Inlägg från: Stjärnfall76 |Visa alla inlägg
  • Stjärnfall76

Läxor för eller emot?

mandelblomma skrev 2013-01-21 22:42:26 följande:
    jag har själv haft barn i läxfria skolor och det behöver självklart inte betyda att ungarna slipper i från.
    Sonen på gymnasiet nu har faktiskt en större förståelse hur han ska lägga upp sina studier mot de som kommer från traditionella läxskolor!
    Mot alla de barn som kommer från skola med läxor? hur vet du at than har större förståelse för att lägga upp sina studier än vad barn som fått träna på detta har?? Jag tror nog att barn över lag som fått träna på detta klarar det bättre än barn som inte fått träna på detta.
  • Stjärnfall76
    hammarhajen skrev 2013-02-15 07:19:13 följande:
    Man hinner kanske "gå igenom" innehållet, men inte öva så mycket som behövs. Vi hinner läsa så mycket att barnen knäcker koden och sedan öva kanske 15 minuter per dag. Men att läsa mer än så - nej, det finns det inte tid för om alla andra ämnen ska få plats också. Extra läsning (mer än den dagliga kvarten) gör enorm skillnad för barnens läsutveckling. Argumentet att föräldrarna inte kan svenska är fånigt om läxan är klokt utformad. Varför behöver föräldrarna kunna svenska om deras 14-åring ska läsa en vanlig skönlitterär bok till exempel? En sådan läxa behöver föräldrarna inte alls blanda sig i (mer än uppmuntra och se till att barnet faktiskt läser). Om barnen läst boken hemma kan läraren ägna sig åt utvecklande undervisning på lektionen, man kan diskutera innehållet, träna läsförståelsestrategier, tolka texten och liknande. Däremot behövs ingen lärare för själva läsningen av boken och att ägna undervisningen åt bara enkel "avläsning" känns rätt onödigt. Faktum är att en förälder som "bara" pratar persiska mycket väl kan stötta sin ungdom med en sådan läxa om intresse och vilja finns.  Man kan nämligen fråga sin ungdom om boken, be undomen berätta, själv göra jämförelser med liknande historier man hört eller läst på persiska. En analfabet kan göra samma sak...

• Stjärnfall76
    Simon 681 skrev 2013-02-15 20:17:42 följande:
    Hej och hå och sluttande plan. Min poäng är att ingen behöver hamna efter. Det centrala innehållet gås igenom, inklusive repetitioner, under den tid som barnen är i skolan. Inget skolarbete behöver då läggas ut på hemmet och då verkar det inte vettigt att göra det. Ingen får en sämre kunskapsnivå. Jag är medveten att man inte alltid kan gå in på en skola x och ta bort läxor, eftersom det är mycket som inte står i kursplanen som tränas och en del som inte hinns med. Undervisning måste vara effektiv och målmedveten. 

Månda barn blir mycket sämre ön de behövt vara för att de behöver mer mängdträning ön som hinns med i skolan. Min son klarar sig inte alls på det lillar, och om inte vi som föräldrar tagit saken i egna händer hade han väl precis klarat godkänt. Vilket ju inte ger nåt i verkliga livet. Svenska skolan fortsätter att göra barnen sämre och sämre jämfört med andra länder, det bara är så.
  • Stjärnfall76
    Simon 681 skrev 2013-02-15 20:38:15 följande:
    Det skulle definitivt behövas ett ändrat synsätt och arbetssätt i skolan, men att hävda att det inte skulle gå att utveckla förmågorna och arbeta med det centrala innehållet på den tid som barnen är i skolan känner jag inte stämmer. Att det finns inkompetenta lärare och ogenomtänkta lektionsupplägg är bara ett filosofiskt problem om man bestämmer sig för att det inte går att göra något åt.

