• Längtande83

Fått nytt arbete idag, som kurator! Behöver er input!!

Hej

Jag har idag fått erbjudande om en tjänst som kurator  på skola F-9 som jag tackat ja till! Känns väldigt roligt, en dröm sedan många år! 

Jag undrar om ni som arbetar som/arbetat som kuratorer vill dela med er av era erfarenheter? Ni som varit i kontakt med kurator på skola av någon anledning får också gärna dela med er av vad ni ansåg om den kontakten och varför.

Tacksam! 

• Svar på tråden Fått nytt arbete idag, som kurator! Behöver er input!!
  • Längtande83
    elinaehn skrev 2012-09-07 21:01:20 följande:
    jag jobbar som kurator men inte inom skolan. vad är du nyfiken på?
    Då arbetar vi i ganska vitt skilda miljöer, gissar på att du arbetar på sjukhus?
  • Längtande83
    Livisu skrev 2012-09-07 21:22:33 följande:
    Vilka arbetsuppgifter förutom kuratorssamtal har man som kurator?
    Och vilken dokumentation får man göra?

/Ej kurator
    Liknande är jag nyfiken på Fast jag kan tillföra att du till exempel även deltager i EVT, utvecklar elevhälsoarbetet i samarbete med skolsköterska, specialpedagog och Syo. Du handleder även lärare och stöttar föräldrar. 
  • Längtande83
    Tussilago80 skrev 2012-09-07 21:27:01 följande:

Hej! jag jobbar som kurator på f-6 skola, trivs väldigt bra! Låter helt otroligt att ni är två (!!!) heltidsarbetande på en skola med 400 elever. Jag är på fyra skolor med runt 750 elever och jag är ändå inte den som har mest i kommunen.... Men det är ju bara positivt för dig, då har du ännu mera möjligheter till att arbeta förebyggande och inte bara "släcka bränder" :) Vet inte vad det är du vill veta riktigt, du får fråga....

Hej!
    Ja, nu när jag läser här inne är det ju sannerligen en ovanlighet. Hur ser en vanlig dag ut för dig? Vad gör du under loven? Vad har du för möten mer än elevsamtal, evt och med lärarna?  
  • solskina
    Längtande83 skrev 2012-09-07 21:36:40 följande:
    Jag har i ganska många år arbetat på socialförvaltning med just barn och ungdomar, JUST med de problem du beskriver, så den verkligheten är jag mer än väl medveten om, likaså brandutryckningarna. Jag skulle dock hävda att det är avsevärt många fler än 15% som lever i dysfunktionella familjer. Sen glömde du bland annat en riskfaktor till- kriminalitet. 

Vad arbetar du med?
    Sexuella övergrepp, och ja % på dysfunktionella familjer la jag lågt. Beror ju mycket på vart man jobbar.

Har samtal som inte kuratorn klarar av. Vi samarbetar med gymnasieskolan dom jobbar mycket efter att man bara får ha 10 samtal med en elev. Sedan lotsas dom vidare. BUP har inte kapacitet att ta emot.

För oss är missbruk av alla de slag vanliga. Självskadebeteenden mm hör till vardagen, men vi jobbar på djupet självkänslan. Är man kränkt så skadas självkänslan. Vi tar även emot barn och ungdomar som ingen annan har tid för. Så alla har inte sexuella övergrepp som bakgrund. Tar inte bup emot så finns inget!!!  

Kuratorn på skolan är guldvärda om dom är bra. Du har fått ett givande jobb se det som ett privilegium, barn behöver modiga vuxna. 
  • Längtande83
    solskina skrev 2012-09-07 21:55:23 följande:
    Sexuella övergrepp, och ja % på dysfunktionella familjer la jag lågt. Beror ju mycket på vart man jobbar.

Har samtal som inte kuratorn klarar av. Vi samarbetar med gymnasieskolan dom jobbar mycket efter att man bara får ha 10 samtal med en elev. Sedan lotsas dom vidare. BUP har inte kapacitet att ta emot.

För oss är missbruk av alla de slag vanliga. Självskadebeteenden mm hör till vardagen, men vi jobbar på djupet självkänslan. Är man kränkt så skadas självkänslan. Vi tar även emot barn och ungdomar som ingen annan har tid för. Så alla har inte sexuella övergrepp som bakgrund. Tar inte bup emot så finns inget!!!  

Kuratorn på skolan är guldvärda om dom är bra. Du har fått ett givande jobb se det som ett privilegium, barn behöver modiga vuxna. 
    Jag arbetar i en mycket hårt belastad kommun idag på förvaltning, så jag känner mig härdad vad gäller den mesta problematiken tyvärr... Jag är dock väldigt spänd på hur det kommer att bli att möta barnen i deras vardagliga tillvaro, kommer jag att bemöta dem på samma sätt... mycket funderingar..

10 samtal per elev!? Vem kollar upp det? Jag kommer att skita fullständigt i antalet samtal, jag kommer inte att låta någon lägga sig i hur många gånger jag träffar barnen- det är upp till barnen att bestämma.. Usch vad irriterad jag blev på det...

Vad arbetar du som? det du beskrev gjorde tyvärr inte saken tydligare.. Är du konsult?

