• Anonym (frida)

Ingen mjölk till levaxin, hepp!? Älskar mjölk =( Går inte ens ost tilll?!

hej

jag har en underaktiv sköldkörtel fick jag veta för över en vecka sedan, går nu på levaxin minsta dosen sedan 1 vecka tillbaka, det ända jag har märkt hittentills är ett bättre jämnare humör = skönt

Nu undrar jag lite här.. Det står att man absolut inte får ta mjölk till levaxintabletten, alltså undrar jag nu, får jag då inte ta en ostmacka till levaxinet då heller?? Eller det är kanske inte samma sak eller vad säger ni ?

• Svar på tråden Ingen mjölk till levaxin, hepp!? Älskar mjölk =( Går inte ens ost tilll?!
  • Anonym (frida)
    Pimpinellan skrev 2012-09-07 13:12:53 följande:

Det är klart man kan ändra! Med dina låga dos händer ingenting om du så avstår en hel dag vilket man ju gör före provtagning så att vänta till kvällen en dag för att sen bara ta på kvällen därefter är ju lugnt.. Många gånger får man höjd dos efter första kollen,läkare brukar börja lågt för att se om det ev. hjälper.
    Ja jag ska nog testa det faktiskt, och ta tabletten innan jag lägger mig... 
    Men hon på apoteket som gav mig levaxinet enligt läkarordern, sa " tabletten tar du varje dag antingen till frukost eller till middagen, och du ska undvika mjölk i samband med intaget" så tänkte inget annat alternativ ju..

Men du, jag har ju lite smör på mina mackor, tar tabletten i samband jag äter dom, är smöret okej?
    Det har dom ju inte sagt ngt om ?

Jag har ju märkt en liiiiten effekt av tabletten med mitt humör så den verkar ju ha hjälpt även om jag tagit smör på mackorna.. 
  • missen73

Men frukost eller middag är ju inte på lunchen ? Tar du den till middag så är det ju lugnt om du inte dricker mjölk till maten ! En halvtimme efter får du ju äta o dricka vad du vill

• soffliggaren

Sköljer ner min tablett med kaffe med mjölk varje morgon. Inga problem och har gjort så i flera år. Har även ätit ost macka direkt efter.

• Snösparv

Har faktiskt inte hört detta. Jag har ätit levaxin i många år, tar dem alltid på morgonen. Ibland innan frukost och ibland efter, blir ofta mjölkprodukter till frukost.

Äter järn som gravid och då ska det gå 2 timmar emellan, kanske gäller samma sak där egentligen?

• Anonym (Wildrat)

Så här står det i fass: "Kalciumprodukter eller läkemedel mot halsbränna eller sura uppstötningar (antacida)och Levaxin bör tas med några timmars mellanrum."

Det är alltså rekommendation från tillverkaren som Apoteken bör informera om men som de ofta missar.

• Anonym (Ssk)
    soffliggaren skrev 2012-09-07 14:47:10 följande:
    Sköljer ner min tablett med kaffe med mjölk varje morgon. Inga problem och har gjort så i flera år. Har även ätit ost macka direkt efter.
    Inga problem du märker av men det finns nog en risk att du antingen har en högre dos än du behöver eller inte tillgodogör dig tillräckligt av medicinen.
  • Sixxty
    soffliggaren skrev 2012-09-07 15:58:50 följande:
    Mina värden är bra. Kontrolleras 1-2  gånger om året.
    Det ifrågasätter jag inte. Men faktum är att mjölk minskar upptaget och man om man dricker det med tabletten riskerar att äta för hög dos eller att få i sig för lite läkemedel.
  • soffliggaren

Men då tänker jag som så här. Lite mjölk i kaffet skadar nog inte men att dricka ett glas mjölk hämmar nog tabletten. Vad gör två ostskivor på mackan ? Hade ts ätit en hel ost så hade jag reagerat.
    Sen kanske det gör skillnad på laktosfri mjölk än riktig ?

Ts gör som dom andra säger. Ta ett glas vatten på kvällen.

• madeleinesophie

Jag står på en dos på 100.. Nu som gravid 175!! Har aldrig brytt mig om när eller hur jag äter medicinen.. Jag äter ost på morgonen. Å ibland mjölk eller yoghurt! Ingen läkare har påpekat för mig att de är såå viktigt!

• Anonym

Störst problem uppstår om mjölkintaget skiljer sig mycket från dag till dag. Då får man ett ojämt upptag av Levaxinet. Om man alltid äter ungefär lika mycket mjölkprodkter vid tidpunkter då man tar sitt Levaxin ställs ju dosen per automatik in på att en del av Levaxinet inte tas upp pga mjölken.

• Sixxty
    madeleinesophie skrev 2012-09-07 21:08:12 följande:
    Jag står på en dos på 100.. Nu som gravid 175!! Har aldrig brytt mig om när eller hur jag äter medicinen.. Jag äter ost på morgonen. Å ibland mjölk eller yoghurt! Ingen läkare har påpekat för mig att de är såå viktigt!
    Läs bipackssedeln. Om du inte tar medicinen med mjölk kanske du skulle kunna sänka doserna istället. Det handlar inte om att det är farligt (förutom att du riskerar att bli underbehandlad alt överdoserar om du slutar dricka mjölk) utan om att kroppen inte kan ta upp Levaxinet på ett optimalt sätt och man behöver högre doser i onödan.
  • MammaAngie

Men va!?.. Jag äter levaxin.. Och detta har jag aldrig blivit informerad om. (Kansks borde läst bibackssedeln i för sig)

Svar på tråden Ingen mjölk till levaxin, hepp!? Älskar mjölk =( Går inte ens ost tilll?!