• Anonym (hjälp)

Psykiska problem och studier

Jag är i 20- års åldern och har äntligen kommit på vad jag vill bli och med största sannorlikhet kommer jag in också. Så långt är allt bra. Till saken hör att jag aldrig har klarat av att jobba heltid, då jag har försökt har jag blivit deprimerad, börjar sova 10-12 timmar per dag och jag klarar inte av något annat än att jobba, inte träffa vänner, inte ha en fritid, ingenting. Det slutar alltid med att jag blir sjukskriven. Nu är frågan hur jag ska klara studierna. Hur har ni andra gjort? Jag har precis haft en depression med ångest, jag har också aspberger. Utbildningen är 5 1/2 år.

• Svar på tråden Psykiska problem och studier
  • icy

Går du på mediciner? Tycker att du ska ha regelbunden kontakt med psykolog under dina studier så du inte faller tillbaka.

• Anonym (hjälp)

Jag tar Cipralex (anti deppresiva) och det fungerar bra att jobba 70-75 % men jag har aldrig kunnat jobba heltid, tyvärr tror jag inte att en psykolog kan ändra på det. =/

• icy
    Anonym (hjälp) skrev 2012-09-08 00:47:27 följande:
    Jag tar Cipralex (anti deppresiva) och det fungerar bra att jobba 70-75 % men jag har aldrig kunnat jobba heltid, tyvärr tror jag inte att en psykolog kan ändra på det. =/
    Du behöver inte jobba mer än du klarar av, oavsett vilken anledning du har. Vissa blir lätt utbrända, vissa pallar bara inte =)

Menade mer att du ska ha en psykolog vid sidan om när du pluggar så det inte blir ''för mkt'' och någon du kan tala med och prata ut oså.

Hur mkt ska du studera?  
  • Anonym (hjälp)
    icy skrev 2012-09-08 00:49:33 följande:
    Du behöver inte jobba mer än du klarar av, oavsett vilken anledning du har. Vissa blir lätt utbrända, vissa pallar bara inte =)

Menade mer att du ska ha en psykolog vid sidan om när du pluggar så det inte blir ''för mkt'' och någon du kan tala med och prata ut oså.

Hur mkt ska du studera?  

Nej, men när jag jobbar kan jag klara mig på en 75 % :s lön. Jag kommer inte klara mig på 75 %av studiemedlet. Dessutom tror jag inte att man får plugga 75 % då det är ett färdigt program. Utbildningen är heltid 5 1/2 år. Men att ha en psykolog som man har regelbunden kontakt med är en bra idé. =) Ska kolla med studenthälsan hur det fungerar.
  • Anonym (Petra)

Grattis till utbildningen! Jag tror att det kommer att gå bra! Tror att de flesta upplever att det är mycket softare att plugga 100% än att jobba 100%.

Lycka till! Kram

• Anonym (hjälp)
    Anonym (Petra) skrev 2012-09-08 01:09:55 följande:
    Grattis till utbildningen! Jag tror att det kommer att gå bra! Tror att de flesta upplever att det är mycket softare att plugga 100% än att jobba 100%.

Lycka till! Kram

Tack! =) Det är en av de mest krävande utbildningar man kan gå, men vi får väl se. =)
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Petra) skrev 2012-09-08 01:09:55 följande:

Lycka till! Kram

Tack! =) Det är en av de mest krävande utbildningar man kan gå, men vi får väl se. =)
  • icy
    Anonym (hjälp) skrev 2012-09-08 01:19:23 följande:

Vad är det för utbildning? :)

Jag håller med om att det nog är enklare att plugga 100% än att jobba! :)

Det kommer nog gå jättebra för dig, önskar dig lycka till :) 
  • Anonym (hej)

kolla upp om du inte har rätt till anpassade studier eftersom du har ett funktionshinder, du kanske kan få lite mer tid på dig att klara av utbildningen om det inte funkar med 100% t.ex.

hoppas det går bra för dig!

• Anonym (hjälp)
    icy skrev 2012-09-08 01:29:16 följande:
    Vad är det för utbildning? :)

Jag håller med om att det nog är enklare att plugga 100% än att jobba! :)

Det kommer nog gå jättebra för dig, önskar dig lycka till :) 

Veterinär programmet. =) Vi får hoppas att det inte är allt för socialt bara.
Svar på tråden Psykiska problem och studier