• FloPow

Tredje missfallet...

Jag är trött och ledsen... Jag är avundsjuk på andra mammor och jag är besviken på mig själv... Och arg! Igår fick jag mitt tredje missfall... Jag fattar inte vad jag gör för fel... Jag tittar på andra mammor i min omgivning och de får barn på första försöket och utan missfall. Men jag.. Först förlorar jag min son när han var 4 månader gammal... sen får jag tre missfall på raken. Hela mitt liv har jag kämpat, jag har varit tvungen till att växa upp väldigt snabbt pga problem i familjen. Jag trodde att det skulle bli lättare när jag blev vuxen. Jag tittar omkring och ser mina vänner få barn. Jag ser lyckan i deras ögon och jag önskar så mycket att det vore jag. Jag är genuint glad för deras skull, men kan inte låta bli att undra när det ska bli min tur? Jag som så gärna vill bli mamma kan inte behålla mina barn.. Jag vet inte om jag orkar kämpa mer! Jag är så trött på allt, börjar tro att det inte är meningen att jag ska få ha mina barn. Dom bara dör...

Jag vet att jag inte är den enda som får upprepande missfall, men jag KÄNNER mig totalt ensam. Min sambo visar inget, han är som en sten. Jag själv har blivit helt avtrubbad. Jag vet inte vad jag ska känna längre. Jag orkar inte mer... 

• Svar på tråden Tredje missfallet...
  • Sthlm27

Ta en dag i taget, det du varit med om är fruktansvärt. Sörj det som hänt, Men försök att se framåt (fast det är svårt). Någon dag är det din tur!

• che71

Kram till dig.
    Va mycket jobbigt du har gått igenom.
    Det tar tid att sörja o ta nu hand om dig o kanske ni kan få hjälp av en kurator?
    Ni behöver prata om allt det jobbiga.

• Underbaraprinsar

Jag vet att man känner sig ensam men du är absolut inte ensam. Flera av dina vänner har förmodligen fått missfall fast det inte är något man talar om.
    Jag har 3 missfall bakom denna graviditeten och det var inget vi pratade om med någon. För det första ville vi inte säga att vi aktivt försökte få nr 3 sen är jag en person som inte VILL älta mina problem med andra. Jag pratar inte om saker, och jag är säker på att det måste finnas fler som mig Så bara för att folk ser ut att få barn utan problem så behöver det absolut inte vara så.
    Nya rönen är ju lite tröstande, kvinnor med många missfall har förmodligen inget problem med fertiliteten, tvärtom. Man är så fertil och har en såpass gynnsam livmoder att ALLA embryon fäster och börjar växa, Även de som normalt inte är livsdugliga.
    Kämpa på, det är det enda jag kan säga. Ligger här i v34 med en fullkomligt galen bebis i magen :) Jag hade bestämt mig för att inte försöka mer efter missfall nr 3 utan nöja mig med mina två guldklimpar. Men jag blev gravid direkt efter sista missfallet och inte haft några komplikationer alls.

Kram till dig. Du är INTE ensam. Och man FÅR sörja, precis så länge som känns bra...

• Annica P

Beklagar FloPow! Man undrar varför vissa ska drabbas av så mycket. Men du är absolut inte ensam. Jag har haft Familjeliv som min räddningsplanka under tre år. Under dessa år har det absoluta flertalet av dem jag följt faktiskt lyckats att få barn trots upprepade missfall. Det är hoppingivande! Men det kräver att man orkar fortsätta och vid behov stångas med sjukvården (som sällan är särskilt hjälpsam).

I fyra år och med 5 missfall (MA) som resultat försökte vi få barn nr två (ja, jag vet att jag ändå är lyckligt lottad som fick ettan utan problem). Nu har vi en dotter på en vecka. Graviditet 1 och 7 gick bra. Jag har provat mängder av mediciner under tiden, men sista gången enbart naturläkemedel. Problemet är att det finns så många möjliga orsaker till missfall.

Jag hoppas verkligen att du kommer igenom den jobbiga tiden nu och hittar ditt sätt att hantera det hela. Att prata med någon professionell, vänner eller söka olyckssystrar på nätet för stöd är alla bra sätt enligt mig. Några länkar som hjälpt mig: www.familjeliv.se/Forum-11-261/m51510686.html (mycket info och många exempel på folk som lyckats och hur i behandlingstråd nr 9) och systertrådarna www.familjeliv.se/Forum-7-137/m54394166.html och www.familjeliv.se/Forum-7-137/m63748273.html.

Massor av kramar och stort lycka till! 

Svar på tråden Tredje missfallet...