• plum

Vad för uttryck stör ni er på?

Det värsta jag vet är när folk säger hörru du.....
    Eller när folk avslutar sina meningar med om man så säger... eller om man säger så.....

Har en tonårsdotter som alltid upprepar det sista man frågar.

Exempel
    Fråga: vill du ha sylt till pannkakorna,
    Svar: vaddå jag...
    Svar tillbaka: Nä din kusin...

• Svar på tråden Vad för uttryck stör ni er på?
  • churton

Det kryper i ryggslutet på mig när folk säger "ju...ju" istället för "ju....desto" tex: Ju mer tulpaner vi säljer, desto mer... Eftersom säkert 30% av alla människor säger så får jag rysningar OFTA

Sen ler jag alltid lite åt när folk säger "det ska börjas i tid" istället för "det ska böjas i tid". Men inser att betydelsen av att böja något (trä antar jag att man syftar på) har gått förlorad för de flesta.

• Jojo77

hanses istället för hans låter så fult

• Danbala

"Vad för uttryck ..." fick det att klia i mina språkögon, men jag "överlever" det uttrycket brukat i talspråk.

• Jojo77

Danbala: tänkte med på det....

• lilaki

Min favorit;
    I debattrådar här på FL angående rökning är det förvånansvärt många rökare som skriver "rökat" när de menar "rökt".
    Exempel: Jag har rökat i tjugo år nu.
    Eller vanligare (eller elakare av mig): Ja har rökat i tjuge år.
    gaaaaaahhh!
    Eftersom jag tycker rökning är en fullständigt obegripligt korkad vana spär detta bara på mina fördomar..

• Jojo77

ja just det rökat....det satt jag och retade mig på senast igår här på fl

• Annikamed2barn

Det värsta jag vet är när ungdomar i USA eller andra engelskspråkiga länder avslutar ALLA sina meningar med "You know what I´m saying"

• anilova

jag stör mig på "and whatnot". Det känns som att alla mina kursare avslutar varenda mening på det sättet. Kanske är det bara att jag inte riktigt förstår vad de menar.

• MBP

"dra alla över en kant" det heter "dra alla över en kam"

Svar på tråden Vad för uttryck stör ni er på?