara en massa bråk

dezibel: instämmer, ibland stänger hon in hundarna och det är så skönt då. Vi fick sitta och äta i en inhägnad med hundarna utanför

Jag kommer ihåg att med den andra hovawarten var valp hade hon grillvantar på händerna för att den var så nafsig/bitig. Den lyckades hon få rumsren men i och med att hon inte lyckats på denna valp är jag rädd för att hon inte skall lyckas få bort bitandet också.

• Finbus
    Madeleonten skrev 2012-09-06 15:31:54 följande:
    En hoffe? Tja, vid 2-årsåldern brukar de börja lugna ner sig lite. Cool
    Sen hjälper det om den får jobba tillräckligt mycket.
    Får vänta två år med att besöka min mamma igen

Jag har bara erfaranhet av denna ras genom min mammas hundar och mitt intryck är att det är en fruktansvärd ras. Hoppig, besvärlig och mycket sjukdomar. Är rasen generellt känsligare än andra raser?  
  • slutatsnusa
    Finbus skrev 2012-09-06 22:06:32 följande:
    Fanny b: tyvärr blir hon upprörd om jag "kritiserar" hundarna också. Blir bara en massa bråk

dezibel: instämmer, ibland stänger hon in hundarna och det är så skönt då. Vi fick sitta och äta i en inhägnad med hundarna utanför

Jag kommer ihåg att med den andra hovawarten var valp hade hon grillvantar på händerna för att den var så nafsig/bitig. Den lyckades hon få rumsren men i och med att hon inte lyckats på denna valp är jag rädd för att hon inte skall lyckas få bort bitandet också.

va gulligt ni satt alltså instängda
    min pappas hund är snart 1,5 och fullkomligt hopplös (för att vara rättvis finns det nog hopp om hunden, men inte pappan...) och han tar extremt illa upp om man säger nåt
    kan du ta med tex märgben åt hundarna och ge direkt när du kommer så är de sysselsatta ett tag
    samt be din mamma att de inte hoppar på dig och dina barn (med risk för sura miner kanske?)   
  • Fanny b
    Finbus skrev 2012-09-06 22:06:32 följande:

I såfall tycker jag du ska göra som någon annan redan skrivit, säga till din mamma att du kommer inte och hälsar på så om hon låter hunden nafsa och hoppa emot dig.
  • dezibel
    Finbus skrev 2012-09-06 22:08:23 följande:

Jag har bara erfaranhet av denna ras genom min mammas hundar och mitt intryck är att det är en fruktansvärd ras. Hoppig, besvärlig och mycket sjukdomar. Är rasen generellt känsligare än andra raser?  
    Jag upplever dom Hoffar jag träffat som väldigt trevliga och samarbetsvilliga. Lite valpiga & buffliga som unghundar men så är ju många stora raser. Och att din mors valp inte är rumsren vid 6 månader är inget ovanligt , det kan ta upp tills dom är 12 månader innan den biten fungerar förutsatt att din mor rastar valpen ofta då förstås.
  • Madeleonten
    Finbus skrev 2012-09-06 22:08:23 följande:

Hovawart är en underbar ras! Dessutom en av de friskare brukshundarna. Däremot ska man veta att det ÄR en skarp hund som behöver mycket stimulans genom att få jobba och även fysisk motion. Nu är ju detta en valp och då ska den ju inte ha ren fysikträning.
    Hoffarna är också vanligtvis rätt valpiga och buffliga en bit upp i ålder. Jag brukar kalla min för "Krokodilen" men det är väldigt sällan hon nyps nuförtiden och då bara när vi tränar eller leker och hon blir uppspelt. Jag är rätt säker på att det kommer försvinna på din mammas hund också så småningom men man måste ju jobba med träning.

Jag låter aldrig min hund ens gå fram till dörren och hälsa på gäster förrän jag bestämmer att det är ok. Tror det är viktigt att stävja vakten eftersom det är en vakthund från början.
    Man måste vara vänlig och bestämd mot en hoffe men inte hård och använda våld på något sätt. Bästa sättet är att få hunden att vilja lyssna. Kanske din mamma kan använda sina nya klickerkunskaper för att klicka när valpen har alla tassarna i backen eller sitter snällt t ex.?
    I värsta fall får du väl ha en liten vattenspruta (typ en tom Bliw tvål) i fickan och ge det lilla "monstret" en liten dusch. Flört

• Madeleonten
    Finbus skrev 2012-09-06 21:03:18 följande:

Hunduppfostran är så känsligt, påpekar jag problem blir min mamma väldigt upprörd och klagar på min hund som jag hade för 20 år sedan och på hur jag uppfostrar mina barn. Vet inte hur jag skall hantera situationen. Är ju länge sedan jag hade hund och då nöp jag stackarn i tungan och knäade honom när han hoppade. Han slutade direkt och gjorde aldrig om det vilket var skönt men är inte rätt sätt att behandla en hund. Vet inte alls vad jag skall göra...

