• Anonym (ung mamma)

Hur lär jag min 4 åring att läsa på bästa sätt?

Har gått med henne på biblioteket flera gånger i veckan sen hon var 1,5 år ungifär och verkligen uppmuntrat henne till böcker då. Hon älskar att gå dit och välja böcker och lyssna. Nu vill jag väcka på bästa sätt lusten av att lära sig läsa själv. Har lärt henne nu O, I, L men skulle vilja gå ett steg längre nu när hon snart blir 4. Någon som vet något bra matrial eller sätt att lära ett barn att läsa och skriva?? :)

Böcker som är lämpliga att börja med

Tacksam för svar

• Svar på tråden Hur lär jag min 4 åring att läsa på bästa sätt?
  • Smulu

Jag lärde mig läsa genom att titta på en planch med Aa (bild på en APA) Bb (bild på en BOLL) etc. och samtidigt fråga min mamma, vad är det?

När jag var fem läste jag sagor för andra barn. Gick ett år extra på lekis.
    Fröknarna trodde först att jag bara berättade men sen när de lyssnade ordentligt så hörde de att: Men hon läser ju.

Jag läser aldrig enstaka bokstäver i ord. 

Så en planch är inte helt fel :)

Läs mycket, Namnet till exempel, Vilken är ditt barns bokstav? Mammas, Pappas, Mormors, Bästa kompisen....

A Adam ifall barnet har en kompis som heter Adam B Båt, ni kanske åkte båt i somras? I Ivar, Farfar heter Ivar.... 

Läs namnet på sagoboken tillsammans. 

• mamma al

All heder åt dig som vill hjälpa ditt barn i sin utveckling. Jag arbetar som lärare och ser självklart många fördelar med att barnen kan läsa när de börjar i skolan. Men det finns även många andra kvaliteter som är minst lika viktiga.

Att försöka ge sitt barn en allmänbildning genom att prata, undersöka, utforska tillsammans. 
    Att uppmuntra barnets nyfikenhet genom att försöka svara på alla 1000 frågor.
    Att läsa mycket och prata om vad de olika orden betyder så att barnet får ett rikt ordförråd.
    Allt detta ger barnet en bra grund att bygga vidare sitt lärande på.

Sen ser jag inget fel i att man pratar om bokstäver, leker med bokstäver, skriver ord och läser tillsammans, lägger bokstavspussel, lyssnar på alfabetsvisor o s v. Men regelrätt lästräning kan du med fördel vänta med ett tag. Finns intresset att lära sig läsa tidigt kommer det av sig självt så länge miljön är gynnsam för inlärning och läsning.

Jag har själv tre barn. En åttaåring, en sexåring och en ettåring. Åttaåringen lärde sig läsa som 4-åring, sexåringen har precis knäckt koden:) VI har använt oss av ovan nämnd metod:)

• Anonym
    Anonym (ung mamma) skrev 2012-09-06 19:08:16 följande:
    Okej :) ramsor och sådant då också kanske som Januari sången? du vet mars, april har knopp i håret? :)

Känns inte som du ska lära ungen när du tror ljuda ord är samma sak som sång vers och ramsor. Låt ungen var ös för du kan öva hur mycket som helst men har inte ungen knäckt läskoden så händer inget annat en att ungen blir nervös och kan känna olust
  • Labolina70

Min son lärde sig att läsa när han var 3 1/2 år, av sig själv. Visst läste vi böcker och så, men han var helt fixerad vid siffror och bokstäver! 
    Han hade kylskåpsmagneter som han satte ihop korta ord med. Folk som inte kände honom var lätt chockade!Glad

Jag tror det handlar mest om barnets intresse, inte nåt man kan lära dem kanske förrän de är mogna. Förstår inte riktigt grejen heller med att försöka lära sin 4-åring att läsa, de hinner nog. 

• pigglet

Rimma.
    Lyssna på hur ord låter.  Vad låter först i "sol"?  Här "tåg" ett långt eller kort ord?

Sedan bara att låta barnet ha tillgång till bokstäver. Kylskåpsmagneter, pussel, spel. Skriva bokstäver med kaviar. Skriva inköpslistan tillsammans, så förstår barnet att bokstäver är något man använder - det finns ett syfte med dem. 