Det finns många andra problem i klasserna, barn med diagnoser utsnitt resurser som tillåts förstöra undervisningen text, är stora problem för många barn. Stökiga Båtnytt dom tar upp massor av lärartid. Samhället är inte i närheten av att klara av och lösa detta problem.
  • Stjärnfall76
    hammarhajen skrev 2013-02-16 08:44:11 följande:
    Varför måste det vara en fördel att göra läxan hemma? Jag har arbetat som lärare ett tag nu och vet att barn inte orkar hur länge som helst. Skoldagen kan inte förlängas i det oändliga, i alla fall inte med vår svenska/västerländska syn på barnuppfostran och barns varande. Vi tror ju att barn behöver (och utvecklas av!) leka, röra på sig, lära med alla sinnen osv. Raster, skapande, matematik utomhus och diskussioner behövs för att barnen ska växa upp till kritiskt tänkande, självständiga och lyckliga individer som klarar vårt samhälle och kan driva det framåt. Vill man ha individer som passar in i exempelvis den japanska traditionen krävs lite annorlunda skola med mer fokus på disciplin, uthållighet osv. Fördelen med att göra läxor hemma kan mycket väl vara att hjärnan fått vilka från läsning ett par timmar. Den har fått andra intryck i leken på fritids, kroppen har fått röra på sig på skolgården eller i innebandyhallen och känslorna har fyllts på av lite mamma- och pappatid vid middagen. Då orkar den kanske läsa lite till. Den kanske rent av mår bra av en lugn och skön stund i soffan med en bok.  Att lägga på en extra kvarts läsning halv två på eftermiddagen när barnen är uttröttade och längtar efter att hoppa, skutta och prata - det kan däremot ge ganska liten effekt. Även en aldrig så motiverad elev behöver variation och pauser i sitt lärande. Inlärningsforskning visar ju också att det ofta är mer effektivt med många och korta pass när det gäller t.ex. inlärning av tabellkunskaper. Tabellträning som delas upp i två pass på 15 minuter vardera ger oftast bättre effekt än 30 minuter i ett sträck. Visst kan man ju tänka att man reformerar skolan helt och har två-tre lärare per klass, skoldagar från 8-16 för alla barn, tre klassrum per klass med olika utformning för olika aktiviteter, idrott efter eget val varenda dag osv. Då skulle ju träning hemma inte behövas på samma vis. Men vi får väl ändå vara någorlunda realistiska och ugtå från den verklighet fom finns nu, snarare än från en drömvision om den ultimata skolan?

Tror också det är bättre för de flesta barn med kortare skoldagar och lite mer läxor. Att få ta en paus och sen göra lite till framför att förlänga skoldagar massor. Lästräni gen kan ofta göras i sängen innan man somnar text, istället för när man redan är trött på skolan på eftermiddagen
  • Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-16 10:35:55 följande:
    du förutsätter att alla har en socialt välfungerande familj där föräldrarna själva kan både läsa helt flytande och klarar matematik och andra ämnen. Eftersom forskning visat att läxor i sig på det traditionella sätt inte hjälper barnen så mycket kan man ifrågasätta nyttan

Flesta har en välfungerande familj, men de som inte har det ska ju inte sätta ribban för samhället. De ska då klart få hjälp, men det är inte vid dem ribban ska sättas. Det kan ju i te vara bra för samhället.
  • Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-16 10:35:55 följande:
    du förutsätter att alla har en socialt välfungerande familj där föräldrarna själva kan både läsa helt flytande och klarar matematik och andra ämnen.
    Eftersom forskning visat att läxor i sig på det traditionella sätt inte hjälper barnen så mycket kan man ifrågasätta nyttan

Hinner inte leta så mycket mer, men här visar det tex vikten av hemstudier:
    http://allastudier.se/artiklar/951-tjejerna-drar-ifr%C3%A5n-i-betygsligan/
  • Stjärnfall76

Det finns också forsking som visar att man har mycket lättare att ta till sig det läraren säger om man läst igenom det läraren ska gå igenom i förväg, så att läararen istället kan undervisa genom att ställa frågor. Det var välsigt stor skillnad på det eleverna tog till sig jämfört med traditionell undervisning, att läraren berättar. Det kräver också hemstrudier. Försöker hitta detta på nätet, men jag tror det visades i Vetenskapens värld.

Är helt inne på att läxor kan förnyas och hela skolväsendet för den delen, men jag tror inte att man kommer kunna lära sig och komma ihåg allt bara genom att vara några timmar i skolna. Inte om man vill vara duktig.

Som du ser, om du googlar så finns det massor av forskning hit och dit.

Jag har för mig att läxfria ideen kom med vänsterpartiet, pga orättvisan i att vissa barn fick hjälp med läxorna hemma.

jag har inte hittat något som visar att man inte blir bättre av att träna, har du hittat något på det. Att träning är meningslöst?           

• Stjärnfall76
    ruthen skrev 2013-02-17 10:30:40 följande:
    Jag har en fråga till er som jobbar på lågstadiet: Hur mycket läxor ger ni till barn i åk 2 eller 3? Hur många läxor får de i veckan? Är det någon av er som ger läsläxa varje dag? Vad skulle hända om man som ny lärare börjar skicka hem läxor varje dag? Skulle föräldrarna sparka bakut och börja ringa till rektorn då det verkar vara kutym i den svenska skolan att vi ska ha så lite läxor som möjligt? 

