• Coyote

Får inte riktigt till det...

Jag fick tvillingar för 8 veckor sen, och mitt mål har hela tiden varit att jag vill amma dem så mycket det bara går. De får oftast ersättning på natten, eller, jag ammar en av dem och den andra får ersättning av maken, nästa gång de vaknar gör vi tvärtom. Vår son är 2 år snart, och honom ammade jag bara i några veckor, sen fick han ersättning, jag mådde inte bra alls och kände att amningen blev för mycket. Så jag vill liksom "ta igen" den tiden nu.

Tjejerna tar bröstet bra, de ammas fritt och nu blir det ungefär varannan - var tredje timme dygnet runt. Kvällstid vill de förstås ammas oftare. På grund av att de är två och att vi har ett barn till så kan de inte ligga vid bröstet så länge som de (och jag...) skulle vilja. Sonen låg ju vid bröstet i timmar ibland och bara snuttade eller sov, men nu måste jag allt som oftast avbryta amningen för att byta barn, eller ägna mig åt sonen. Det är ju inte optimalt... Nu har jag börjat stänga in mig i sovrummet för att amma tjejerna, för att få lite lugn och ro. Tjejerna äter olika snabbt och det är bökigt med dubbelamning med rapning och det, så oftast ammar jag en i taget.

Men det är knöligt nu. Jag har fått svamp på bröstvårtorna (och behandling) för andra gången, ena bebisen har torsk. Samma bebis verkar också ha väldigt trassligt med magen, hon kan vakna och gallskrika, hon rapar och fiser massor (vilket också hennes syster gör). De har kolik båda två, vilket läkare konstaterat, och vi har provat utesluta mjölk utan resultat. Trassel-fröken skriker ofta vid bröstet, spottar och fräser, vill inte ha, rapar, kräks och bökar en massa. Så tar hon plötsligt tag och börjar äta, äter en liten stund, oftast tittar hon på mig med tårar i ögonen hela tiden, för att sen tvärsomna igen. Så kan hon vakna av att hon kräks.

Den andra bebisen har förvisso ont i magen och skriker en hel del, men hon tar bröstet, äter, släpper taget och sen är hon nöjd. Kräks kanske upp lite överskott, rapar och somnar lugnt.

Trassel-Fia söker ofta efter bröstet när hon ligger där, hon får in det i munnen, men sen stänger hon inte munnen och tar tag, utan blir jätteledsen i stället. Eller så tar hon tag, suger ett drag och släpper sen, ledsen. När hon var helt nyfödd fick vi bråka lite med henne för att hon skulle orka vara vaken och äta, men hon går upp i vikt som hon ska. Hon har samma beteende när hon får flaska, så det verkar inte vara bröstet i sig som är problemet.

För en stund sen så låg hon i min famn och sov när hon plötsligt började hulka rejält, men allt som kom upp var några rejäla rapar, men jag hörde hur det rörde sig i magen på henne.

Det känns som att jag kört fast, det funkar inte riktigt, och det gör mig ledsen. Vad gör jag? Vad kan vara fel hos lill-tjejen?

• Svar på tråden Får inte riktigt till det...
  • Coyote
    Strawberry3 skrev 2012-09-05 23:58:45 följande:
    Det kan vara lite kort så att det bara är kämpigare för dem att få tag. Min första hade så och man gjorde inget åt det eller så, men amning var ett h-vete de första två månaderna innan det vände. Eftersom hon var först kunde jag ju också sitta och amma hela dagarna så det var ju tur för mig. Men mycket amningskrångel beror på teknik också och vissa har bra sugteknik och andra inte, är individuellt det där!!!
    Trassel-fia hade lite bökigt första dygnen, hon kanske blir extra förvirrad av flaska ibland och bröst ibland? Försöker amma henne mest, och ge systern flaskan, om jag måste välja, hon klarar det bättre.
  • pigglet

Du använder inte amningsnapp? Min yngsta lyckades "göra stopp" i den, så han fick inte i sig någon mjölk alls. Han kunde suga länge, men hade fått i sig 5 ml (mat-vägning på neo), samtidigt som det läckte 50 ml från bröstet han INTE åt på. Mycket mysko.

• Nyfiken2012

Låter ju bra att de går upp i vikt iaf. Så som du beskriver gjorde min kille ibland i början, dock hade han inte kolik. Tror magen spökar på många bebisar i början, tänk vad nytt att börja äta själv liksom. Det är ju bra om de får äta "så klart som möjligt" så det inte känns för stressigt för er alla tre. Magdroppar är bra, och att ta upp för rap. Tycker också "hamburgergreppet" var behjälpligt i början, googla! O lycka till!

• mayia1

Vet ju inte hur det har gått för er, men har en tanke: om du låter den andra systern äta först och Trassel-Fian sen? Då borde väl hon få i sig mindre av den tunna mjölken som gör att det lätt kör i magen och mer av den feta goa som lugnar magen. Kanske hjälper?