Alla mina barn har varit tidiga med att börja läsa och skriva, vid ca 4 år. Vi har inte tränat något alls, men haft en språklig miljö, eller vad man säger. Texter och bokstäver har funnits naturligt i vardagen hela tiden och de har varit väldigt nyfikna på dem och sett dem överallt. "Titta mamma - fåglarna flyger i V!" "Titta - när solen kommer in ser det ut som ett L!" "Titta - den där grenen är som ett L!" 

För övrigt finns det flera sätt att lära sig läsa. Att ljuda ihop orden är ett. Andra lär sig genom att se ordet som en helhet och känna igen det, sk ordbilder. Detta kan man öva tidigt, redan med 2-åringar.
    (Ts: boktips till dig.
        Lindö, Rigmor (2009) Det tidiga språkbadet. Studentlitteratur.
    Söderbergh, Ragnhild (1988) Barnets tidiga språkutveckling. Liber)

• Tygtiiger

Det går inte att lära en fyraåring läsa - men du kan underlätta för henne att lära sig själv! Jag hade också ett barn som älskade böcker (jaja, HAR - men nu är han sju och läser som en tonåring) och han lärde sig själv i frustration när han var runt fem.

ABC-böcker - abc sa lilla T var vår favorit. 
    Fem Myror dataspelet
    Läs mycket! Rim skärper känslan för språkljud, det är bra. Sjung!
    Bamse och andra serietidningar - det hjälpte vår son mycket med att få ihop ord och handling. Lättläst. Man kan räkna ut vad som händer även om man inte förstår allt. 

Om hon gillar att skriva finns ju böcker med whiteboardpennor som man kan skriva i - alltså fylla i ord mekaniskt och sedan sudda. Det gillar pyssliga fyraåringar.        

Vi läser så mycket här hemma så det har blivit naturligt att barnen också vill läsa hela tiden. Nu har vi en sextonmånaders som jagar oss med pekböcker istället...   

Krupke, we've got problems of our own!
  • Astarte

Tyvärr finns det forskning som visar på att det enbart är skadligt för barns framtida språkutveckling att de lär sig läsa före sju års ålder. De får sämre språkkänsla och språkförmåga som äldre än barn som var senare med att läsa. Så vänta gärna så länge som möjligt med att lära barnet läsa.

De hade ett repotage om det här i "Språket" på P1, det kanske ligger kvar om du vill lyssna.  

• pigglet
    Astarte skrev 2012-09-06 21:27:39 följande:
    Tyvärr finns det forskning som visar på att det enbart är skadligt för barns framtida språkutveckling att de lär sig läsa före sju års ålder. De får sämre språkkänsla och språkförmåga som äldre än barn som var senare med att läsa. Så vänta gärna så länge som möjligt med att lära barnet läsa.

De hade ett repotage om det här i "Språket" på P1, det kanske ligger kvar om du vill lyssna.  

Waldorf-pedagogik, visst?
    Själv tänker jag att det där är ett ypperligt bevis på att man kan bevisa vad som helst med forskning. 

• Astarte
    pigglet skrev 2012-09-06 21:35:50 följande:

Waldorf-pedagogik, visst?
    Själv tänker jag att det där är ett ypperligt bevis på att man kan bevisa vad som helst med forskning. 

Inte alls. Avsittet baserades på en ny, svensk avhandling om barns språkkunskaper, men de hänvisade även till annan forskning. Att Steiner en gång hävdade samma sak har knappast med saken att göra. Rent sammanträffande.
  • BookLady

TS - skaffa ABC-böcker och läs högt, köp ett par bokstavspussel, finns massa olika, och köp en uppsättning magnetbokstäver. Det var vad vi hade till vår dotter och hon lärde sig läsa i 3-årsåldern. Inte flytande förstås, men hon har knäckt läskoden och kan läsa långa ord. Vi har inte drillat henne eller så utan bara presenterat materialet tillsammans med andra leksaker och böcker.

Nu övar jag på att skriva siffror och bokstäver med min dotter, vi "leker skola" med lek-och-lär böcker som jag har köpt, hon tycker det är jättekul.

Tygtiiger - vad är det för böcker med whiteboard där man kan sudda? Har du någon länk? Aldrig sett såna, låter som något min dotter skulle älska.

Astarte - inte en chans att jag tror på den forskningen. Måste vara dåligt utförd eller något annat fel. I själva verket tror jag att det är precis tvärtom. Ett barn som läser tidigt och mycket får ett bättre språk, det säger sig självt.

Svar på tråden Hur lär jag min 4 åring att läsa på bästa sätt?