• Anonym (varför?)

    bits och skriker

    Hej jag har en son på snart 3 år och en dotter på 1,6 år dom är världens goaste ungar men dom har börjat med att bitas! Dels varandra och även barn på deras fsk! De är inte varje dag men sker ca 2 i vecka och oftast är anledningen att dom vill ha en leksak som något annat barn leker med!(detta är vad fsk sagt då jag själv inte sätt detta beteende tidigare) de har hänt att min yngsta har tagit sig till bit metoden här hemma! Men inte min äldsta!:// han har ju tidigare gått på en annan fsk och där har de aldrig sagt nått.om att han bits?:s hur gör man för att ta bort detta otäcka beteende? Och en annan sak min äldsta skriker väldigt mycket fast jag verkligen säger till att man får inte skrika man får prata med små bokstäver(jag nästan viskar fram) när jag tala med honom för att visa hur han ska göra de funkar och håller i sig ca 10 min sen är vi uppe i på hög ljud nivå igen! Och den minsta härmar ju självklart! Snälla hur gör jag?://

  • Svar på tråden bits och skriker
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Särskilt i de här tidiga åldrarna kan barn ta till bitandet som ett sätt att tala om vad de vill. Det kan handla om att de har svårt att uttrycka sig med ord. Språket är ju inte så välutvecklat i den här åldern.
    För en del barn kan också bitreflexen sitta kvar längre och vara starkare än hos andra barn och då kan de inte alltid styra sig i sammanhang då de känner sig hotade eller illa behandlade.
    Självklart ska man alltid hindra barn från att bitas och som vuxen försöka förutse de situationer när risken ökar att de skall ta till bitandet. Ofta väcker beteendet starka känslor i omgivningen och den som blir biten får ofta mycket uppmärksamhet medan den som biter inte får men behöver hjälp att förstå vad som händer..
    Det man kan göra är att försöka visa barnet på alternativa beteenden snarare än att läxa upp dem för att det är fult. Små barn förstår inte heller att det gör ont för dem de biter. Därför förstår de inte heller varför de ska säga förlåt. Förmågan att förstå hur andra känner kommer inte så här tidigt, men ni kan ändå börja förklara det för dem.
    Prata sedan om situationen som utlöst bitandet och hjälp dem att hantera den.
    Du är också inne på rätt bana när du tänker att barn härmar varandra. Det är så de lär sig. Men de härmar också vuxna, och när du påpekar och visar att man inte ska skrika så kommer det att ha effekt på sikt. Sedan är det ju så att dagismiljöerna kan vara ganska olika när det gäller skrikkultur och där tror jag en hel del av de svenska barnen tar till sig sitt högljudda beteende.
    Var ihärdig, hjälp barnen genom att föregå med gott exempel och genom att sätta ord på vad de gör så kommer det att lösa sig.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden bits och skriker