• Coyote

Usch, det känns som vi testat allt. Amningsnapp har jag ibland, för att de lättare ska få tag om bröstet och suga för att hålla produktionen uppe, men ibland vägrar de ta den också, de bara söker vidare och bökar.

Tror jag provat alla möjliga konstellationer, trassel-Fia först, sist, i mitten... Ingenting fungerar helt bra. Nu måste vi dessutom fylla på med massor av mat eftersom de börjat plana ut på kurvorna, de behöver få upp vikten, och de trasslar ju så in i helsicke vid bröstet att de inte får i sig tillräckligt, så nu blir det mer ersättning. Jag känner spontant att jag inte vill, det kommer ju minska produktionen ytterligare, men vad kan jag göra?

Fan fan fan, det här suger! Jag känner mig sjukt misslyckad, även om jag lyckats amma de här två bra mycket längre än jag gjorde med sonen...

• Strawberry3
    Coyote skrev 2012-09-17 20:30:56 följande:
    Usch, det känns som vi testat allt. Amningsnapp har jag ibland, för att de lättare ska få tag om bröstet och suga för att hålla produktionen uppe, men ibland vägrar de ta den också, de bara söker vidare och bökar.

Tror jag provat alla möjliga konstellationer, trassel-Fia först, sist, i mitten... Ingenting fungerar helt bra. Nu måste vi dessutom fylla på med massor av mat eftersom de börjat plana ut på kurvorna, de behöver få upp vikten, och de trasslar ju så in i helsicke vid bröstet att de inte får i sig tillräckligt, så nu blir det mer ersättning. Jag känner spontant att jag inte vill, det kommer ju minska produktionen ytterligare, men vad kan jag göra?

Fan fan fan, det här suger! Jag känner mig sjukt misslyckad, även om jag lyckats amma de här två bra mycket längre än jag gjorde med sonen...

Misslyckad är du inte! Det är skitsvårt och du kämpar ju som sjutton! Finns det någon speciell amningsmottagning där du bor? eller provat stöd via amningshjälpen? ( http://www.amningshjalpen.se/  ). Huvudsaken är ju att de små får i sig näring, funkar inte helamning så delamma, funkar inte amning överhuvudtaget, så ge näring på annat sätt. Gos och mys o kärlek och närhet som de verkligen behöver kan de ju få ändå! Det är inte värt att du kör dig själv ner i botten för att du känner pressen att inte "misslyckas". Du har ju lyckats i över två månader, med tvillingar, fast det varit kämpigt! DU ÄR FANTASTISKT!
  • mayia1

Klart du inte är misslyckad! Det ska ju inte behöva vara sådär jobbigt. Gå du över till ersättning om du inte orkar mera, då blir ni kanske gladare och mår bättre allihop? Jag kanske har missat om du skrivit om det här, men har du provat att pumpa och ge på flaska?

• Coyote
    Strawberry3 skrev 2012-09-17 20:58:15 följande:

Misslyckad är du inte! Det är skitsvårt och du kämpar ju som sjutton! Finns det någon speciell amningsmottagning där du bor? eller provat stöd via amningshjälpen? ( www.amningshjalpen.se/  ). Huvudsaken är ju att de små får i sig näring, funkar inte helamning så delamma, funkar inte amning överhuvudtaget, så ge näring på annat sätt. Gos och mys o kärlek och närhet som de verkligen behöver kan de ju få ändå! Det är inte värt att du kör dig själv ner i botten för att du känner pressen att inte "misslyckas". Du har ju lyckats i över två månader, med tvillingar, fast det varit kämpigt! DU ÄR FANTASTISKT!
    Tack för peppning! Idag har jag ammat som en galning, först gjort i ordning två flaskor till ungarna, sen ammat och när de totalt vägrar ta tag mer så fyller jag på med ersättningen. Jag vet inte om det funkar bättre, men de får i alla fall i sig mat, men de måste hjälpa till att hålla produktionen uppe också. Amningsmottagning finns, men det är sex mil dit, och det är inte helt lätt att få tag i dem. På torsdag ska jag träffa en annan bvc-sköterska som brukar vara lite mer pro-amning än min ordinarie (som mest är imponerad över att jag klarat amma hittills men är helt inställd på att jag nog kommer få sluta snart), ska be att hon tittar och försöker klura ut var som blir fel.

