• Anonym (frida)

Ingen mjölk till levaxin, hepp!? Älskar mjölk =( Går inte ens ost tilll?!

hej

jag har en underaktiv sköldkörtel fick jag veta för över en vecka sedan, går nu på levaxin minsta dosen sedan 1 vecka tillbaka, det ända jag har märkt hittentills är ett bättre jämnare humör = skönt

Nu undrar jag lite här.. Det står att man absolut inte får ta mjölk till levaxintabletten, alltså undrar jag nu, får jag då inte ta en ostmacka till levaxinet då heller?? Eller det är kanske inte samma sak eller vad säger ni ?

• Svar på tråden Ingen mjölk till levaxin, hepp!? Älskar mjölk =( Går inte ens ost tilll?!
  • Anonym (Wildrat)

Nej inga mjölkprodukter alls. Inte heller kalciumtabletter eller multivitamintabletter med kalcium eller magnesium. Det behöver gå några timmar mellan Levaxinet och nåt med kalcium.

Anledningen är att kalcium tillsammans med nåt i Levaxinet bildar en olöslig förening som kroppen inte kan använda. Du skiter alltså då ut medicinen istället för att den används i din kropp.  

• missen73

Varför inte bara ta lite vatten o svälja ner den med ??

• Anonym (frida)
    Anonym (Wildrat) skrev 2012-09-07 13:01:22 följande:
    Nej inga mjölkprodukter alls. Inte heller kalciumtabletter eller multivitamintabletter med kalcium eller magnesium. Det behöver gå några timmar mellan Levaxinet och nåt med kalcium.

Anledningen är att kalcium tillsammans med nåt i Levaxinet bildar en olöslig förening som kroppen inte kan använda. Du skiter alltså då ut medicinen istället för att den används i din kropp.  
    okej så du menar alltså att jag måste strunta i osten också som pålägg på mackan ? är det kalcium i ost?
    ja det kanske det är... jaja, får bli honung på mackan istället... mmhm 
  • missen73

Jag blev tillsagd att ta den på kvällen med vatten o sen kan man äta o dricka som vanligt på dagarna

• Fia 28

Kanske du kan ändra tidpunkt när du tar tabletten om du prånt vill äta ost och mjölk till frukost.

• Anonym

Va?Nä,men en halvtimme efter du tagit tabletten får du ju dricka mjölk och äta ost hur mycket du vill.

• Anonym (frida)
    Pimpinellan skrev 2012-09-07 13:03:15 följande:
    Ta den på kvällen innan du lägger dig med bara vatten till-det gör jag.
    Jo..fast nu har jag vant kroppen och ta den kl 12.00 varje dag typ.. Kan man bara ändra sådär? 
    Nja, vågar nog inte det nu.... Jag tar tabletten med apelsinjuice, hört det blir bättre upptag med C-vitamin.

Ska på återkontroll om 3 veckor hos läkaren, så får vi se om 25mg dosen hjälpt eller om jag behöver ytterligare mer =/
  • Pimpinellan
    Anonym (frida) skrev 2012-09-07 13:06:09 följande:
    Jo..fast nu har jag vant kroppen och ta den kl 12.00 varje dag typ.. Kan man bara ändra sådär? 
    Nja, vågar nog inte det nu.... Jag tar tabletten med apelsinjuice, hört det blir bättre upptag med C-vitamin.

Ska på återkontroll om 3 veckor hos läkaren, så får vi se om 25mg dosen hjälpt eller om jag behöver ytterligare mer =/

Det är klart man kan ändra! Med dina låga dos händer ingenting om du så avstår en hel dag vilket man ju gör före provtagning så att vänta till kvällen en dag för att sen bara ta på kvällen därefter är ju lugnt.. Många gånger får man höjd dos efter första kollen,läkare brukar börja lågt för att se om det ev. hjälper.
  • Teodora

När jag började med levaxin för ca ett år sen fick jag förklarat för mig att mjölkprodukter gör att kroppen sämre tar upp medicinen. Men ville man ta medicinen på tex morgonen och alltid äter yoghurt till frukost, så se till att alltid göra det, för då blir det en jämn upptagning.
    Eller så kan du göra som jag gör, ta medicinen innan tandborstningen på kvällen, så slipper man fundera på vad man äter och för mig har det alltid gått några timmar mellan senast jag åt och sänggående :)
    Lycka till och hoppas du mår bättre snart.

Svar på tråden Ingen mjölk till levaxin, hepp!? Älskar mjölk =( Går inte ens ost tilll?!