Anonym skrev 2012-09-09 00:21:45 följande:
För att reda ut lite: TS menar att hen inte klarar sig på 75% av CSN-lån/bidraget. Det är den* ekonomiska situation TS bävar för. Fullt lån/bidrag ligger på 8000-något tror jag, ca 8500 kanske.. (googla den som orkar::)) Så nej, det är inte alls exakt det som alla studenter måste klara sig på.
TS - i och med Aspergers kanske just inlärningsbiten, den som förmodligen är det som orsakar dåligmående hos många av veterinärstudenterna, inte blir ett så stort problem för dig? Har du lättare än gemene man för att lära dig saker? Isåfall ska du kanske lyssna på det några andra här påpekat - heltidsstudier är för det allra mesta inte lika krävande som ett heltidsjobb. Du styr mer över dig själv också.
Du avfärdade (menar inte negativt, men kommer inte på bättre ord) någon ovan som menade att veterinäryrket är väldigt socialt krävande, med att du inte var så intresserad av att arbeta med.. vad det nu var, två vanliga yrken. Vad är det då du har tänkt dig arbeta inom? Finns det osociala arbetsplatser för veterinärer?
Om du är säker på att det är det här du vill göra, och att du kommer fixa en framtida arbetssituation, tycker jag du precis som du sagt, bör tala med CSN, kontakta studievägledaren för din utbildning och höra kring specialstöd som finns att få om man har en diagnos/ett varaktigt funktionshinder, men också omvärdera hur mycket pengar som nödvändigtvis måste gå åt under en månad. Det går att hitta billigt boende - det varierar från ort till ort hur lätt det är, men det går. Och det går att äta billigt. Man behöver* inte köpa så värst mycket prylar/kläder, och känner man inte något stort behov av att träffa en massa folk "sparar" man mången öl. Sen tycker jag att du, i samråd med studievägledning/extrastöd/CSN, ska försöka* plugga som de andra - börja på kursen, satsa på en delkurs i taget om det är möjligt, annars försök greppa allt, men känn efter om det är för svårt och säg det då. Ta så många poäng du kan per termin. Jag tror CSN ger dispens, och kan bevilja fler terminer lån, om man har särskilda skäl till varför man inte klarat sig på deras max antal terminer. Ditt lån/bidrag dras i alla fall inte in om du inte tar 100% av poängen per termin. Åter: googla exakta siffror, ty jag är en glömsk person. :)
Ja, jag skulle säga att jag har lättare för mig än de flesta, bara jag gick på de flesta lektionerna i skolan fick jag VG-MVG, jag behövde alltså inte plugga hemma alls. Fick 2.0 på högskoleprovet också. Kanske går det att plugga heltid, jag ska såklart försöka................Jag skrev att jag inte var så intresserad av att arbeta på ett djursjukhus eller veterinär mottagning. Som veterinär finns det många andra yrken, t.ex kan man vara länsveterinär, jobba på slakteri eller djurparker, jobba med bruksdjur (t.ex får, grisar och kor) och mycket mer. Jag vet inte exakt vad jag vill göra än, vi får se..............Jag har inga problem med att leva snålt. Men stanna upp en stund och tänk efter. Skulle du klara dig på 6000 kronor i månaden? Det är under existensminimum. Jag ska prata med CSN. Tack för tipsen! =)