• u77

    "Det va inte meningen att du skulle bli ledsen"

    Min mamma har efter mina två graviditeter påpekat gång på gång:
    * att hon tycker min mage ser svullen ut
    * hon undrar om jag är gravid
    * "det är bara att göra situps så försvinner magen" 
    * det kan inte va kul att ha en sån mage när man är så ung?"

    När jag svarar på tal och säger att jag har delade magmuskler samt att jag fått stora barn, den sista vägde ca 4700 gram, så säger hon bara:

    "ja men du va ju också stor och jag fick inte en sån där mage?"  (vägde strax över 4 kg)

    När ska hon fatta att jag är inte hon? att vi är alla skapta olika?

    Häromdagen så sa hon det jag skrev i överskriften...

    Vad svarar man på det? "nä jag blir glad när du säger så?" 

    Åhhh mammor!!!!
     

  • Svar på tråden "Det va inte meningen att du skulle bli ledsen"
  • Helle333
    u77 skrev 2012-09-07 19:38:43 följande:
    Min mamma har efter mina två graviditeter påpekat gång på gång:
    * att hon tycker min mage ser svullen ut
    * hon undrar om jag är gravid
    * "det är bara att göra situps så försvinner magen" 
    * det kan inte va kul att ha en sån mage när man är så ung?"

    När jag svarar på tal och säger att jag har delade magmuskler samt att jag fått stora barn, den sista vägde ca 4700 gram, så säger hon bara:

    "ja men du va ju också stor och jag fick inte en sån där mage?"  (vägde strax över 4 kg)

    När ska hon fatta att jag är inte hon? att vi är alla skapta olika?

    Häromdagen så sa hon det jag skrev i överskriften...

    Vad svarar man på det? "nä jag blir glad när du säger så?" 

    Åhhh mammor!!!!
     
    Man kan träna magmusklerna så de går ihop igen men du får INTE göra situps. Det gör det bara värre. Träna plankan och båten och hjälper inte det så gå till läkare. Man kan få en remiss att gå till en "skönhetsklinik" och genom operation sy ihop magmsuklerna så de sitter ihop igen.
    Helt klart är alla skapta olika!   
  • u77
    Helle333 skrev 2012-09-07 19:41:21 följande:
    Man kan träna magmusklerna så de går ihop igen men du får INTE göra situps. Det gör det bara värre. Träna plankan och båten och hjälper inte det så gå till läkare. Man kan få en remiss att gå till en "skönhetsklinik" och genom operation sy ihop magmsuklerna så de sitter ihop igen.
    Helt klart är alla skapta olika!   
    Ja att man kan betala för en skönhetsoperation, som för övrigt kostar 50000:-, vet jag men inget jag varken har råd eller lust att slösa pengar på.
    För inte kan man få det betalt av landstinget?

    Vet även att stups är ett big no-no .

    Men nu är jag korkad kanske, men vad är båten och plankan? 

    För övrigt så har jag minskat i omfång betydligt, något min mamma inte ser, + att jag inte vantrivs med magen själv.
  • aysn

    Det är ju din mamma som är problemet, inte magen. Du säger att du inte vantrivs med magen själv. Kan du påpeka det för henne samt säga att det sårar dig när hon håller på så och att du inte vill höra sådana kommentarer mer?

  • Alisa
    u77 skrev 2012-09-07 19:47:18 följande:
    Ja att man kan betala för en skönhetsoperation, som för övrigt kostar 50000:-, vet jag men inget jag varken har råd eller lust att slösa pengar på.
    För inte kan man få det betalt av landstinget?

    Vet även att stups är ett big no-no .

    Men nu är jag korkad kanske, men vad är båten och plankan? 

    För övrigt så har jag minskat i omfång betydligt, något min mamma inte ser, + att jag inte vantrivs med magen själv.
    Det går inte att tysta henne genom att säga "Jag är nöjd såhär, jag vill inte att du kommenterar det mer"?
  • u77
    aysn skrev 2012-09-07 19:49:28 följande:

    Det är ju din mamma som är problemet, inte magen. Du säger att du inte vantrivs med magen själv. Kan du påpeka det för henne samt säga att det sårar dig när hon håller på så och att du inte vill höra sådana kommentarer mer?


    Alisa skrev 2012-09-07 19:49:58 följande:
    Det går inte att tysta henne genom att säga "Jag är nöjd såhär, jag vill inte att du kommenterar det mer"?
     Har av nån anledning grymt svårt att säga till min mamma ang detta. 

    Har sagt i början när hon började tjata, "det är inget jag lider av"...men hon fortsätter.

    Ska tillägga att hon lider av fetma, så hon har ju ingen perfekt mage själv så att säga.


  • Flisan79

    Jag reagerar mest på ditt sista "åhhhh mammor" typ som att det är något mammor brukar säga.

    Så är det inte. Min mamma skulle aldrig i sitt liv säga något sådant. Till någon!

  • Lajkie

    Egentligen kanske hon menar väl, tänkte mest på det hon sa om att det inte kan vara roligt med en sån mage. Kanske hon menar väl som sagt, men att det blir fel?

  • u77
    Flisan79 skrev 2012-09-07 19:59:28 följande:
    Jag reagerar mest på ditt sista "åhhhh mammor" typ som att det är något mammor brukar säga.

    Så är det inte. Min mamma skulle aldrig i sitt liv säga något sådant. Till någon!
    ne, jag vet innerst inne att det är inte många som kommenterar en sån här sak till någon.

    Min pappa har alltid gjort det, och nu har mamma börjat bli likadan, men bara till mig, för jag är väl "bara deras dotter" som ska tåla vad som helst tydligen?
  • u77
    Lajkie skrev 2012-09-07 20:01:57 följande:
    Egentligen kanske hon menar väl, tänkte mest på det hon sa om att det inte kan vara roligt med en sån mage. Kanske hon menar väl som sagt, men att det blir fel?
    ja hon kanske menar väl, men hon borde väl fatta att det är tröttsamt att höra?

    Tänk om jag skulle börja säga till henne:

    * det kan inte va lätt att vara så där tjock?
    * det måste va svårt att hitta kläder i din storlek?
    * det är bara att äta nyttigt och röra på dig så går du ner i vikt....

    SÅ okänslig skulle jag aldrig bli...hoppas jag...jag vill inte brås på mina föräldrar i detta läge... 
  • Miss Cee

    Tala om att den enda gången din mage är ett problem är när människor beter sig ouppfostrat och säger elaka saker om den. Och att eftersom hon är den enda som beter sig så illa så är ju problemet enkelt löst med att hon bara håller mun.


    Ordet
  • Veritaslux

    Du måste säga ifrån. Hon är helt enkelt lite trög som inte förstår hur hon sårar. Säg helt enkelt: "Jag blir ledsen när du kommenterar min mage. Hur skulle du känna om jag började kommentera din kropp på ett negativt sätt?". Om hon då återigen säger: "Men det var inte meningen att du skulle bli ledsen" svarar du: "Men det blev jag."


    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
Svar på tråden "Det va inte meningen att du skulle bli ledsen"