Inlägg från: happy in hell |Visa alla inlägg
  • happy in hell

Hur få mina två barn ( de är 8 månader respektive 27 månader) att somna utan hjälp?

Det är exakt 24 månader mellan våra så åldersskillnaden är lite större. Vi var väldigt ihärdiga med att vänja dem vid att somna för kvällen samtidigt. Även när lillflickan inte var riktigt redo för att somna tog jag eller andra mamman med henne in i barnens sovrum och lät henne snutta på vällingflaskan medan storebror somnade i sin säng (en stor som vi vuxna fick plats i). Jag tror nog att flickan hann bli cirka ett år innan det här faktiskt funkade på riktigt. Innan dess gällde det bara att storebror "trodde på det", dvs vi försökte hålla lillasyster så tyst som möjligt och samtidigt fokusera på storebror. Han ville gärna att man låg brevid honom, men krävde inget annat speciellt. Nu när de är 2 respektive 4 år somnar de på varsin sida om mig/andra mamman i en dubbelsäng som de har i sitt rum. Eftersom båda är vana vid den andras godnattljud stör de sällan varandra. Ibland kan det ju hända att de spelar upp varandra, men då får den busigaste gå ut. De ser detta som ett "straff", vilket i sig är väldigt rart tycker jag.

Svar på tråden Hur få mina två barn ( de är 8 månader respektive 27 månader) att somna utan hjälp?