• plum

Vad för uttryck stör ni er på?

Det värsta jag vet är när folk säger hörru du.....
    Eller när folk avslutar sina meningar med om man så säger... eller om man säger så.....

Har en tonårsdotter som alltid upprepar det sista man frågar.

Exempel
    Fråga: vill du ha sylt till pannkakorna,
    Svar: vaddå jag...
    Svar tillbaka: Nä din kusin...

• Svar på tråden Vad för uttryck stör ni er på?
  • fusilli

Råttan RUt: Varför stör du dig på det?

• Laire

Ja jag fattar inte vart tjejen fått dialekten ifrån, hon har bott hela livet i Sundsvall har jag för mig, och jag har inte hört några som pratar så. Fast hon är jäkligt konstig hela hon... *long story*

• Laire

Jag kan förstå "kärleksbarn", alla kändisar proklamerar varannan vecka att nu ska de få sitt kärleksbarn, sedan skiljer de sig några år senare. Och ibland har de barn på varsitt håll som tydligen inte är lika bra - är inte alla barn kärleksbarn?

• Koalan

Det är faktiskt nästan lättare att störa sig på skrift än tal :) För de flesta talar nog ganska normalt ändå.

Jag stör mig mycket på (måste jag erkänna, skäms på mig - jag vet) när man tex debatterar i en tråd som handlar om någon 14 eller 15 åring som proklamerar att hon bestäääämt ska skaffa barn, trots skola och allt så 'planerar de barn' (de = hon och killen på 15 i NIKE-keps).

När man debatterar med denna person eller dessa personer (det har varit ett X antal från den dagen jag blivit medlem här) så märker man att hon knappt kan skriva, utan skriver väldigt 'fjortis' - ungefär såhär:

men vem faaaaaaaaan e du som kan komma o klannka ner på oss va???? vi skafar väll barn om VI ivll,vi får ändå 2000Kr tillsammans i barnbidrag!!!!!!!!!11111111

Det känns som om hon borde gå lite till i skolan och lära sig stava först, och kanske planera lite bättre innan hon slänger fram någon tråd där hon vill ha folks åsikter om att planera barn som en fjortonåring.

Och ja innan dyslektiker hoppar på mig - jag VET att det finns en del dyslektiker här, men jag ser MÅNGA sådana här inlägg (inte bara av fjortonåringar, men av många andra med) och att jag inte tror att alla sådana här inlägg är från dyslektiker!

• Koalan

Oj nu ser jag att mitt inlägg kan missuppfattas! Jag menar självklart inte att man måste stava perfekt för att kunna planera barn, utan bara att man uppfattas på ett visst sätt om man skriver som jag gav i exemplet ovan i en sådan situation!

• Råttan Rut

fusili:

Jag vet inte riktigt, tycker nog att ordet låter krystat. Som Sundsvallstjej skrev ovan så är väl alla barn kärleksbarn (förhoppningsvis). Det låter väl töntigt helt enkelt.

Men detta är min åsikt, inget för de som använder ordet att ta illa upp för.

• CarinaB

Jag blir galen av fok som säger "förstår du?" efter varje mening.

• Koalan

'Kärleksbarn' låter väldigt 'Linda Rosin' - ett kärleksbarn för varje kärlek ;) (sen blir det ju abortbarn, men det är en annan historia)

• Råttan Rut

Koalan, jag ser framför mig följande rubrik:

"Linda och Fadde väntar äntligen sitt kärleksbarn - 'Jag är så himla lycklig' säger Linda då Expressen träffar henne i nya villan i Enskede utanför Stockholm."

Svar på tråden Vad för uttryck stör ni er på?