• Chickie

Hur få mina två barn ( de är 8 månader respektive 27 månader) att somna utan hjälp?

Hej! Min 2-åring somnar själv utan gråt i sin egen säng men det är efter flera månader av HÅRT arbete. Har använt en metod som heter Sleep Sense där barnen inte behöver gråta sig till sömns men det krävs lite mer jobb. Berättar gärna mer om du är intresserad :)

• Chickie
    stenbock85 skrev 2012-09-11 20:56:55 följande:
    Undrar vad sleep sense är? Förskökte googla men hittade bara massa på engelska som jag inte orkar läsa.
    Det är en metod där man successivt vänjer barnet vid att somna själv. Det är ingen CIO-metod utan man är hela tiden där för barnet och tröstar det, och känner av hur barnet klarar av det. Man "får" trösta hur mycket som helst, det viktigaste är att barnet får somna själv, utan hjälpmedel. Så blir barnet en trygg sovare och känner sig trygg i att kunna somna och somna om själv. Metoden funkar antagligen inte för alla, men är ett bra alternativ om man inte vill lämna barnet gråtandes men ändå vill ha en god natts sömn
  • Chickie
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-28 21:30:46 följande:
    All information vad gäller sleep sense säger rakt upp och ner att det är en CIO-metod. Vilken sleep sense tänker du på?

Metoden som den kanadensiska kvinnan Dana Obleman utvecklat.
  • Chickie

Såhär säger hon om gråten:

A little note about the "crying" question: Since people always ask me about whether my program involves "crying it out," I think it's something that deserves to be addressed here.

Crying is your child's way of protesting change, and you can expect that making changes to their sleep habits will result in some protest. That's why I'm always sure to tell parents that my program will most likely involve at least some amount of protest on the child's part.

Please understand that I will never ask you to leave your child to cry alone, nor will I ask you to ignore their cries. The reason that "The Sleep Sense Program" is so effective is that is allows you develop a plan that you feel comfortable with, based on what you know about your child.

• Chickie

Tycker det summerar rätt bra hur det funkade för oss. Vår dotter var lite arg för att hon inte fick hjälp att somna först men vande sig fort mha programmet att gott och tryggt somna själv. Otroligt stolt över min dotter och mkt tacksam för denna metod som gör att vi alla nu sover gott hela natten och är pigga och glada om dagarna. Priceless. Men som sagt förstår jag om metoden inte passar alla.

Svar på tråden Hur få mina två barn ( de är 8 månader respektive 27 månader) att somna utan hjälp?