• Bambusa

Hur få mina två barn ( de är 8 månader respektive 27 månader) att somna utan hjälp?

just vid middagssömnen skulle ja provat att sitta ner och låta stora tjejjen pilla med din hand, medans du gungar vagnen med lillan tills hon somnar.. 

kan du inte amma lilla medans stora ska somna för kvällen? kanske i sjal? samsover du inte redan så prova.. de är kanon att kunna sova vidare fast man ammar.. men bara att sova i samma rum som bebis är ju så mkt lättare..   

medans våran va liten somna hon  när hon ammade, sen la ja henne i vagnen eller i soffan tills ja va redo att gå och sova, då tog ja med henne, för ville ändå amma henne innan, så ja slapp vakna så tätt inpå somnandet -oftast av tokspända bröst som ville tömmas, för dottern va väldigt mkt för att sova som bebis.. blir 4 år nu och sover 11-13timmar/natt... slutade sova middag runt 3år, men sover ibland en skvätt om hon är väldigt trött, tex i bilen..

• Bambusa

när jag skulle lära dottern sona utan att jag låg bredvid i 1-2timar så ville jai nte att hon skulle behöva grina, men ja utgicjk ifrån nån sån metod men gjorde på mitt sätt..  nr vi gick in i sovrummet var de redan mörkt, ja viskade så fort vi kom innanför dörren, -inget prat alls i sovrumet!  kramades och pussades viskade godnatt, la ner henne och strök henne över ryggen (hon valde att sova på mage runt 6mån..) och sa shhhhy lugnt och mjukt.. gick sakta ut.. börja hon gråta så gick ja in och sa shhhy och strök henne över ryggen tills hon lugnade sig.. - inget prat, och löft inte upp henne om hon lugnade sig av smek och shhhhy... var hon otröstlig tog ja upp henne och började om..  allt gjordes väldigt lugnt.. i början hann ja inte ut genom dörren, utan stannade med ryggen mot henne, stog stilla innan hon börja grina, och sa shhhhh.. tog de stegvis lixom..  på morgonen när hon vaknade fick hon sova med mig en stund till.. de gick iaf bra att ha henen i egen säng på natten -dock i vårt sovrum..

gjorde lika med ett "lånat" barn som sov här en natt varannan helg i 7mån och de funkade väldigt bra då med, men tog ju lite längre tid eftersom de var så lågnt mellan gångerna..

• Bambusa

glömde å skriva, att om hon låg och pratade gick ja in och gjorde lika som om hon gråtit.. men efter hon kommit in i rutinerna räckte de oftan med bara SSHHH ljudet i dörröppningen..  nu när hon snart fyller 4 så är de sama visa om hon vaknar på natten, men numera viskar vi lite till henne eftersom hon ibland behöver höra att de inte är nån fara,de va bara en dröm.. men hör ja att hon sover oroligt räcker de med sshhhh så brukar hon lugna sig och sova bättre sen..  men nån gång har hon haft typ nättskräck, då har de varit full panik skrik och då rusar ja till henne och tar upp henne så fort ja bara kan, men pratar lugnt och tyst.. säger ssshhh med..   vill att hon ska känna sig trygg och veta att mamma och pappa alltid är nära..  

Svar på tråden Hur få mina två barn ( de är 8 månader respektive 27 månader) att somna utan hjälp?