Jag skulle blivit glad för jag tycker det är viktigt att barnen lästernas dagligen.
  • Stjärnfall76
    hammarhajen skrev 2013-02-18 06:01:29 följande:
    Det beror på vad det är för läxor. Övningsblad i matematik eller skrivläxor varje dag känns mycket, det är jag spontant tveksam till även om man kanske behöver se läxan för att kunna ha en åsikt egentligen. Att däremot läsa högt för en vuxen är en väldigt vanlig läxa som ofta ges varje dag, eller varje vardag då. Helt enkelt eftersom läsning varje dag är oerhört värdefullt för läsutvecklingen. För att bli bra på att läsa måste man läsa och de första åren utvecklas de flesta barnen bäst om de får läsa högt för någon som kan uppmuntra, peppa, hjälpa till med svåra ord, hjälpa till att förstå nya ord osv. Hur stora skygglappar en del här i tråden än verkar ha, så är daglig läsning oerhört viktigt för läsutvecklingen och eftersom det är en praktisk omöjlighet att hinna med att läsa enskilt med varje barn i 10-20 minuter dagligen i skolan, så måste en del övning ske hemma. De som hävdar att "det går lika bra att läsa i skolan" har ännu inte lyckats svara på hur 1-2 vuxna per barngrupp om 20 elever ska hinna få till ca 15 minuters lästräning per elev och dag. 15 minuter per elev innebär fem timmar om man har 20 elever. Så lång är inte en skoldag om man räknar bort raster och lunch. Och en del tid är barnen inte ens i klassrummet utan har idrott, slöjd och sådant. Föräldrarna i vår skola förstår när jag förklarar detta, de är intresserade av sina barns läsutveckling och ingen har ifrågasatt de läxor vi ger. 

Anledningen till att ingen svarar på det är ju gör att dessa resurser aldrig kommer komma, och resultatet läxfri och resurssvag blir ju helt enkelt det vi ser idag..... Nior som inte kan läsa ordentligt. Och svenska elever som tappar och tappar i internationella mätningar. Fler och fler skolor har mindre och mindre läxor, studietid. Och svenska resultat sjunker. Tycker det är sorgligt..... Men man kan bara peppa sina egna barn att ta studier på allvar.
  • Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-18 08:31:12 följande:
    jag gissar att du hänvisar till mig om skygglappar? Eller inte men jag svarar ändå. Jag säger inte att jag har allas sanning. jag har min och vår. Mina barn har gått i traditionella skolor med läxor och sen böt vi till andra skolor där man inte anser att traditionella hemläxor fyller en vettig funktion. Att man aktivt kan ge barnen vad de behöver i skolan, extra läsning, mattehjälp etc. Mina barns studieresultat blev bättre i de skolorna och de har lärt sig en helt annan studieteknik mot då de serverades läxan på ett fat som under gråt och tandagnissel gjordes hemma med böcker som for genom rummet och smällar i dörren. Nu som stora ( 17 och 20 år) så ser jag i synnerhet på 17 åringen som går på gymnasiet att han i mycket större grad tar ansvar för sitt inlärande. Han vet hur man tar sig till målet utan att läraren talar om den exakta vägen. Han nyttjar ex alla de håltimmar som gymnasiet ofta har med att läsa där i stället för att fika med kompisarna och sen ta hem böckerna. Så jag känner verkligen inte att för att vi inte delar åsikt, att det är särskilt korrekt att mena att jag har skygglappar på. För tro mig, de slängde jag för många år sen.

Jag tror på dig sätt du faktiskt har hittat en fantastiska skola med massor av resurser. Och i en sådan skola är det möjligt att läxor inte behövs. Kanske..... för du säger ju dock att undervisningen inte räcker utan att du "skjuter" till hemma på frivillig basis. Varför detta är mer ok än läxor fördyra jag dock inte. Men om du tänker dig vanliga skolor, som är ganska resurssvaga. Vår skola erbjuder en läxhjälp där det är 40-45 barn och 2 vuxna.... är det ens lönt? I en sådan skola borde man ju inte minskat på läxorna också. Här låter man ju faktiskt barnen bli sämre. Eller tycker du att läxor även fungerar utan resurser
  • Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-18 22:02:18 följande:
    och ändå¨så leder den ju bevisligen inte till en ökad arbetsbörda på läxfria skolor. vad gör de som ni missar? Jag säger inte att ni ska jobba mer, utan smartare och på ett annat sätt. halva in familj är lärare så tro mig, jag vet hur ni sliter och jag vet också att frågan är delad i detta med läxa eller inte. Jag understryker ige, det är traditionella läxor jag i ifrågasätter. Mina barns och andras läxfria skolor klarar ju bevisligen detta med befintliga resurser

