• Anonym (ung mamma)

Hur lär jag min 4 åring att läsa på bästa sätt?

Har gått med henne på biblioteket flera gånger i veckan sen hon var 1,5 år ungifär och verkligen uppmuntrat henne till böcker då. Hon älskar att gå dit och välja böcker och lyssna. Nu vill jag väcka på bästa sätt lusten av att lära sig läsa själv. Har lärt henne nu O, I, L men skulle vilja gå ett steg längre nu när hon snart blir 4. Någon som vet något bra matrial eller sätt att lära ett barn att läsa och skriva?? :)

Böcker som är lämpliga att börja med

Tacksam för svar

• Svar på tråden Hur lär jag min 4 åring att läsa på bästa sätt?
  • Border

ABC-böcker är en bra start. Det väckte min sons läsintresse. Majas alfabet använde vi då

• Anonym

Akta så det inte får motsatt effekt men bubblan är bra och läsa mycket för barnet men är du för på så kan det slå om så det skiter sig helt

• Lillis80

Fem myror är fler än fyra elefanter? Finns säkert att köpa alla avsnitt :) Jag lärde mig iaf alfabetet när det sändes på 80-talet :) Sen finns det bra puzzel med alfabetet också. När hon kan lite fler bokstäver så kan man ju börja med superenkla böcker, så kan hon titta och se om hon kan något ord.

• Anonym (grandwolf)

Av vilket skäl skall du odla din 4-åring i växthus? Hon kommer oavsett vilket att lära sig läsa den dag hon är mogen för det och har "knäckt koden"!!

• Anonym

Man lär sig ju alfabetet först och sen att ljuda, så var det i skolan iaf :) Så köp några sånna böcker :)

• Anonym (ung mamma)
    Anonym skrev 2012-09-06 19:03:17 följande:
    Man lär sig ju alfabetet först och sen att ljuda, så var det i skolan iaf :) Så köp några sånna böcker :)

Okej :) ramsor och sådant då också kanske som Januari sången? du vet mars, april har knopp i håret? :)
  • Kastrullresan

Säger som ovan Fem myror är fler än fyra elefanter. Idag måste det väl dessutom finnas hur många roliga spel för datorer också som på lekfullt sätt lär barnen att läsa.

Mina barn som är vuxna idag lärde sig alla läsa framför kylskåpet där vi hade magnetbokstäver uppsatta och som vi ofta ofta lekte med och skrev korta ord, längre ord och senare även hela meningar. Jag vill verkligen slå ett slag för detta enkla, billiga sätt att ständigt kunna förnya ord. Bokstäverna fick sitta där hela tiden och barnen lärde sig då också att känna igen ordbilder som mamma, pappa, bil m m. Alla mina fyra barn kunde läsa hyffsat vid fyraårsålder och läste kapitelböcker vid sex år. Dock inget de hade särskilt mycket nytta av när de började skolan måste jag väl erkänna.

• Anonym
    Anonym (ung mamma) skrev 2012-09-06 19:08:16 följande:

Okej :) ramsor och sådant då också kanske som Januari sången? du vet mars, april har knopp i håret? :)
    Nej nej, alltså ljuda bokstäver. Aaaa Iiiii Uuuuu Åååå sådär höll man ju på. Dom uttalas ju annorlunda än hur dom faktiskt låter när man läser :) Det finns ju barnböcker som riktar sig direkt på att lära ut alfabetet och just ljuden till bokstäverna. Lär man sig inte ljuda så kan man inte knäcka läskoden. Vissa barn lär sig den sådär magiskt men de flesta av oss måste sitta och ljuda :)
  • Anonym
    Kastrullresan skrev 2012-09-06 19:11:18 följande:
    Säger som ovan Fem myror är fler än fyra elefanter. Idag måste det väl dessutom finnas hur många roliga spel för datorer också som på lekfullt sätt lär barnen att läsa. Mina barn som är vuxna idag lärde sig alla läsa framför kylskåpet där vi hade magnetbokstäver uppsatta och som vi ofta ofta lekte med och skrev korta ord, längre ord och senare även hela meningar. Jag vill verkligen slå ett slag för detta enkla, billiga sätt att ständigt kunna förnya ord. Bokstäverna fick sitta där hela tiden och barnen lärde sig då också att känna igen ordbilder som mamma, pappa, bil m m. Alla mina fyra barn kunde läsa hyffsat vid fyraårsålder och läste kapitelböcker vid sex år. Dock inget de hade särskilt mycket nytta av när de började skolan måste jag väl erkänna.

Sådana bokstäver hade mina syskonbarn och de lärde sig jättemycket med dem!
  • SallyBlixten
    Anonym (grandwolf) skrev 2012-09-06 18:58:21 följande:
    Av vilket skäl skall du odla din 4-åring i växthus? Hon kommer oavsett vilket att lära sig läsa den dag hon är mogen för det och har "knäckt koden"!!
    Jag tror att man bör vänta med att lära sig läsa tills barnet själv vill. När man kan läsa ser man världen på ett helt annat sätt och jag är inte säker på att det är bra att göra det för tidigt.

Ta en mjölkpaket på frukostbordet. Ett barn som inte kan läsa tittar på hela paketet, ser bilder, färger och paketets form. Paketet  är också en del av allt annat som står på bordet och har ett sammanhang. Man har t.ex. mjölk och flingor i samma skål men blandar inte marmelad och mjölk. Ett fullt mjölkpaket väger mer än ett halvtomt etc. Barnet kan utforska så många olika aspekter av ett mjölkpaket, det är underbart att få följa med i alla tankgångar som barn kan ha.

När de lärt sig läsa ser de oftast bara texten på mjölkpaketet och när de läst den börjar man diskutera det som stod på paketet. Närvaron i nuet och uppmärksamheten på den omedelbara omgivningen har bytts ut mot en mer abstrakt verklighet.

Jag tror det är bra att vänta med läskunnigheten - man har resten av livet på sig att läsa men bara några få år av odelad uppmärksamhetsförmåga.

MItt ena barn lärde sig läsa riktigt flytande först vid 10 års ålder och han har språkets gåva så det är rent gudomligt.Mina vänner följer hans blogg för den är så bra!  Min minsting lärde sig läsa innan han var fem och jag tror inte att det har gjort honom lyckligare på något sätt. Jag tror tvärtom att han riskerar att få mindre uppmärksamhet i skolan eftersom han redan har uppnått sina mål. 
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
Svar på tråden Hur lär jag min 4 åring att läsa på bästa sätt?