Som du själv säger är det inte ett sätt man ska behandla en hund! Gör du så mot en hoffe finns risken att den försvarar sig. Med all rätt!
    Det finns mycket bättre sätt.

När min var yngre så brukade jag sätta mig ner och hålla henne vid min sida (eller ryggsäck, man sitter på huk bakom hunden och håller den runt bröstet till den är lugn) och stryka henne längs sidan till hon var lugn. Ibland fick jag upprepa det flera gånger. Sen alltid försiktigt (för att hon inte skulle gå igång igen) beröm.
  • Tant Herta

Jaha! Å var skriver jag om hunduppfostran som var på 70 talet? Då var jag inte ens född, jag har inte skrivit om vilken metod man kan använda eftersom man måste anpassa sig till individen, en metod passar liksom inte alla!

Jag accepterar inte att barn hänger och klänger på främlingar heller, varför skulle jag göra det med en hund? jag poängterar bara att låter ni hunden nafsa nu så vet den att det är ok, din mamma har lärt den att hälsa så eftersom det uppenbarligen är ok eftersom ingen säger att det är fel, så detta beteende att nafsa och hoppa upp är det din mamma lärt den!

Å den kommer inte sluta med detta eftersom det är så här din mamma lärt hunden att göra!

Vill du inte bli hälsad på det sättet så får du tala om det för hunden så den lär sig att på dig och dina barn hälsar man annorlunda och inte nafsar och hoppar!

Så enkelt är det! 

• Finbus

Madeleonten: skall definitivt ta med en vattenpistol nästa gång. Skulle bara uppskatta om hunden uppfattar mig som otrevlig och undviker mig i fortsättningen.

• Madeleonten
    Tant Herta skrev 2012-09-07 11:35:09 följande:
    Jaha! Å var skriver jag om hunduppfostran som var på 70 talet? Då var jag inte ens född, jag har inte skrivit om vilken metod man kan använda eftersom man måste anpassa sig till individen, en metod passar liksom inte alla!

Jag accepterar inte att barn hänger och klänger på främlingar heller, varför skulle jag göra det med en hund? jag poängterar bara att låter ni hunden nafsa nu så vet den att det är ok, din mamma har lärt den att hälsa så eftersom det uppenbarligen är ok eftersom ingen säger att det är fel, så detta beteende att nafsa och hoppa upp är det din mamma lärt den!

Å den kommer inte sluta med detta eftersom det är så här din mamma lärt hunden att göra!

Vill du inte bli hälsad på det sättet så får du tala om det för hunden så den lär sig att på dig och dina barn hälsar man annorlunda och inte nafsar och hoppar!

Så enkelt är det! 
    Detta är 70-talsteorier (som dessutom visat sig vara helt felaktiga.):

"detta beteende som är ett rangklättrande beteende, klättrar hunden på ryggen på dig är det för att sätta dig på plats och bestämma över dig! Om nu mamma är så duktig borde hon veta detta och ALDRIG acceptera ett sånt dominansbeteende, det blir farligt i längden, speciellt med en sån ras som gärna klättrar på rangstegen om de får en chans! "
  • Madeleonten
    Finbus skrev 2012-09-07 12:16:16 följande:
    Madeleonten: skall definitivt ta med en vattenpistol nästa gång. Skulle bara uppskatta om hunden uppfattar mig som otrevlig och undviker mig i fortsättningen.
    Tycker nog att ni kanske ska försöka på annat sätt först och lära valpen att inte bitas. Sen kan du använda vattenspruta om du måste.
  • Madeleonten

Att man inte kan redigera inläggen!!! Rynkar på näsan

Vill lägga till att du måste naturligtvis kolla med din mamma innan du sprutar vatten på hunden. JAg personligen hade blivit skogstokig om någon sprutat vatten på min hund och förmodligen kastat ut dom.

