Min hund är 2,5år och nafsar/biter fortfarande, detta pga att han får, och bara när en bjuder in till lek och när leken är slut (vilket människan som bjudit in till leken bestämmer) är så även nafsandet. Går ju inte att ha det på något annat sätt om en nu tillåter sin hund att leka på det sättet.
Har blivit så då vår best är så "munnig" och uppskattar få andra lekar. Sedan känns det tryggt att ha en hund med sådan bitkontroll, han vet exakt vad som gör ont och inte. Så har han blivit då vi medan han var valp (och ett riktigt hemskt bitmonster) skrek till med jätte-ljus röst (så som valpar gör) när han bet för hårt, och/eller gick därifrån barskt. Prova detta med din mammas hund, det brukar ge resultat. Att bara ignorera hunden är också ett tips som får hunden att tillslut ge upp det oönskade beteendet, men då måste en ha tid och tålamod. Och så glöm inte att berömma rätt beteende.
Storväxta raser har en tendens att ta lång tid på sig att växa upp rent mentalt. En sisådär 3år kan en få räkna med innan en har en riktigt vuxen hund. När hundar är runt 6månader så kan en inte ha allt för höga krav, men att hoppa upp på människor som inte vill det är ju inte alltid sådär jättebra, som du också skriver.
Jag skulle ta en dag och åka ut dit utan barn (eller ha någon med som kan ta hand om barnen utomhus) och få hunden att förstå att det inte är lönt att hoppa på dig när du t.ex. kommer innanför dörren (gissar att det är då det händer mest), ignorera så hunden tills den slutar, även fast det är svårt när den är så stor (det kommer tillslut att ske, oftast fortare än vad en tror). När hunden sedan är lugn, sätt dig ner på huk och hälsa lugnt. Gör detta flera gånger. Bäst vore om din mamma kunde göra detta med fler som hunden hoppar på.
Så ett annat tips: Fyraåringar klarar ju oftast av att sätta armarna i kors, och med överdrivet bestämda steg gå därifrån när hunden inte sköter sig. Inga lockande händer att nafsa efter och en person som uppenbarligen inte vill. Det har jag fått barn att göra kring min hund då han varit för jobbig i perioder, och det har funkat galant. Barnen har också tyckt det varit roligt, då de märker att de faktiskt kan ta kontroll över situationen själva, Win win med andra ord :)
Eventuellt så är hunden så även något understimulerad (?!), kanske går det att fråga din mamma om inte hon kan trötta ut hunden lite innan ni kommer på besök. Eftersom det är en storvuxen ras som håller på och växer för fullt så skall hon nog inte bege sig ut och fysiskt trötta ut den, bättre då att hon kanske kör lite lydnad, trix och lugn lek med den innan. Så den är trött i skallen när ni kommer, det kan ju göra sitt också :)
Vet inte om detta var mycket till hjälp, men lycka till iaf :)