Längtande83 skrev 2012-09-07 22:04:40 följande:
Jag arbetar i en mycket hårt belastad kommun idag på förvaltning, så jag känner mig härdad vad gäller den mesta problematiken tyvärr... Jag är dock väldigt spänd på hur det kommer att bli att möta barnen i deras vardagliga tillvaro, kommer jag att bemöta dem på samma sätt... mycket funderingar..
10 samtal per elev!? Vem kollar upp det? Jag kommer att skita fullständigt i antalet samtal, jag kommer inte att låta någon lägga sig i hur många gånger jag träffar barnen- det är upp till barnen att bestämma.. Usch vad irriterad jag blev på det...
Vad arbetar du som? det du beskrev gjorde tyvärr inte saken tydligare.. Är du konsult?
Jag har dessvärre stött på otroligt inkompetenta kuratorer, och när jag lärt känna dem bättre har det dykt upp att de typ aldrig arbetat som annat än kurator och därför helt saknar insyn i andra verksamheter samt i hur socialförvaltningen fungerar...
Jag är verksamhetsansvarig i en förening som stödjer offer och deras anhöriga. Dom som kommer till oss är oftast dom som inte fått hjälp genom vanliga vårdkedjan. Eller inkompetent personal.
Dom som kommer till oss kommer från polisen direkt eller som jag sa från skolan, men även bup skickar ungdomar till oss.
Vi har specialkompetens inom våran nisch.
Jag och mina kollegor kallas medmänniskor, vi har stödsamtal och grupper.
I grunden har vi även själva varit med om övergrepp eller är anhöriga. Det underlättar för ungdomarna att veta att vi varit med om liknande som dom.
Vårat mål är att informera dom om hur hjärnan fungerar och kroppen. Vi stödjer dom i anmälan och kan följa med som vittnes stöd. Vi är utbildade i BOJ.
Vi hjälper även föräldrar att stödja sina barn, så att dom inte kraschar så att socialen behöver om händer ta dom.
Vi har olika utbildningar i grund och botten men vidarutbildar oss hela tiden.
Vi stödjer även myndigheter, som barnahus och socialtjänsten. Vi utbildar skolans personal men träffar även barn och ungdomar och pratar sex o samlevnad.
Ja vi gör mycket tur att jag inte är ensam :)