• Apopan

Min hund är 2,5år och nafsar/biter fortfarande, detta pga att han får, och bara när en bjuder in till lek och när leken är slut (vilket människan som bjudit in till leken bestämmer) är så även nafsandet. Går ju inte att ha det på något annat sätt om en nu tillåter sin hund att leka på det sättet.
    Har blivit så då vår best är så "munnig" och uppskattar få andra lekar. Sedan känns det tryggt att ha en hund med sådan bitkontroll, han vet exakt vad som gör ont och inte. Så har han blivit då vi medan han var valp (och ett riktigt hemskt bitmonster) skrek till med jätte-ljus röst (så som valpar gör) när han bet för hårt, och/eller gick därifrån barskt.  Prova detta med din mammas hund, det brukar ge resultat. Att bara ignorera hunden är också ett tips som får hunden att tillslut ge upp det oönskade beteendet, men då måste en ha tid och tålamod. Och så glöm inte att berömma rätt beteende.

Storväxta raser har en tendens att ta lång tid på sig att växa upp rent mentalt. En sisådär 3år kan en få räkna med innan en har en riktigt vuxen hund. När hundar är runt 6månader så kan en inte ha allt för höga krav, men att hoppa upp på människor som inte vill det är ju inte alltid sådär jättebra, som du också skriver.
    Jag skulle ta en dag och åka ut dit utan barn (eller ha någon med som kan ta hand om barnen utomhus) och få hunden att förstå att det inte är lönt att hoppa på dig när du t.ex. kommer innanför dörren (gissar att det är då det händer mest), ignorera så hunden tills den slutar, även fast det är svårt när den är så stor (det kommer tillslut att ske, oftast fortare än vad en tror). När hunden sedan är lugn, sätt dig ner på huk och hälsa lugnt. Gör detta flera gånger. Bäst vore om din mamma kunde göra detta med fler som hunden hoppar på.
    Så ett annat tips: Fyraåringar klarar ju oftast av att sätta armarna i kors, och med överdrivet bestämda steg gå därifrån när hunden inte sköter sig. Inga lockande händer att nafsa efter och en person som uppenbarligen inte vill. Det har jag fått barn att göra kring min hund då han varit för jobbig i perioder, och det har funkat galant. Barnen har också tyckt det varit roligt, då de märker att de faktiskt kan ta kontroll över situationen själva, Win win med andra ord :)

Eventuellt så är hunden så även något understimulerad (?!), kanske går det att fråga din mamma om inte hon kan trötta ut hunden lite innan ni kommer på besök. Eftersom det är en storvuxen ras som håller på och växer för fullt så skall hon nog inte bege sig ut och fysiskt trötta ut den, bättre då att hon kanske kör lite lydnad, trix och lugn lek med den innan. Så den är trött i skallen när ni kommer, det kan ju göra sitt också :)

Vet inte om detta var mycket till hjälp, men lycka till iaf :)

• Madeleonten

Jättebra tips Apopan!
    Tyvärr funkade inget av dem (provade alla "vanliga" sätt utom våld eller övergrepp) på min hund som också är en hovawart men det betyder inte att de inte funkar på TS mammas hund.
    Vände man ryggen till med korsade armar så bet hon i rumpan eller ryggen istället. Osv...Flört
    Hoffar är ju lite speciella men det blir ofta bra till slut om man är konsekvent, jobbar och inser vad man har i snöret.

• Apopan

Madeleonten: Haha, ja, jag vet att det inte riktigt biter på vissa. Min kunde också vara allt bra envis, men oftast fick man en tackling istället för ett nafs om han inte kom åt armarna och händerna, och han ville självklart att en tacklade tillbaka så han kunde få nafsas och brottas. Vilket fortfarande är sättet vi leker, men han bjuder inte in till lek på det sättet längre, som tur är. Har ju skaffat bebis och allt under vårt monsters unghundsperiod, så det hade ju varit minst sagt jobbigt :P

Men vi får hålla tummarna för att denna howawart är lite mer mottaglig för de vanliga knepen hur som helst, som sagt :)

• Apopan

*min nuvarande hund skulle det vara, som inte är en howawart, om nu någon trodde det. Dock en storvuxen något egensinnig ras den med :)

• Madeleonten

Apopan: Min hund är fortfarande i unghundsåldern haha...och kör också med tacklingar men det har minskat.

Hoppas också att det biter bättre på TS mammas hund.

Svar på tråden När slutar valpar nafsa?