• Längtande83

Fått nytt arbete idag, som kurator! Behöver er input!!

Hej

Jag har idag fått erbjudande om en tjänst som kurator  på skola F-9 som jag tackat ja till! Känns väldigt roligt, en dröm sedan många år! 

Jag undrar om ni som arbetar som/arbetat som kuratorer vill dela med er av era erfarenheter? Ni som varit i kontakt med kurator på skola av någon anledning får också gärna dela med er av vad ni ansåg om den kontakten och varför.

Tacksam! 

• Svar på tråden Fått nytt arbete idag, som kurator! Behöver er input!!
  • Längtande83
    elinaehn skrev 2012-09-07 21:01:20 följande:
    jag jobbar som kurator men inte inom skolan. vad är du nyfiken på?
    Då arbetar vi i ganska vitt skilda miljöer, gissar på att du arbetar på sjukhus?
  • Längtande83
    Livisu skrev 2012-09-07 21:22:33 följande:
    Vilka arbetsuppgifter förutom kuratorssamtal har man som kurator?
    Och vilken dokumentation får man göra?

/Ej kurator
    Liknande är jag nyfiken på Fast jag kan tillföra att du till exempel även deltager i EVT, utvecklar elevhälsoarbetet i samarbete med skolsköterska, specialpedagog och Syo. Du handleder även lärare och stöttar föräldrar. 
  • Längtande83
    Tussilago80 skrev 2012-09-07 21:27:01 följande:

Hej! jag jobbar som kurator på f-6 skola, trivs väldigt bra! Låter helt otroligt att ni är två (!!!) heltidsarbetande på en skola med 400 elever. Jag är på fyra skolor med runt 750 elever och jag är ändå inte den som har mest i kommunen.... Men det är ju bara positivt för dig, då har du ännu mera möjligheter till att arbeta förebyggande och inte bara "släcka bränder" :) Vet inte vad det är du vill veta riktigt, du får fråga....

Hej!
    Ja, nu när jag läser här inne är det ju sannerligen en ovanlighet. Hur ser en vanlig dag ut för dig? Vad gör du under loven? Vad har du för möten mer än elevsamtal, evt och med lärarna?  
  • solskina
    Längtande83 skrev 2012-09-07 21:36:40 följande: