• Anonym (hjälp)

Psykiska problem och studier

Jag är i 20- års åldern och har äntligen kommit på vad jag vill bli och med största sannorlikhet kommer jag in också. Så långt är allt bra. Till saken hör att jag aldrig har klarat av att jobba heltid, då jag har försökt har jag blivit deprimerad, börjar sova 10-12 timmar per dag och jag klarar inte av något annat än att jobba, inte träffa vänner, inte ha en fritid, ingenting. Det slutar alltid med att jag blir sjukskriven. Nu är frågan hur jag ska klara studierna. Hur har ni andra gjort? Jag har precis haft en depression med ångest, jag har också aspberger. Utbildningen är 5 1/2 år.

• Svar på tråden Psykiska problem och studier
  • Anonym (hjälp)
    MickeN1973 skrev 2012-09-08 20:39:06 följande:
    Har du varit i kontakt med skolan ang evt anpassad studiegång och hjälp under studierna?

internt.slu.se/sv/utbildning-forskning-foma/utbildning-pa-grund-och-avancerad-niva/studentstod-och-kontakter/funktionshinder/stodatgarder-svl/

Vilken sorts ersättning har du nu?  

Beroende på regler kan man fortsätta ha denna under studier.

Annars är det normala att denna stoppas och att man får CSN i stället  

Nu får jag ut lön från mitt arbete. =) Jag får alltså inte ut några ersätningar alls. Tack för länken, jag ska läsa den.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (NyVet) skrev 2012-09-08 20:52:17 följande:
    Inte av din problematik, men av veterinärprogrammet (dock innan den nya studieordningen). Jag blir lite orolig när jag läser din TS, jag vill absolut inte trycka ner dig - men vet du verkligen vad du ger dig in på? Jag hade väl inte det starkaste psyket innan utbildningen, och jag kan tyvärr säga att det försämrades rejält under tiden. Utbildningen innebär oerhört mycket press och krav och en omgivning full med prestationsmänniskor som eldar på varandras ångest om att inte räcka till. Mår man inte dåligt innan så lär man göra det under tiden. Veterinärstudenter är överrepresenterade på Studenthälsans mottagningar, och jag tror nästan de flesta har/får problem med det psykiska välbefinnandet.

Det här kanske inte alls var den typen av svar du ville ha, ber om ursäkt om det blev OT. Jag vet ju inte heller precis vad som får dig att må dåligt, det kanske är andra saker än det du kommer utsättas för på utbildningen. Jag skriver dock det här i all välmening, - om jag hade din problematik tror jag faktiskt inte jag hade tyckt det hade varit värt det...

Vad snällt att du delar med dig av dina erfarenhet. =) Jag tänker i alla fall försöka, jag har lätt för att lära mig.
  • Anonym (hjälp)
    MickeN1973 skrev 2012-09-08 21:25:53 följande:
    Vad har det med TS att göra? Nu handlar det väl om vilken ersättning TS ska ha under studierna, och med största sannorlikhet är det CSN 

Ja, men återigen, jag klarar mig inte på 6000 kronor i månaden.
  • MickeN1973
    Anonym (hjälp) skrev 2012-09-08 21:28:04 följande:

Har du tagit reda på fakta ang studierna?

Det är nämligen bättre än att sitta och fantisera ihop något.

Veterinär är ett heltidsstudie vilket innebär att man får csn för heltidstudier
    CSN kan pga funktionshinder nedsätta kravet på tagna poäng under terminen.
    Detta är en fråga du måste ta upp med CSN

• Anonym (hjälp)
    MickeN1973 skrev 2012-09-08 21:34:32 följande:
    Har du tagit reda på fakta ang studierna?

Det är nämligen bättre än att sitta och fantisera ihop något.

Veterinär är ett heltidsstudie vilket innebär att man får csn för heltidstudier

CSN kan pga funktionshinder nedsätta kravet på tagna poäng under terminen.

Detta är en fråga du måste ta upp med CSN

Jag vet att jag inte klarar av heltidsstudier. Ska jag inte plugga heltid får jag inte ut heltids studiemedel. Ska kolla med CSN.
  • Anonym
    Anonym (hjälp) skrev 2012-09-08 21:28:04 följande:

Du klarar dig inte på pengarna? Men hur tror du andra studenter bär sig åt?? Pengar växer som sagt inte på träd, och varje "man" får reda sig efter de resurser som finns. MATEMATIK enkelt uträknat. 
  • Anonym (asperger)

Jag är i samma situation som dig, jag har aspergers (stavas utan b btw) och har aldrig klarat av att arbeta heltid utan att bränna ut mig totalt, nu studerar jag heltid på universitet och det går jättebra.

Jag blir trött av sociala situationer men även fast jag studerar heltid känns det som ett halvtidsjobb, mycket av uppgifterna kan man ju göra själv i biblioteket eller hemma, föreläsningarna kräver ju inte så mycket interaktion utan man behöver bara sitta där och lyssna och anteckna. Grupparbetena är jobbiga ibland men det var värre i början, nu har jag hunnit lära mig vilka som är trevliga att arbeta med och vilka man ska undvika.

Man har även rätt till stöd och hjälp från skolan men jag har aldrig behövt det.

• Anonym

För att reda ut lite: TS menar att hen inte klarar sig på 75% av CSN-lån/bidraget. Det är den* ekonomiska situation TS bävar för. Fullt lån/bidrag ligger på 8000-något tror jag, ca 8500 kanske.. (googla den som orkar::)) Så nej, det är inte alls exakt det som alla studenter måste klara sig på.

TS - i och med Aspergers kanske just inlärningsbiten, den som förmodligen är det som orsakar dåligmående hos många av veterinärstudenterna, inte blir ett så stort problem för dig? Har du lättare än gemene man för att lära dig saker? Isåfall ska du kanske lyssna på det några andra här påpekat - heltidsstudier är för det allra mesta inte lika krävande som ett heltidsjobb. Du styr mer över dig själv också.

Du avfärdade (menar inte negativt, men kommer inte på bättre ord) någon ovan som menade att veterinäryrket är väldigt socialt krävande, med att du inte var så intresserad av att arbeta med.. vad det nu var, två vanliga yrken. Vad är det då du har tänkt dig arbeta inom? Finns det osociala arbetsplatser för veterinärer?

Om du är säker på att det är det här du vill göra, och att du kommer fixa en framtida arbetssituation, tycker jag du precis som du sagt, bör tala med CSN, kontakta studievägledaren för din utbildning och höra kring specialstöd som finns att få om man har en diagnos/ett varaktigt funktionshinder, men också omvärdera hur mycket pengar som nödvändigtvis måste gå åt under en månad. Det går att hitta billigt boende - det varierar från ort till ort hur lätt det är, men det går. Och det går att äta billigt. Man behöver* inte köpa så värst mycket prylar/kläder, och känner man inte något stort behov av att träffa en massa folk "sparar" man mången öl. Sen tycker jag att du, i samråd med studievägledning/extrastöd/CSN, ska försöka* plugga som de andra - börja på kursen, satsa på en delkurs i taget om det är möjligt, annars försök greppa allt, men känn efter om det är för svårt och säg det då. Ta så många poäng du kan per termin. Jag tror CSN ger dispens, och kan bevilja fler terminer lån, om man har särskilda skäl till varför man inte klarat sig på deras max antal terminer. Ditt lån/bidrag dras i alla fall inte in om du inte tar 100% av poängen per termin. Åter: googla exakta siffror, ty jag är en glömsk person. :)

• MickeN1973

Det finns en person som heter temple grandin hon är autist och jobbar med djur
    Hon är proffessor.

• Anonym (hjälp)
    Anonym skrev 2012-09-08 23:29:04 följande:
    Du klarar dig inte på pengarna? Men hur tror du andra studenter bär sig åt?? Pengar växer som sagt inte på träd, och varje "man" får reda sig efter de resurser som finns. MATEMATIK enkelt uträknat. 

Andra studenter pluggar heltid och får ut 9000 kronor. 6000 kronor är UNDER existensminimum. Skulle du klara dig på det?
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (asperger) skrev 2012-09-08 23:42:42 följande:
    Jag är i samma situation som dig, jag har aspergers (stavas utan b btw) och har aldrig klarat av att arbeta heltid utan att bränna ut mig totalt, nu studerar jag heltid på universitet och det går jättebra.

Jag blir trött av sociala situationer men även fast jag studerar heltid känns det som ett halvtidsjobb, mycket av uppgifterna kan man ju göra själv i biblioteket eller hemma, föreläsningarna kräver ju inte så mycket interaktion utan man behöver bara sitta där och lyssna och anteckna. Grupparbetena är jobbiga ibland men det var värre i början, nu har jag hunnit lära mig vilka som är trevliga att arbeta med och vilka man ska undvika.

Man har även rätt till stöd och hjälp från skolan men jag har aldrig behövt det.

Det låter ju jättebra. =) Då finns det kanske hopp för mig också.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym skrev 2012-09-09 00:21:45 följande:
    För att reda ut lite: TS menar att hen inte klarar sig på 75% av CSN-lån/bidraget. Det är den* ekonomiska situation TS bävar för. Fullt lån/bidrag ligger på 8000-något tror jag, ca 8500 kanske.. (googla den som orkar::)) Så nej, det är inte alls exakt det som alla studenter måste klara sig på.

TS - i och med Aspergers kanske just inlärningsbiten, den som förmodligen är det som orsakar dåligmående hos många av veterinärstudenterna, inte blir ett så stort problem för dig? Har du lättare än gemene man för att lära dig saker? Isåfall ska du kanske lyssna på det några andra här påpekat - heltidsstudier är för det allra mesta inte lika krävande som ett heltidsjobb. Du styr mer över dig själv också.

Du avfärdade (menar inte negativt, men kommer inte på bättre ord) någon ovan som menade att veterinäryrket är väldigt socialt krävande, med att du inte var så intresserad av att arbeta med.. vad det nu var, två vanliga yrken. Vad är det då du har tänkt dig arbeta inom? Finns det osociala arbetsplatser för veterinärer?

Om du är säker på att det är det här du vill göra, och att du kommer fixa en framtida arbetssituation, tycker jag du precis som du sagt, bör tala med CSN, kontakta studievägledaren för din utbildning och höra kring specialstöd som finns att få om man har en diagnos/ett varaktigt funktionshinder, men också omvärdera hur mycket pengar som nödvändigtvis måste gå åt under en månad. Det går att hitta billigt boende - det varierar från ort till ort hur lätt det är, men det går. Och det går att äta billigt. Man behöver* inte köpa så värst mycket prylar/kläder, och känner man inte något stort behov av att träffa en massa folk "sparar" man mången öl. Sen tycker jag att du, i samråd med studievägledning/extrastöd/CSN, ska försöka* plugga som de andra - börja på kursen, satsa på en delkurs i taget om det är möjligt, annars försök greppa allt, men känn efter om det är för svårt och säg det då. Ta så många poäng du kan per termin. Jag tror CSN ger dispens, och kan bevilja fler terminer lån, om man har särskilda skäl till varför man inte klarat sig på deras max antal terminer. Ditt lån/bidrag dras i alla fall inte in om du inte tar 100% av poängen per termin. Åter: googla exakta siffror, ty jag är en glömsk person. :)

Ja, jag skulle säga att jag har lättare för mig än de flesta, bara jag gick på de flesta lektionerna i skolan fick jag VG-MVG, jag behövde alltså inte plugga hemma alls. Fick 2.0 på högskoleprovet också. Kanske går det att plugga heltid, jag ska såklart försöka................Jag skrev att jag inte var så intresserad av att arbeta på ett djursjukhus eller veterinär mottagning. Som veterinär finns det många andra yrken, t.ex kan man vara länsveterinär, jobba på slakteri eller djurparker, jobba med bruksdjur (t.ex får, grisar och kor) och mycket mer. Jag vet inte exakt vad jag vill göra än, vi får se..............Jag har inga problem med att leva snålt. Men stanna upp en stund och tänk efter. Skulle du klara dig på 6000 kronor i månaden? Det är under existensminimum. Jag ska prata med CSN. Tack för tipsen! =)
  • MickeN1973

Varför påstår du att 6000 kr är under existensminimum

Riksnormen för en ensamstående är 3800 kr
    Det innebär att denne har råd med en bostad till 2200

• MickeN1973
    Anonym (hjälp) skrev 2012-09-09 09:31:36 följande:

Ja, jag skulle säga att jag har lättare för mig än de flesta, bara jag gick på de flesta lektionerna i skolan fick jag VG-MVG, jag behövde alltså inte plugga hemma alls. Fick 2.0 på högskoleprovet också. Kanske går det att plugga heltid, jag ska såklart försöka................Jag skrev att jag inte var så intresserad av att arbeta på ett djursjukhus eller veterinär mottagning. Som veterinär finns det många andra yrken, t.ex kan man vara länsveterinär, jobba på slakteri eller djurparker, jobba med bruksdjur (t.ex får, grisar och kor) och mycket mer. Jag vet inte exakt vad jag vill göra än, vi får se..............Jag har inga problem med att leva snålt. Men stanna upp en stund och tänk efter. Skulle du klara dig på 6000 kronor i månaden? Det är under existensminimum. Jag ska prata med CSN. Tack för tipsen! =)

Du kan läsa kursplan/schema på skolans hemsida.. 

https://internt.slu.se/sv/utbildning-forskning-foma/utbildning-pa-grund-och-avancerad-niva/utbildningsprogram/veterinar/
  • Anonym (hjälp)
    MickeN1973 skrev 2012-09-09 10:22:20 följande:

Ja, 3800 PLUS hyran.
  • Anonym (hjälp)
    MickeN1973 skrev 2012-09-09 10:22:20 följande:

Du får förresten gärna berätta vart man hittar en bostad för 2200. Just niu betalar jag 4000.
  • MickeN1973
    Anonym (hjälp) skrev 2012-09-09 10:40:56 följande:

Ja, 3800 PLUS hyran.

3800+2200= 6000 kr

Ja det finns lägenheter för 2200 kr annars är ett alternativ att dela boende med någon

• Anonym (hjälp)
    MickeN1973 skrev 2012-09-09 10:53:41 följande:
    3800+2200= 6000 kr

Ja det finns lägenheter för 2200 kr annars är ett alternativ att dela boende med någon

Vart då? Standadkostnaden om man är inneboende är 3000-3500 kronor/månad.
Svar på tråden Psykiska problem och studier