Men den extra kunskapen du skjuter till hemma..... Vad med den, är den värdelös? Det kunde ju lika gärna varit en läxa från läraren så att alla barn fick möjlighet att få det, och inte bara föräldrar som ser behovet. Som du. Om du ändå tänker att vissa läxor ger bra träning och inte rakt av sågar alla lärare som inkompetenta att ge bra läxor, så måste ju den tiden den extra undervisningen tar läggas på skoldagen. Det måste du ju hålla med om i alla fall. Om barnen behöver träna en kvart på tabellen utöver det som hinns på skoltid, och man inte ska ha läxor, så måste ju skoldagen förlängas med den kvarten. Likaså läskvarten. Där behövs ju tom en vuxen bara med. Detta kostar ju pengar, alt att man tar bort någon annan undervisning... Du måste ju se detta samband. Och att det kostar pengar och inte alla kommuner vill skjuta till dessa pengar. Då måste ju arbetet göras hemma. Eller inte alls, vilket ger sämre läsare.
  • Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-19 08:20:31 följande:
    har dina barn inga håltimmar?
    Effektiva timmar hela dagarna?
    I mina barns skolor där de inte haft läxor har alla erbjudits worskshops x antal timmar dagar.
    Ex så har mattelärare funnits tillgängliga på x och y dagen.
    Svenska och engelska a dagen osv.
    Sonens skola började kl 8 varje morgon och slutade kl 15. Möjlighet till mer hjälp på skolan fanns efter kl 15 för de som så önskade och behövde och man gick dit i samråd med sin ordinera lärare i ämnet.

Jag har inte skjutit till så mycket tid hemma men min dotter som haft jättejättesvårt för matte har jag fixat extra hjälp till i form av privatlektioner då skolan inte räckt. Den räckte ändå mycket mycket bättre än de skolor som bara matade ut läxor hon inte förstod och sen grät hemma över.

Jag kan inte förklara bättre mer på nätet. Du verkar helt fastna i spåret att skolan måste innehålla traditionella läxor och jag delar inte din erfarenhet eller åsikt.
    baserat på min egen erfarenhet och diskussioner med så många lärare som resonerar som jag här och har tagit till sig nya tankar och banor och i dag ser bättre resultat många gånger då de slutat ge traditionella läxor.
    De möter ofta motstånd från föräldrar som anser att deras barn inte klarar skolan utan läxor. Men med en förklaring och diskussion så brukar de flesta föräldrar känna sig trygga i detta.
    Att bedriva läxfritt eller fritt från traditionella läxor kräver dock en tro på det hela och en vilja att tänka utanför boxen.

Nej, den äldsta är 10 år håltimmar brukar komma först senare.

egetnligen måste jag erkänna att jag inte vet vad du menar med traditionella läxor. jag tycker läxor kan se väldigt olika ut. Läxan ska inte vara basen för undervisningen, utan för att befästa kunskaper. typ att man läser engelskan i skolan, men för att det ska sitta som berget kan man behöva sitta i lugn och ro utan bänkkompisar som ställer sig upp på bänken mm mm som förekommer i många klasser.

Läaxan ska hjälpa barnen att plugga. För du tror väl inte hellar att man tex kan läsa till läkare utan att studera hemma alls. Eller? Eller gå ut med alla MVG utan en enda pluggtimme hemma? jag förutsätter att du anser att ett visst mått av hemstudier/självstudier krävs för att klara svårare utbildningar och ett högre betyg.

Detta kan ju ske på frivillig basis. Att man pluggar för bättre betyg frivilligt och själv planerar. Men kag anser att läxan hjälper barn att se vad som behöver göras

Basen ska ske i skolan, men jag har svårt att se ett barn gå ut nian med alla MVG bara genom att vara i skolan.

Läxor kanske inte behövs, men självstudier behövs. Men att se vad som behöver göras utan tips i form av läxa tror jag inte att alla barn klarar.Då måste man jobba på andra sätt, med mål, långsiktiga och kortsiktiga. De flesta skolor idag jobbar inte så, läxfria eller inte.

Det finns mycket som skulle kunna utveckal skolan, bla är det så att man lär sig bäst om man läst igenom det läraren ska gå igenom först, och sedan ställer läraren frågor, istället för att berätta. men det är långt kvar till detta.

Att bara ta bort läxor idag, nu i alla skolor och stimmiga klasser är jag ganske säker på ger ett sämre resultat.

men jag är som sagt öppen för att det går, med mer resurser, och hjälp med eleverna för att planera och sätta upp mål mm.

Mina barns skola ligger långt från detta, de har bara lite läxor, varken målplanering eller workshops. Det ger dåliga elever.                  .       
  • Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-19 18:20:21 följande:
    självstudier ja, men de behöver inte göras just hemma utan med fördel där det finns pedagoger som kan hjälpa eleverna!

• Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-19 18:20:21 följande:
    självstudier ja, men de behöver inte göras just hemma utan med fördel där det finns pedagoger som kan hjälpa eleverna!

Ja, håller fullständigt med om att det bordet finnas personal i skolan så att man kan vara där. Eller hemma om man föredrar det.. på mina barns skola erbjuds läxhjälp ett per gånger i veckan, det är fritidspedagoger, 2 st på minst 40 barn. Känns helt meningslöst och bättre att sitta hemma
Svar på tråden Läxor för eller emot?