• Anonym (värdinnan)

Kan jag ställa in festen?

Hej Fl:are,

I oktober fyller jag jämnt och hade tänkt ha en fest ett närliggande datum. För ett tag sedan så skapade jag ett event på facebook samt skickade ut några sms-inbjudningar (till de som inte har fb). Tyvärr är det många som redan har tackat nej, de flesta utan att ens ange något skäl eller ens säga några ord. 
     Jag umgås inte särskilt flitigt med sådär jättemånga så jag antar att jag inte står super-högt på folks prioriteringslista. Många av mina närmsta vänner som "borde" vara säkra kort bor utomlands och kan därför inte närvara.
     Jag börjar nu inse att det med största sannolikhet inte kommer att komma så många och att största delen av dom som kommer egentligen är min sambos vänner som kommer mest för att man bör...

Jag känner nu att jag ångrar den där inbjudan något ofantligt och mår bara dåligt och blir ledsen när jag tänker på den kommande födelsedagen och festen. Jag skulle till och med vilja påstå att jag känner mig lite förnedrad.

Kan jag dra tillbaka inbjudan och säga att det inte blir någon fest. Jag vet att det inte är särskilt snyggt, men det finns så många bättre sätt jag skulle vilja fira min födelsedag på, som inte gör mig ledsen...

Så, vad säger ni? Bu eller Bä? 

• Svar på tråden Kan jag ställa in festen?
  • Whitetrash86

dra tillbaka den.. om nån frågar så kan du säga att du helt enkelt ändrat dig med hur vida du vill fira din dag.

• Anonym (värdinnan)

Vad skönt med lite medhåll. Jag är dock orolig för att det ska bli ännu mer pinsamt och uppenbart att ingen (ok, få i alla fall) vill vara där egentligen. Det känns som om jag står med byxorna nere hur jag än gör...

• Anonym

bättre att säga ifrån som vuxen att att sitta som en 4e-klassare och bjuda hela klassen och ALLA "råkar" vara upptagna just den dagen!!

säg att festen kommer ställas in eftersom din kille planerat in något jätte fint och romantiskt som ENBART kan göras det datumet.. du har ju 1 månad på dig att hitta på detta du då kan göra med din kille. 

• Josse112

Trist att det var så få som kunde/ville komma. Min tjejkompis var med om liknande nu i början av sommaren, hon bjöd in ca 25 pers och det var 2 som kom. Hade jag varit hon hade jag flyttat datumet eller dragit tillbaka inbjudan, men samtidigt beundrar jag henne lite för att hon inte gjorde det. I ditt fall ska du tänka på dig själv och se till att DIN dag blir så bra som möjligt och du ska självklart inte fira den på ett sätt som får dig att må dåligt. Hoppas att du får en jättebra dag och grattis i förskott!

• Taraalina

Jag var med om samma sak en gång för ca 3 år sedan. Skulle ha inflyttningsfest, vet inte hur många jag bjöd men det var en del. Förutom mitt ex så kom det tre till, som inte kände varandra och som inte klickade med varandra heller tyvärr, så hela festen blev ett stort fiasko och det som var tänkt pågå till småtimmarna slutade innan 23:00 typ. Jag skämdes ihjäl och mådde galet dåligt! Det är inget fel i att ta tillbaka en inbjudan och om man inte vill verka för uppenbar så kan man hitta på en vit lögn. Sedan dess är jag allergisk mot stora fester och firar mina födelsedagar, inflyttningar mm med sådana människor som står mig riktgt nära och som jag vet finns vid min sida på gott och ont. Det blir aldrig en stor fest, men hellre något litet och mysigt där jag mått bra och haft kul än att må och skämmas så där som jag gjorde den gången.. aldrig mera!

Lycka till TS och grattis i förskott :) 

• Dragonball

Usch, var med om något liknande. Kostade på en fest. Bjöd 30 pers. EN kom. Kul han hade då. Han gick hem för att jag var så konstig, inte märkligt att jag var det iofs, det var ju väldigt pinsamt.

Kommer ALDRIG att ha fest igen.

Nu blir du väl ännu mer orolig av mitt svar ovan, men jag skulle ställa in om jag var du, som du kanske förstår. Göra något kul för bara mig själv och någon jag verkligen bryr mig om istället! 

• Anonym (värdinnan)

Tack för era tankar och idéer! Jag kommer prata med min sambo imorgon och förhoppningsvis gå ut med meddelandet imorgon. Jag hade på känn att det skulle bli såhär så därför funderade jag länge och väl innan jag tog beslutet om att jag skulle ha fest. Jag kände ändå att jag ville fira ordentligt för en gångs skull. Jag har aldrig haft födelsedagafest och när man fyller jämt så brukar det ju uppmärksammas. Dessutom har jag varit på en hel del roliga fester under året och tänkte att "jag kommer förmodligen att ångra mig resten av livet om jag inte har någon fest". Hur patetiskt det än låter så trodde jag nig att de flesta skulle gå för att det är brukligt och att jag skulle kunna planera en toppenfest så att alla skulle ha kul ändå! Som det ser ut nu så är det en spretig skara på ett tiotal personer som dyker upp. Det hade eventuellt funkat i en mindre lägenhet, men i vårt stora hus så skulle det bara kännas patetiskt! Återigen, tack för era stöttande ord, och tar för förskottsgrattulationerna!

• Vinterankan

Ett tips när man ska ha fest och kanske inte har så många vänner som man känner prioriterar en är att kolla vilka datum som passar för ens närmsta 2-6 vänner och ta det datumet som alla sagt att de kan och bara bjuda dessa personer. Eller så kan man bjuda in fler men då kanske ta inbjudan per telefon eller personligen när man träffas, då känns det mer personligt och svårare att säga nej än vad det gör med ett allmänt facebookutskick. När jag var yngre så var jag rätt poppis så då när jag hade fest så ville "alla" komma och det var stora tillställningar. Men nu när jag blivit äldre och lever det lugna familjelivet så går jag själv på få fester och då är det ju självklart också färre personer som kommer till mig. Sist jag hade födelsedagsfest så gick jag ut och åt middag med min sambo och 3 av mina närmsta vänner och det var en väldigt lyckad kväll även om det inte var lika spekulärt som tidigare när det var 40 pers som skulle trängas in i ett studentrum.

Svar på tråden Kan jag ställa in festen?