Hur få mina två barn ( de är 8 månader respektive 27 månader) att somna utan hjälp?
Hej!
(långt inlägg)
Jag skulle väldigt gärna vilja ha era tips på hur (om??) jag kan få mina goa töser att somna utan hjälp!
Undrar också om det finns fler i samma/liknande situation som jag, där båda/alla barnen verkligen behövt hjälp med att somna...??
Eller är det bara jag som "skämt bort"/inte "orkat" ta tag i det o lärt dem somna själva..??
Det känns ofta som jag ägnar nästan hela dagen åt att få dessa två små människor att sova... Såå tjatigt o tröttsamt.
Lite bakgrund
"Stora" tjejen 2 år o 3 mån gammal:
Innan hon fick lillsyrran har hon på kvällarna (inför natten alltså) somnat själv i sin säng sedan hon var ca 6 mån.
Gjorde en variant av 5 min. metoden på henne då och det passade tydligen för henne. Efter ett par lite ledsna kvällar somnade hon fint utan gråt. Hon har sedan hon var i princip nyfödd varit väldigt lätt att "läsa" om när hon behövde sova, och väldigt regelbunden med sovtider, så det var lätt o få henne i säng i rätt tid, hon älskade tidigt sin napp o blir saligt lugn av den.
När lillasyster föddes började stora tjejen vägra somna själv (gråt o skrik från sängen så lillsyrran ej kunde somna/somna om) o jag kunde inte gå o lägga lillan utan att stora fick raseriutbrott (troligen av svart7ka)...
Så nu har vi backat på det här med att somna själv på kvällen, hon får somna hand i hand med pappa som då ligger i extrasäng brevid hennes spjälsäng..
Sova middag har hon aldrig gjort utan hjälp... Om hon somnar i sin säng får man ligga brevid o hålla handen (detta har dock inte funkat på ett par/några månader), köra henne i bilen, eller i vagnen o hålla handen samtidigt(!),,, Ja, det är ingen enkel sak som ni förstår... Å det kan ta vad som känns som en eeevighet att få henne att somna i vagnen, hon vill ur o gå, hon ligger o leker med sufletten osv osv.... Hålla handen o pilla på mina fingrar är hennes "gå-ner-i-varv-grej" som hon älskar o blir helt mosig av, så att neka henne detta gör henne såå förbannad. Det gör alltså att jag anar att jag skulle behöva köra vagnen 25 km till om hon ska somna utan hand... : (
Lilla tjejen 8 mån:
en riktig tutte-älskare som inte tar napp... Ammar sig fortf till sömns på kvällarna i vår stora säng, sover 10/20/40 minuter, i bästa fall 2 timmar (sällan) innan hon vill tuttas igen för o somna om. Hon vaknar inte ledsen utan gnyr tills hon får tutten.. Har testat att vänta med att gå in till henne i fall det endast är "sovljud" men då ligger hon istället med vidöppna ögon o är klarvaken om jag dröjer mer än några sekunder tills jag kommer.... Sen har hon fri tillgång till tutte genom hela natten, en förmån hon utnyttjar till max.... sova med tutte i munnen är det bästa som finns, hon äter inte så mkt men tutten ska vara i munnen!
Lillan är, eller iaf har varit, mkt svårare att "läsa" av när hon är god-natt-trött på kvällen. Har blivit bättre nu o mer regelbunden i tid, men hon är fortf oregelbunden på dagarna o sover mellan 2-4 ggr/dag... Somnar på dagarna ganska snabbt i vagnen med lite gung..
Tänk om de här små goa människorna bara kunde gå o lägga sig i varsin säng/vagn o somna när de är trötta...
Så den utmattade mamman slapp slå knut på sig själv varje dag genom att hjälpa dem att somna samtidigt och/eller på olika tider för att den ena är nyvaken när den andra ska sova...
Jag blir snart galen på detta o vill gärna få till en förändring....! Snälla ge mig era tips!
Finns det fler som känner igen sig i detta?
...eller är det bara att gilla läget o härda ut tills de blir större o stora tösen slutar sova middag...
Stort tack på förhand!!