Jag har dessvärre stött på otroligt inkompetenta kuratorer, och när jag lärt känna dem bättre har det dykt upp att de typ aldrig arbetat som annat än kurator och därför helt saknar insyn i andra verksamheter samt i hur socialförvaltningen fungerar...  
  • solskina
    Längtande83 skrev 2012-09-07 22:04:40 följande:
    Jag arbetar i en mycket hårt belastad kommun idag på förvaltning, så jag känner mig härdad vad gäller den mesta problematiken tyvärr... Jag är dock väldigt spänd på hur det kommer att bli att möta barnen i deras vardagliga tillvaro, kommer jag att bemöta dem på samma sätt... mycket funderingar..

10 samtal per elev!? Vem kollar upp det? Jag kommer att skita fullständigt i antalet samtal, jag kommer inte att låta någon lägga sig i hur många gånger jag träffar barnen- det är upp till barnen att bestämma.. Usch vad irriterad jag blev på det...

Vad arbetar du som? det du beskrev gjorde tyvärr inte saken tydligare.. Är du konsult?

Jag har dessvärre stött på otroligt inkompetenta kuratorer, och när jag lärt känna dem bättre har det dykt upp att de typ aldrig arbetat som annat än kurator och därför helt saknar insyn i andra verksamheter samt i hur socialförvaltningen fungerar...  
    Jag är verksamhetsansvarig i en förening som stödjer offer och deras anhöriga. Dom som kommer till oss är oftast dom som inte fått hjälp genom vanliga vårdkedjan. Eller inkompetent personal. 
    Dom som kommer till oss kommer från polisen direkt eller som jag sa från skolan, men även bup skickar ungdomar till oss.
    Vi har specialkompetens inom våran nisch.
    Jag och mina kollegor kallas medmänniskor, vi har stödsamtal och grupper.
    I grunden har vi även själva varit med om övergrepp eller är anhöriga. Det underlättar för ungdomarna att veta att vi varit med om liknande som dom.
    Vårat mål är att informera dom om hur hjärnan fungerar och kroppen. Vi stödjer dom i anmälan och kan följa med som vittnes stöd. Vi är utbildade i BOJ.   
    Vi hjälper även föräldrar att stödja sina barn, så att dom inte kraschar så att socialen behöver om händer ta dom.

Vi har olika utbildningar i grund och botten men vidarutbildar oss hela tiden.  

Vi stödjer även myndigheter, som barnahus och socialtjänsten. Vi utbildar skolans personal men träffar även barn och ungdomar och pratar sex o samlevnad. 

Ja vi gör mycket tur att jag inte är ensam :)  
  • Längtande83
    solskina skrev 2012-09-07 22:21:23 följande:
    Jag är verksamhetsansvarig i en förening som stödjer offer och deras anhöriga. Dom som kommer till oss är oftast dom som inte fått hjälp genom vanliga vårdkedjan. Eller inkompetent personal. 
    Dom som kommer till oss kommer från polisen direkt eller som jag sa från skolan, men även bup skickar ungdomar till oss.
    Vi har specialkompetens inom våran nisch.
    Jag och mina kollegor kallas medmänniskor, vi har stödsamtal och grupper.
    I grunden har vi även själva varit med om övergrepp eller är anhöriga. Det underlättar för ungdomarna att veta att vi varit med om liknande som dom.
    Vårat mål är att informera dom om hur hjärnan fungerar och kroppen. Vi stödjer dom i anmälan och kan följa med som vittnes stöd. Vi är utbildade i BOJ.   
    Vi hjälper även föräldrar att stödja sina barn, så att dom inte kraschar så att socialen behöver om händer ta dom.

Vi har olika utbildningar i grund och botten men vidarutbildar oss hela tiden.  

Vi stödjer även myndigheter, som barnahus och socialtjänsten. Vi utbildar skolans personal men träffar även barn och ungdomar och pratar sex o samlevnad. 

Ja vi gör mycket tur att jag inte är ensam :)  
    Aha, så du arbetar med brottsofferstöd, då förstår jag mer. Låter som ett mycket intressant och mångsidigt arbete! 
    Jag har läst lite på internet om kuratorns arbetsbeskrivning och blir bara mer och mer förväntansfull. Jag förstår konflikten gällande kuratorns roll, tidsbristen och kraven på kuratorn- men en sak tummar jag INTE på- att vara synlig, rörlig och prioritera elevens psykosociala mående. Under intervjun pratade jag just om detta- och fick såväl nickningar som medhåll när jag pratade om att jag ville just synas på raster och främja lärarnas och rektorernas kunskaper om elevernas sociala förutsättningar i- och utanför skolan. 
  • Mama69
    Längtande83 skrev 2012-09-07 22:50:40 följande:
    men en sak tummar jag INTE på- att vara synlig, rörlig och prioritera elevens psykosociala mående. . 
    Det låter bra, men verkligheten är ofta annorlunda. I skolan står du under rektor. Rektor har andra förväntningar än vad din chef har om du jobbar på soc. Kuratorn får nog vara beredd att göra lite av varje, dela ut busskort, räkna in elever vid idrottsdagar, servera fika vid öppna hus, skriva protokoll. Jag har varit vid flera och har kontakt med många skolor. Att få jobba nära individen är oftast en chimär, tyvärr. Underbart om det är nnorlunda i din kommun. Det finns ju iofs några få kommuner med god ekonomi och "lagom" med problem som har råd med riktiga stödfunktioner i skolan.
Svar på tråden Fått nytt arbete idag, som kurator! Behöver er input!!