Fick dock veta idag att ena tjejen troligen har ont i halsen, det KAN ju vara något som stör henne.
    mayia1 skrev 2012-09-18 20:05:07 följande:
    Klart du inte är misslyckad! Det ska ju inte behöva vara sådär jobbigt. Gå du över till ersättning om du inte orkar mera, då blir ni kanske gladare och mår bättre allihop? Jag kanske har missat om du skrivit om det här, men har du provat att pumpa och ge på flaska?
    Tack! Jag har börjat pumpa på kvällen, innan jag går och lägger mig. Jag får inte ur lika mycket som tidigare, men jag tror att pumpen kanske inte är så himla effektiv heller. Får ut ungefär 150 ml sammanlagt, så det duger ju såklart.

• Echo
    Coyote skrev 2012-09-18 21:18:16 följande:
    Tack! Jag har börjat pumpa på kvällen, innan jag går och lägger mig. Jag får inte ur lika mycket som tidigare, men jag tror att pumpen kanske inte är så himla effektiv heller. Får ut ungefär 150 ml sammanlagt, så det duger ju såklart.

Jag har aldrig lyckats pumpa något vidare på kvällen. Däremot på morgon/förmiddag. Natten ska ju vara väldigt bra, men vem orkar pumpa då?

Har du rätt storlek på själva "tratten"? Jag får ut mycket mer med en som är lite större. 
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • fortsätt paddla

Varför vill du absolut amma?
    Jag har ammat mina flickor den första tiden men mina bröst funkar inte;) jag har aldrig lyckats öka mjölkproduktionen.
    Men första barnet kämpade jag och hade ångest och barnet gick inte upp i vikt. Insåg att det verkligen inte var hela världen om jag gav flaska.
    För mig blev det viktigare att må bra och ha tid att njuta ( så gott det går i bebiskoma).
    Kan tänka mig att det är nog så tufft att klara av två små bebisar och ett syskon och att dessutom kämpa med amningen. Är det verkligen värt det?

• Coyote
    Echo skrev 2012-09-18 22:31:19 följande:
    Jag har aldrig lyckats pumpa något vidare på kvällen. Däremot på morgon/förmiddag. Natten ska ju vara väldigt bra, men vem orkar pumpa då?

Har du rätt storlek på själva "tratten"? Jag får ut mycket mer med en som är lite större. 
    Haha, morgonen är suverän, särskilt om jag sovit över ett mål och maken matat tjejerna redan. Nattetid orkar jag inte pumpa, då ammar jag hellre.

Jag har standardstorlek på tratten, hur vet man om man borde ha större? Har det med storleken på tuttarna att göra?
    fortsätt paddla skrev 2012-09-18 22:42:04 följande:
    Varför vill du absolut amma?
    Jag har ammat mina flickor den första tiden men mina bröst funkar inte;) jag har aldrig lyckats öka mjölkproduktionen.
    Men första barnet kämpade jag och hade ångest och barnet gick inte upp i vikt. Insåg att det verkligen inte var hela världen om jag gav flaska.
    För mig blev det viktigare att må bra och ha tid att njuta ( så gott det går i bebiskoma).
    Kan tänka mig att det är nog så tufft att klara av två små bebisar och ett syskon och att dessutom kämpa med amningen. Är det verkligen värt det?
    Jag vet inte varför jag hakat upp mig på amningen, antagligen för att jag inte gjorde det med sonen tror jag. Sen är det ju så himla smidigt att amma, när det funkar, det är mer meck och bök med flaskor som man inte får glömma när man ska iväg, se till att man alltid har ersättning hemma och allt det där. Sen att de faktiskt gått upp i vikt precis som de ska har liksom sporrat mig att fortsätta, att jag vet att det GÅR. Jag kommer inte bråka ihjäl mig om amningen, går det inte så går det inte, då har jag gjort ett ärligt försök. Men om det här trasslet är någorlunda lätt att komma över så skulle jag vilja det.

• Echo
    Coyote skrev 2012-09-18 22:48:59 följande:
    Haha, morgonen är suverän, särskilt om jag sovit över ett mål och maken matat tjejerna redan. Nattetid orkar jag inte pumpa, då ammar jag hellre.

Jag har standardstorlek på tratten, hur vet man om man borde ha större? Har det med storleken på tuttarna att göra?
    Jag vet inte riktigt, men jag fick ut dåligt med mjölk och tyckte det gjorde lite ont. Fick tipset att pröva en större och det var som natt och dag nästan.
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • fortsätt paddla

Ok, inga dumma känslor bara om du väljer flaska istället:)
    Fantastiskt att du orkar kämpa med två barn. ( minns första tiden med fasa)

• Coyote
    Echo skrev 2012-09-18 22:51:42 följande:
    Jag vet inte riktigt, men jag fick ut dåligt med mjölk och tyckte det gjorde lite ont. Fick tipset att pröva en större och det var som natt och dag nästan.
    Kanske skulle prova det? Jag får ofta känslan av att jag skulle vilja att tratten går upp lite längre på bröstet, nästan som att hela bröstet ska omslutas, även om det kanske är att överdriva något.
Svar på tråden Får inte riktigt till det...