Rimma.
Lyssna på hur ord låter. Vad låter först i "sol"? Här "tåg" ett långt eller kort ord?
Sedan bara att låta barnet ha tillgång till bokstäver. Kylskåpsmagneter, pussel, spel. Skriva bokstäver med kaviar. Skriva inköpslistan tillsammans, så förstår barnet att bokstäver är något man använder - det finns ett syfte med dem.
Alla mina barn har varit tidiga med att börja läsa och skriva, vid ca 4 år. Vi har inte tränat något alls, men haft en språklig miljö, eller vad man säger. Texter och bokstäver har funnits naturligt i vardagen hela tiden och de har varit väldigt nyfikna på dem och sett dem överallt. "Titta mamma - fåglarna flyger i V!" "Titta - när solen kommer in ser det ut som ett L!" "Titta - den där grenen är som ett L!"
För övrigt finns det flera sätt att lära sig läsa. Att ljuda ihop orden är ett. Andra lär sig genom att se ordet som en helhet och känna igen det, sk ordbilder. Detta kan man öva tidigt, redan med 2-åringar.
(Ts: boktips till dig.
Lindö, Rigmor (2009) Det tidiga språkbadet. Studentlitteratur.
Söderbergh, Ragnhild (1988) Barnets tidiga språkutveckling. Liber)