• Längtande83

Fått nytt arbete idag, som kurator! Behöver er input!!

Hej

Jag har idag fått erbjudande om en tjänst som kurator  på skola F-9 som jag tackat ja till! Känns väldigt roligt, en dröm sedan många år! 

Jag undrar om ni som arbetar som/arbetat som kuratorer vill dela med er av era erfarenheter? Ni som varit i kontakt med kurator på skola av någon anledning får också gärna dela med er av vad ni ansåg om den kontakten och varför.

Tacksam! 

• Svar på tråden Fått nytt arbete idag, som kurator! Behöver er input!!
  • solskina

Vad är du du vill ha reda på?

Din trådstart är diffus. Du vet väl att man har tystnadsplikt som kurator??? 

• Längtande83
    solskina skrev 2012-09-07 16:26:55 följande:
    Vad är du du vill ha reda på?

Din trådstart är diffus. Du vet väl att man har tystnadsplikt som kurator??? 
    Ja, jag vet att en kurator har tystnadsplikt- hade jag inte vetat det hade något varit allvarligt fel. Om för övrigt ber jag inte någon kurator berätta något som har med samtal med specifika elever att göra. 
  • Mama69

Ärligt talat verkar det vara ett rätt trist arbete. Skolan jag känner bäst till har 1,75 kurator på nästan 1500 elever. De skapar aldrig några relationer utan sitter mest i möten, hivar ut blanketter och deltar i projekt. Ungarna verkar de inte få tid till.

• Längtande83
    Mama69 skrev 2012-09-07 21:00:12 följande:
    Ärligt talat verkar det vara ett rätt trist arbete. Skolan jag känner bäst till har 1,75 kurator på nästan 1500 elever. De skapar aldrig några relationer utan sitter mest i möten, hivar ut blanketter och deltar i projekt. Ungarna verkar de inte få tid till.
    Tråkigt att läsa. På "min" skola är vi två heltidsarbetande kuratorer på 400 elever. Hoppas det blir annorlunda än det du erfarade. 
  • solskina

Var tredje elev mobbas/kränks.
    2-3 elever i varje klass sexuellt utnyttjas.
    15% av alla barn lever i dys funktionell familj. 
    Prestationsångest
    adhd/add
    ptsd
    alkohol och droger
    självskadebeteende 

Jätte intressant jobb jag är imponerad av dom som jobbar i skolan.

Tyvärr har en kurator inte tid för mer än att släcka "bränder", sedan skickas några till mig som har tid för dom. :)

• Livisu

Vilka arbetsuppgifter förutom kuratorssamtal har man som kurator?
    Och vilken dokumentation får man göra?

/Ej kurator

• Tussilago80

Hej! jag jobbar som kurator på f-6 skola, trivs väldigt bra! Låter helt otroligt att ni är två (!!!) heltidsarbetande på en skola med 400 elever. Jag är på fyra skolor med runt 750 elever och jag är ändå inte den som har mest i kommunen.... Men det är ju bara positivt för dig, då har du ännu mera möjligheter till att arbeta förebyggande och inte bara "släcka bränder" :) Vet inte vad det är du vill veta riktigt, du får fråga....

• Längtande83
    solskina skrev 2012-09-07 21:19:00 följande:
    Var tredje elev mobbas/kränks.
    2-3 elever i varje klass sexuellt utnyttjas.
    15% av alla barn lever i dys funktionell familj. 
    Prestationsångest
    adhd/add
    ptsd
    alkohol och droger
    självskadebeteende 

Jätte intressant jobb jag är imponerad av dom som jobbar i skolan.

Tyvärr har en kurator inte tid för mer än att släcka "bränder", sedan skickas några till mig som har tid för dom. :)

Jag har i ganska många år arbetat på socialförvaltning med just barn och ungdomar, JUST med de problem du beskriver, så den verkligheten är jag mer än väl medveten om, likaså brandutryckningarna. Jag skulle dock hävda att det är avsevärt många fler än 15% som lever i dysfunktionella familjer. Sen glömde du bland annat en riskfaktor till- kriminalitet. 

Vad arbetar du med?
Svar på tråden Fått nytt arbete idag, som kurator! Behöver er input!!